Origineel seiko balance complete past niet

Zoals de titel zegt, ik heb origineel seiko partnr maar de piton van de balans is te groot en past niet, deze balance complete zit ook op de 4006 bellmatic en mogelijk gebruiken ze daar andere piton op dan op de 6246 van grand seiko waar ik nu dus aan werk.

Wat zijn de mogelijke oplossingen buiten piton wisselen aangezien ik hier dus echt geen zin in heb.

Dat ligt er vooral aan hoe groot het verschil is tussen de te grote piton en het gat waarin het geplaatsty moet worden. Mocht dat minimaal zijn, dan zou je het gaat iets kunnen ruimen.
Is de veeruiteinde hier ook gelijmd? Dan ben je meer beperkt denk ik.

Ja het is fractie werk maar het probleem is het is een driehoekig piton en houder dus hoe ruim je die?

Oké, is de veer gelijmd? Je kunt dit los maken. De piton bij vijlen en weer lijmen met een drupje twee componenten lijm.

Nee ook niet is met een pin en die zit heel erg strak en de kans op beschadigen is vind ik ook te groot risico.

Van een kant zou ik dit liever hebben, maar je moet dan wel beschikken over een nieuwe taper pin. De geplaatste pin krijg je haast niet weer op zijn plaats.

Ik heb dit trouwens nog nooit meegemaakt. Een nieuwe balans kopen voor een kaliber xxxx en dan iets toegestuurd krijgen wat niet past.

Heb dit paar keer gedaan en terug plaatsen lukt me wel maar het er uit krijgen zonder de veer ook maar iets te verbuigen vind ik erg lastig, heb altijd daarna correcties moeten maken.

Klopt, het is een tricky kunstje. Ik wil niet zeggen dat het eenvoudig is. Maar het is het uiteinde van de veer dus de correcties vallen mee.

Ik denk wel dat ik weet waarom, Grand Seiko levert geen onderdelen, dus gaat men kijken of het bij Seiko te vinden is als gelijkaardig onderdeel, niet beseffen dat het toch niet 100% gelijk is. Misschien doen ze het bij Seiko wel met opzet, zodat onderdelen niet kunnen uitgewisseld worden?

2 likes

Dat wil ik geloven. Ik ben niet zo ingevoerd in alle types horloges van welk merk dan ook. Laat staan zulke bijzonderheden te weten.

1 like

Alexander, ik wil best geloven dat je de juiste hebt besteld en gekregen. @BMWX6M geeft voor het niet juist passen een redelijke verklaring.

2 likes

Ja heel flauw dan van ze, er zit dus dan niks anders op dan of piton houder te ruimen, wat lastige wordt of piton wisselen dus.

Ja dit klinkt plausibel is dan ook reden dat ze geen partlisten van de GS uurwerken maken en je dus afhankelijk bent van hun of van bronnen als JB.

Wat wel weer een issue is, is dat GS deze uurwerken niet meer serviced dus je moet wel op zoek naar onderdelen.

1 like

Dit vermoed ik bij vintage van niet, aangezien vele KS en GS kalibers uitwisselbare onderdelen hebben met reguliere Seikos. Ik denk toch dat het een andere reden heeft. Welke kan ik nog niet bedenken. Al durf ik niet te twijfelen aan je expertise op gebied van uurwerken herstellen @BMWX6M. Modern GS/Seiko geloof ik dit meteen. Doet Omega ook met Eta. Net een andere schroefdraad maat voor de stem bijvoorbeeld. Draai je meteen je nieuwe kroon kapot🤣

Kom je vanavond weer even langs bij Syntra?

310805 is het vervangende onderdeel nummer voor de 4006 balance complete. Maar daar staat dus niet meer het 62 kaliber bij :thinking:.

4006;
Production started around 1966 and production finished in 1978.

Dus enkele overlappende jaren met de 62. Ik vermoed dat er een aanpassing heeft plaatsgevonden, mogelijk om de duurzaamheid te verbeteren? maar dan blijft het wat vreemd dat dit nergens vermeld is.

Lijkt me geen slechte zet om dit aan te passen. Zal toekomstige service versimpelen mocht er ooit nog wat met de balans gebeuren.

Laat je even weten hoe je dit opgelost hebt @Lexie2797

Jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik het voor je mee kunnen nemen naar de opleiding en het de docent voor je laten doen.

Ben geen Seiko kenner, was gewoon vermoeden omdat het inderdaad nog wel bij andere merken gebeurd.

Helaas geen tijd, heb momenteel heel wat werk, meer dan dat ik zou willen. :grin:

1 like

Ben nog hard aan het nadenken, ik zou liefst de de piton houder ruimen maar aangezien deze driehoekig is wordt dat een lastig verhaal, heb geen vijlen die zo klein zijn dat ze er in passen.

1 like

Is uiteindelijk piton houder wisselen geworden zo even schoonmaken de veer en balans en dan eens testen, maar nu even pauze en koffie :joy:

2 likes

Goed bezig! Had je een tijd geleden niet ook al gedoe met een verkeerd geplaatste Seiko piton van Cousins?

1 like

Klopt die was vanuit cousins inderdaad niet goed deze komt gewoon via ebay bij bekende seiko verkoper vandaan. Maar hoe dan ook het is gelukt nu, moet na dit soort zenuwslopend werk altijd even weg stappen er van om het allemaal niet alsnog te verprutsen.

5 likes