Oris aquis calibre 400 vs Tudor Black Bay 41

Hallo iedereen.

Nog altijd aan het uitkijken naar een horloge, ong. 3000 euro, bij voorkeur nieuw aan te kopen bij een AD.

Een grote collectie horloges zie ik niet snel gebeuren, verzamelen is voor mij (nog?) geen doel op zich.
Naast mijn huidige Longines Conquest wil ik iets - wat naar mijn beurs gemeten - een toppertje is, om misschien later nog een klein beetje aan te vullen met aankopen op dit forum.

Als voorlopig laatste in de running voor de huidige aankoop: Oris Aquis Calibre 400 en Tudor Black Bay 41.

Het assortiment van Oris is het enige dat ik tot nu toe bij een AD kon bekijken. Van wat (beperkt) op voorraad was stak de Aquis Calibre 400 er voor mij bovenuit: eigentijds ontwerp, oogt iéts minder dik dan de overige Aquis’ en vooral: ik kreeg er een vrolijk gevoel bij, en goesting om op vakantie te vertrekken. :sunglasses:

De Tudor Heritage BB 41: de leesbaarheid van een duiker maar dan in een all-round kast, discreter dan de Aquis en zonder de duikersbezel geschikt voor alle gelegenheden. Lijkt zo veelzijdig dat dit meteen misschien ook een nadeel inhoudt: met dit horloge heb je misschien nog weinig andere nodig :slight_smile:

Mijn vraag, over het vergelijk tussen Oris en Tudor : waar ik het meest een klik mee heb moet ik natuurlijk zelf bepalen, maar zijn er ook objectieve argumenten die me kunnen helpen beslissen?
Onderhoudstermijn en waarborg lijken in het voordeel van de Aquis.

Foto’s van de resp. website geplukt.

10 likes

Ik vind de Oris Aquis, zeker in deze uitvoering, erg mooi. Eigenlijk alles klopt aan dit horloge. Maar ik persoonlijk vind de prijs wel erg hoog voor een Oris… Tweedehands verliest het horloge flink z’n waarde. Anders dan Tudor.

Je wilt de Black Bay met blauwe, rode of zwarte bezel niet meenemen in je opties? Ik moet zeggen dat ik die nog toffer vind en ook beter vergelijkbaar met de Oris. Wel weer 700 euro duurder (dan de Black Bay 41 met glade bezel). Maar ook wel betere specificaties.

2 likes

De Oris is veel spannender en unieker, zeker met het Calibre400 uurwerk. Ik zou het wel weten.

4 likes

Die BB41 is vreselijk saai. De Oris is fantastisch, maar knalt wel van je pols af :grin: dus weet waaraan je begint. En je bent een van de weinigen met die horloge. Plus een gangreserve van 120 uur is ook weer eens wat anders :nerd_face: (als je daar uberhaupt iets aan hebt, maar wel een leuk hebbedingetje).

8 likes

De BB met gladde bezel is, naar mijn onbescheiden mening, wat aan de saaie kant. Als je daar de Oris tegenover zet, is het een makkelijke wedstrijd.

De Tudor is wel meer waardevast en als ik de versie met de rode bezel zie in de post van @Petteflet, dan wordt het al weer een stuk lastiger. Die heeft (wat mij betreft) ook wel wat.

Dus ik zou gaan voor de Tudor met de rode bezel op 1 en de Oris kort daarachter (op 1,1). De ‘kale’ BB41 zet ik op 3.

3 likes

Oris :+1:

1 like

Oris? Begin er niet aan. Wat een lelijk horloge! Heb jij de collectie van Breitling al eens bekeken? Ik denk nu meteen aan een Premier of een Superocean.

1 like

:popcorn:

3 likes

Dit is wel erg gaaf, jammer dat het nog niet in veel andere modellen zit.

1 like

:weary:
je bent selluf lelijk!
Kijk nou wat een horloge man :

Met de handige klikklak-grote-wissel banden truuk :

8 likes

De Tudor is elegantie en de Aquis is een blok rond je pols :slight_smile:

1 like

Als onderhoud trouwens een punt is, kun jij ook altijd naar Grand Seiko kijken. :slight_smile:

3 likes

Tweedehands waarde speelt minder rol voor mij. Meestal doe ik tientallen jaren met dezelfde spullen (ik rijd al 45 jaar op dezelfde fiets :sweat_smile:).

De Tudor met rode bezel vind ik ook wel mooi, oogt wel klassieker. De AD waar ik de Aquis pastte verkocht een Oris 65 met 30% korting, maar die heeft voor mij als duikershorloge misschien net iets teveel vintagelook.

Maar voor ik beslis wil ik toch nog eens bij een Tudor dealer langsgaan. Over de prijs: als de dealer een beetje soepel is, kan mijn budget allicht ook nog wat rekken. Het is iets minder probleem dan bij GS, maar er zijn ook maar enkele dealers in België)

Dat is ook een stukje van mijn overweging, maar dan iets minder sterk uitgedrukt :grinning:

1 like

Ik zou voor de Oris gaan. Ik vind de Tudor (kwestie van smaak) heel saai en ‘standaard’. De Oris daarentegen, tsja, prachtig. Het heeft een kleur blauw wat ik niet eerder voorbij heb zien komen. Het valt op. Weliswaar niet te veel, maar net voldoende. If its make any sense.

1 like

Dat is het leuke he? Er is zoveel keuze, zoveel om mooi óf lelijk te vinden. En eerst vond ik de wijzer van de BB echt niet mooi, na een tijd moest ik mijn mening bijstellen.

1 like

Dat vergat ik te vragen bij de AD. Klopt het dat je met dit systeem dan vast zit aan de banden die Oris levert?

1 like

GS quartz kijk ik ook nog naar, maar er zijn nauwelijks dealers in België. Grote verplaatsingen en/of drukke plaatsen bezoeken is fysiek een beetje moeilijk voor mij. Ik heb de dichtsbijzijnde Belgische dealer aangeschreven met de vraag of en welke quartz modellen ze op voorraad hebben, kwestie van geen 200 km heen en weer te moeten rijden om te merken dat er weinig of niets op voorraad is, maar die antwoordt helemaal niet. Dat voelt niet echt ok: als er al geen belangstelling is om te verkopen, hoe is de eventuele naverkoop dan?

1 like

Aquis heeft in ieder geval het meeste smoel. Ik probeer mijn “madam” wat voor te bereiden dat, mocht ik voor deze gaan, dan misschien ook wel nog een flieger oid wil. Dat zou, samen met mijn Longines, een perfect basistrio kunnen zijn.

1 like

Neem aan van wel. Maar die stalen band wil je sowieso nooit veranderen, dus maakt toch niet uit.
Wacht, ik bel even een hulplijn : Maarten @OrisBoutiqueAmsterdam voor al uw moeilijke vragen.

Yes. Daar houden wij Aquisaciones van :muscle:t5: Dikke bamischijf-ijshockeypuck met korte pootjes.

3 likes