Oris aquis calibre 400 vs Tudor Black Bay 41

De Oris met Caliber 400 springt er voor mij ver bovenuit! De BB 41 was altijd uitgerust met een ETA 2824 en is waarschijnlijk nu de SW 200 geworden? Zowel de ETA 2824 als de Selita SW 200 zijn voortreffelijke uurwerken, maar het Caliber 400 van Oris stijgt daar natuurlijk wel boven uit, alleen al zoals het er uit ziet. Zelf heb ik een tijdje de Tudor BB 41 in het vizier gehad, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het niet iets voor mij is, vooral toen ik mijn Seamaster weer eens goed bekeek. De Tudor BB 41 is geen partij voor de Oris Aquis met Calibre 400.

3 likes

Zou zelf voor de Oris gaan. Gewoon een top horloge. Heb twee Aquis modellen dus ben wel bevooroordeeld. :slightly_smiling_face:Het horloge is een stuk spannender dan de Tudor. Echt een toffe uitstraling. Staat goed om de pols.En het Calibre 400 lijkt me ook een mooi iets. Succes met de keus.

2 likes

Dan de Oris :ok_hand:

1 like

Absoluut de Oris.
Die Tudor doet helemaal niets voor mij. Zoals menigeen hiervoor reeds gezegd/getypt heeft vind ik hem zelfs saai.

Ik zou overigens wel zelf even passen en voelen voordat je overgaat tot deze beslissing. Dan merk je zelf ook wel dat je voor de oris moet gaan :wink:.

Hebben ze dit inmiddels getackeld?

Aboluut de Oris, dat die uurwijzer van de Tudor 7 minuten breed is zou mij heel erg irriteren.

Valt bij de duikers redelijk weg omdat er nog zat andere dingen gebeuren maar het is zo ongeveer het enige wat aan deze uitgeklede en steriele uitvoering opvalt en niet in de positieve zin naar mijn mening.

2 likes

Van de vier Aquis die ik probeerde ging de Calibre 400 me het beste af. Aquis date, met dezelfde diameter leek nog iets massiever en de titanium versie met grijze dial en bezel was wel Ă©rg grijs.

1 like

Ik zou voor een Tudor Black Bay gaan of BB58

3 likes

Ik denk dat je je vooral moet afvragen wat je met het horloge wilt. De Oris springt meer in het oog, is spannender en sportiever maar daardoor minder veelzijdig. De Tudor is duidelijk, voor meer gelegenheden te gebruiken maar daardoor wel een tikkeltje saai.

Wanneer je iemand bent die over een paar maanden weer behoefte heeft aan een ander ‘main’ horloge dan kun je beter de Tudor aanschaffen vanwege de waarderetentie. Als je de specs van het horloge belangrijk vindt dan is Oris de duidelijke winnaar. Ik zou persoonlijk zelf voor de Oris gaan in dit geval.

Kortom: Ga voor jezelf na wat je nou het allerbelangrijkst vindt aan een horloge en of dit ook een aankoop voor de lange termijn zal zijn. Beide modellen kun je met goede kortingen aanschaffen overigens mocht dat nog een factor voor je zijn.

1 like

Dit

2 likes

Stoorde mij hier in het begin ook erg aan, vond het raar en lelijk. Na een tijd, ik weet niet hoe het komt, vond ik het plots wel kunnen.

Aquis
 de Tudor heeft geen datum


Vind de Aquis „leeft“ meer


Uit deze 2 de Aquis
 Maar als de BB58 erbij wordt betrokken wordt het weer een heel ander verhaal

2 likes

Ik heb exact deze twee modellen naast elkaar gehad twee jaar geleden en heb uiteindelijk voor de BB41 gekozen. De Oris draagt erg groot en is best wel “bling” terwijl de Tudor iets meer understated is, mooi door zijn eenvoud. Het is echt heel persoonlijk. De Tudor moet je nieuw overigens voor €2300-€2400 wel kunnen vinden.

1 like

Het passe-partout gehalte van de Tudor heeft een voordeel, maar maakt inderdaad ook dat die een wat minder uitgesproken karakter heeft. Een crossover tussen een diver en dresswatch, zonder de uitgesproken kenmerken van een van beide types.

De AD die ik bezocht geeft 10% korting. Ik ben niet op het absolute onderste van de kan uit, de relatie met je horlogemaker heeft ook een waarde. Tenzij elders veel hogere kortingen niet ongebruikelijk zijn?

ORIS, of de BB58 (das in mijn ogen echt een tijdloze super klok)

Eens gepensioneerd maakt een datum niet veel meer uit hoor, 't is elke dag zondag 
 :joy:

5 likes

De Tudor is mij ooit aangeboden met 15% korting. De Aquis is bij buitenlandse handelaren te vinden voor rond de 2300 euro (23% korting).

Als je de ervaring van het kopen van het horloge belangrijk vindt dan is dat ook zeker wat geld waard en mocht er iets mis zijn met het horloge dan is het fijn om lokaal gekocht te hebben. Ook hier geldt het advies: ga bij jezelf te rade wat voor jou het belangrijkst is. Een lagere prijs (die je bijvoorbeeld al opzij kan zetten voor de eerste servicebeurt van je uiteindelijke keuze) of de ervaring en het gemak van kopen bij een AD.

Mocht je er uiteindelijk voor kiezen om het horloge verder weg of misschien zelfs in het buitenland te kopen dan is het goed om te weten dat in de Tudor een ETA uurwerk zit wat vrijwel overal nagekeken kan worden. De Aquis daarentegen heeft het nieuwe hypermoderne calibre 400 uurwerk wat je niet overal zal kunnen laten servicen, maar waar maarliefst 10 jaar garantie op zit van en een aangeraden service interval van 10 jaar(!!) in plaats van de gebruikelijke 3-5 jaar. Allebei lijken het mij veilige keuzes.

1 like

Nee, de Aquis Calibre 400 heb je er niet naast gehad. :wink:
Een Aquis is wat anders dan dé Aquis. :innocent: :joy:

Mijn keuze? Ik heb als een van de weinige op dit forum al een Aquis 400 gehad. Geflipperd helaas, de drang naar altijd weer wat anders willen. Ik durf te stellen, dat de Aquis 400 Ă©Ă©n van de meest goede horloges is voor wat hij kost.

De Tudor BB in 36 is top, in 41 maar een platte pannekoek. (mijn mening)

Koop de 400 inderdaad zo rond de 2300 online, of bij een Nederlandse dealer. (daar ben je wel wat meer kwijt)

1 like

Calibre 400 in Aquis is “het” Oris model van 2021, die kan twee jaar geleden niet naast een Tudor hebben gelegen: