Beste horlogeforum leden,
Ik heb een vraag over dit horloge.
Allereerst wat is de waarde van zo’n horloge, en hoe goed is het uurwerk?
Met vriendelijke groeten
Ik hoor graag meer
Beste horlogeforum leden,
Ik heb een vraag over dit horloge.
Allereerst wat is de waarde van zo’n horloge, en hoe goed is het uurwerk?
Met vriendelijke groeten
Ik hoor graag meer
Volgens mij een penanker zoals de meeste vintage Oris. Dus niet echt een goed uurwerk helaas. Verchroomde kast ook. Oris was vroeger niet wat het nu is. Maar het merk is voor de meeste mensen belangrijker dan het uurwerk.
Wat is zo’n horloge gemiddelde waard?
Er zijn een tijdje terug een flinke bak van dit soort Orisjes opgedoken.
Ze gingen toen voor tussen de 250 en 400 euro.
Een gemiddelde penanker zou ik zeggen tussen de 25 en 50. Dit soort Orisjes zijn wel een stuk bijzonderder.
Zoals ik zei ligt de waarde vaak niet aan het uurwerk maar aan de andere factoren. De preciese waarde van Orissen ben ik niet heel bekend mee.
Bracht toch €500 op op Catawiki. Als deze uit 1940 komt, betaal je voor de zeldzaamheid én het merk.
Ik heb zelf een Oris uit de jaren 70 voor €130 gekocht. Ik ken dit uurwerk niet, maar ik denk dat horloges uit de jaren 40 fragieler zijn en duurder in onderhoud. Mijn 695 loopwerk uit jaren 70 loopt bijzonder goed.
Oris mocht door het zwitserse horlogekartel tot midden in de jaren '60 (of rond die koers) geen horloges met zwitserse ankergang maken.
Ze hebben overiges gewoon nog lang penankers gemaakt volgens mij.
Leuk allemaal die info over de historie maar TS wil gewoon weten hoeveel knaken het waard is.
Zoiets zou ik denken.
Hij staat zie ik nu al op marktplaats. 400 euro. Maar nog niet verkocht Hij zal ook wel weten hoeveel hij er zelf voor betaald heeft.
Lijkt me ook wel heel veel, hij is 30mm blijkbaar. Chrome plated kastje.
Wel NOS en Oris. Dat zijn wel plussen voor de verkoopbaarheid/waarde.
Misschien is TS de verkoper niet.
Het formaat is te klein, het materiaal is ondermaats, het uurwerk is flut en het merk zegt hier geen moer. Ik zou er niet meer dan €150 voor betalen in werkende staat. Als hij onderhoud nodig heeft is hij total loss.
Tsja Jurtz, ik ga het er ook niet voor betalen. Dat neemt niet weg dat ze voor rond die koers zijn verkocht.
Dat lijkt me dan toch de waarde.
Zeg maar Dennis, Ruud. Het ligt er helemaal aan of TS wil verkopen of hij dit horloge juist wil kopen. €400 ga je er waarschijnlijk niet voor krijgen en ik zou het er zéker niet voor betalen.
Ok Dennis.
Dank voor jullie reacties en de uitgebreide informatie!
Ik vond 400 al behoorlijk aan de hoge kant, maar met 30mm zou ik hem niet boven de 100 schatten.
Ik zou het er dus ook echt niet voor betalen, ik zou het hele ding niet willen hebben want ik geef niets om Oris, chromeplated horloges of 29,5mm.
Maar dit soort dingetjes worden volgens mij regelmatig voor hogere prijzen (flink meer dan 100 euro) verkocht.
Als je hier een waarde voor al die gelukszoekers bepaalt;
doe je het dan voor een liefhebber met een beetje kennis op HF en dus de marktwaarde voor ‘kenners’ of voor de gemiddelde Catawiki koper?