Oris? Mumbai-byebye of Orisgineel?

Nu ga ik toch eens gebruik maken van dit topic.

Ooit toen ik nog minder wist dan ik nu weet, deze Oris gekocht, ze liep niet. Even later kwam ik in aanraking met de term mumbai-special, en mijn oordeel was snel klaar: stomme zak, je hebt een flut-horloge gekocht. Leergeld, onderin de projecten-la dan maar.

Het grappige is dat ik nu, met zoveel berichten van mumbai-specials, deze nooit zou kopen.
Maar hé, ik heb hem nu eenmaal.

Dus in de projecten-la gelegd, en een tijd niet meer naar gekeken.

Laatst dacht ik, laat ik hem eens open maken en kijken of ik hem kan repareren.
Tot mijn verbazing heeft het horloge schijnbaar een oris uurwerk erin liggen waardoor ik begon te twijfelen.

Ranfft:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Oris_645

Hij loopt weer als een trein, dus nu ben ik toch benieuwd.
Mensen, is dit een Mumbai, en dus byebye, of is deze Orisgineel en op zich nog wel iets waard?

Ik hoor graag van jullie.

8 likes

De wijzerplaat is moeilijk te beoordelen door de schuine foto’s maar ik zie veel vergelijkbare modellen op internet.
De kleur is niet lelijk en de typografie ziet er niet lelijk uit.
Misschien wel een originele wijzerplaat? De kast ziet er vrij netjes uit, ik denk niet dat ie in het klimaat in India zo zou zijn gebleven. Was het uurwerk in nette staat of compleet versleten.

1 like

Even wat betere foto’s van de plaat:

En met betrekking tot het uurwerk, nee die was niet compleet versleten.
Zag er wel goed uit.

1 like

Mijn gok is Mumbai.

1 like

Kun je die gok onderbouwen.
Niet omdat ik eraan twijfel, maar omdat ik benieuwd ben naar de redenering.
Leer ik er ook nog wat van.

1 like

De standaard mumbai specials hebben een FHF handwinder uurwerk. Dit is een automaat. Is het een penanker? Je ziet aan de lumen ook tekenen van ouderdom. Als je nu me een mes op de keel zette zou ik zeggen origineel.

2 likes

Voor mijn gevoel strookt de opmaak van de plaat niet met wat ik zou verwachten, ik ben zeker geen vintage Oris expert.

Als ik de plaatjes online bekijk valt deze wijzerplaat uit de toon (ondanks dat je hem ertussen ziet).

1 like

Oris was het niet wat het nu is en was een goedkoop/instap merk.

2 likes

Geen penanker, een 25 jewel, incabloc.
En dat mes laat ik even achterwege.

1 like

Ik zou durven zeggen Orisgineel. Via google vind je enkele gelijkaardige en deze zien er (met uitzondering van de staat) identiek uit.

5 likes

Ja dat weet ik, maar dan nog valt de plaat uit de toon voor mijn gevoel.

2 likes

Jaren zeventig toch? Hebben we het dan niet over een Bombay-byebye? Mocht het een kloon zijn? :thinking: :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Durf het niet te zeggen. Als het een Mumbai is, dan wel een geslaagde imo. Heb je niks aan, maar wilde toch even toevoegen dat het imo geen schroot hoeft te zijn.

Edit; heb er één gevonden op catawiki van brocantique in Maastricht. Misschien weet hij meer? Of is dit degene die je gekocht had?

1 like

Nee, deze heb ik niet gekocht, 270,–? :flushed:

De kast lijkt ook iets anders.

1 like

:thinking::thinking: interessante overweging. Alleen wanneer het een origineel uit de jaren 70 is, dan is ze niet in bombay geproduceerd, dus gaatdie benaming niet op
Als ze wel fout is, dan is ze nu geproduceerd en niet in de jaren 70, en dus geen bombay maar Mumbai.
Toch??

2 likes

Zeker weten? Ben ze naast elkaar aan het houden en lijkt voor mij wel erg op elkaar. Achterkant, lugs. Misschien het best te zien via de zijkant?

270 is belachelijk natuurlijk :sweat_smile:

1 like

Ik denk legit.

1 like

Neez zeker weet ik het absoluut niet. De kanten lijken mij wat minder scherp bij die pp catawiki.

Jammer. :rofl:

1 like

Och, is je gegund. Lijkt me dat niemand het hier met zekerheid kan zeggen. Ik zou hem aan brocantique aanbieden voor 170 als hij beoordeeld dat het een originele betreft :sweat_smile:. Maakt hij er via catawiki 100 euro op. Win win

Uiteraard met eerlijke info. Ik zet mijn geld in op origineel

1 like

:rofl::rofl::rofl:

1 like