Oris Aquis Date 2017

Goedemiddag,

Ik verwacht binnenkort de Oris Aquis Date 2017, zwart met stalen band. Ook heb ik er een losse rubberen band bijbesteld. Zijn de banden makkelijk en snel zelf te wisselen?

Gefeliciteerd alvast! Ik vond het verwisselen een ramp door een soort loctite die in het schroefdraad zit. Ik heb ergens gelezen dat dit bij het nieuwe model makkelijk zou zijn, dus ik zou het eens proberen met een fatsoenlijke schroevendraaier set. Rubber band hoog zomer zit top!

Heb bij 3 modellen van het oude type nooit problemen gehad…

Kan ook exemplarisch zijn natuurlijk, ik kreeg ze met geen mogelijkheid los en de Oris dealer had er ook veel moeite mee. Maar ik denk eenmaal los en schoon dat je daarna ze eenvoudig moet kunnen verwisselen de banden.

Gaat inderdaad vrij makkelijk. Wel een tweetal goede schroevendraaiers nodig. Of het setje tools van Oris, helemaal makkelijk als je vaker verwisseld. Bijbedoelingen duurdere sets wordt dit standaard geleverd. Het is bestaat uit en schroevendraaier enerzijds en een soort buro steuntje waar je een platte schroevendraaier tip in zet. Zo beschadig je het horloge zeker niet.

Is zo’n setje duur in aanschaf?

Nee ik denk 2 a 3 tientjes. Ik heb t enkele jaren geleden zelf ook besteld bij Nieuwendaal in Budel. Het werkt perfect.

1 like

Bij mij hetzelfde verhaal (met de oude).
Volgensmij hebben ze bij het nieuwe model andere schroeven gebruikt waar je makkelijker grip op hebt.

Volgens mij tri wing schroefjes. Daar is wel een schroevendraaiertje voor te vinden.
Er zijn ook van die standaard reparatiesetjes, is dat iets?
Ik zal eens voorzichtig gaan proberen als ik het horloge opgehaald heb…

Nee joh… gewoon simpele ‘platte’ schroefjes.

Het nieuwe model heeft tri wing achtige schroefjes.
Ik mag geen links plaatsen maar google eens op oris aquis date 2017.

Je hebt helemaal gelijk… die hebben ze dus gemodificeerd dit jaar.

We weten het zeer binnenkort, kan niet wachten.
Misschien een stomme vraag:
Dit wordt mijn eerste automaat, aangezien ik het horloge vanwege werk niet overdag kan dragen volstaat dan dagelijks enkele uren 's avonds dragen om hem te laten lopen? Of kan ik hem ook dagelijks enkele slagen bijwinden?

Mooi vooruitzicht. Ik draag mijn automaten ook alleen in de avond en ochtenduren. Ze blijven bij mij altijd perfect op tijd lopen op deze manier.

Het uurwerk heeft een gangreserve van 38u welke, in mijn geval, binnen een uur of 8-12 pas volledig is geladen. Ik denk dat alleen 's avonds dragen dan krap aan wordt, al kan het helpen als je hem heel het weekend draagt.
Hierdoor moet je hem zo nu en dan bijzetten al kan je dit voorkomen door een watchwinder aan te schaffen.

Duidelijke reacties, waarvoor dank.
Ik hoor/lees echter weinig over dragen in de avonduren en een beetje bijdraaien. Of is dit erg omslachtig?

Volgens mij heeft 'ie idd de winding functie en kun je 'm dus handmatig bijdraaien. Lijkt me niet zo omslachtig, paar draaitjes aan de kroon en klaar is kees.

Ik mag overdag het horloge ook niet om … heb ook een aquis … wanneer je m elke avond draagt kan het qua winding net aan uit :slight_smile: (tenminste mijn ervaring)

Bij gewone werktijden heb je 'sochtends toch niet zo veel draagtijd? Of je moet extra vroeg opstaan om je horloge te dragen :grin:
Of alleen 'smorgens even en 'savonds dragen voldoende is moet je proefondervindelijk vaststellen. Als je als een couch potato op de bank hangt dan is het denk ik niet voldoende.
Dagelijks opwinden is gemakkelijk te doen, maar met een ETA 2824 of de Sellita kloon is echter af te raden. Het keyless work is daar NIET op berekend. Hier foto’s van een horloge dat 10 jaar elk weekend is opgewonden (dus 500 keer):
https://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?t=44277
Je kunt dan beter de rotor een tijdje “swirlen”.

Een winder is dan idd de comfortabele optie. Het soort kaliber dat het best bij jouw dagindeling past is eigenlijk een handopwinder. Maar daar is veel minder keus in, en (moderne) duikers zitten daar al helemaal haast niet bij. En anders kom je bij quartz uit. :raised_hand::point_up:

1 like

Hartelijk dank voor de adviezen. Ik denk dat ik een winder bestel.