Ooit toen ik nog minder wist dan ik nu weet, deze Oris gekocht, ze liep niet. Even later kwam ik in aanraking met de term mumbai-special, en mijn oordeel was snel klaar: stomme zak, je hebt een flut-horloge gekocht. Leergeld, onderin de projecten-la dan maar.
Het grappige is dat ik nu, met zoveel berichten van mumbai-specials, deze nooit zou kopen.
Maar hé, ik heb hem nu eenmaal.
Dus in de projecten-la gelegd, en een tijd niet meer naar gekeken.
Laatst dacht ik, laat ik hem eens open maken en kijken of ik hem kan repareren.
Tot mijn verbazing heeft het horloge schijnbaar een oris uurwerk erin liggen waardoor ik begon te twijfelen.
Hij loopt weer als een trein, dus nu ben ik toch benieuwd.
Mensen, is dit een Mumbai, en dus byebye, of is deze Orisgineel en op zich nog wel iets waard?
De wijzerplaat is moeilijk te beoordelen door de schuine foto’s maar ik zie veel vergelijkbare modellen op internet.
De kleur is niet lelijk en de typografie ziet er niet lelijk uit.
Misschien wel een originele wijzerplaat? De kast ziet er vrij netjes uit, ik denk niet dat ie in het klimaat in India zo zou zijn gebleven. Was het uurwerk in nette staat of compleet versleten.
De standaard mumbai specials hebben een FHF handwinder uurwerk. Dit is een automaat. Is het een penanker? Je ziet aan de lumen ook tekenen van ouderdom. Als je nu me een mes op de keel zette zou ik zeggen origineel.
Durf het niet te zeggen. Als het een Mumbai is, dan wel een geslaagde imo. Heb je niks aan, maar wilde toch even toevoegen dat het imo geen schroot hoeft te zijn.
Edit; heb er één gevonden op catawiki van brocantique in Maastricht. Misschien weet hij meer? Of is dit degene die je gekocht had?
interessante overweging. Alleen wanneer het een origineel uit de jaren 70 is, dan is ze niet in bombay geproduceerd, dus gaatdie benaming niet op
Als ze wel fout is, dan is ze nu geproduceerd en niet in de jaren 70, en dus geen bombay maar Mumbai.
Toch??
Och, is je gegund. Lijkt me dat niemand het hier met zekerheid kan zeggen. Ik zou hem aan brocantique aanbieden voor 170 als hij beoordeeld dat het een originele betreft . Maakt hij er via catawiki 100 euro op. Win win
Uiteraard met eerlijke info. Ik zet mijn geld in op origineel