Oris? Mumbai-byebye of Orisgineel?

Tja, voor mij zou dat wel uitmaken; als ik er achter zou komen dat een van m’n horloges een Mumbai special is zou ik hem subiet uit elkaar slopen en de nog bruikbare delen in de donorbak gooien. Dat soort rommel hoeft wat mij betreft niet voor het nageslacht bewaard :grimacing:

Maar zo steken we allemaal anders in elkaar :grin:

4 likes

Als hier met absolute zekerheid uitgekomen was dat dit een Mumbai special betrof had ik wellicht hetzelfde gedaan.

3 likes

Die is er inderdaad niet, dus in dit geval zou ik hem ook niet uit elkaar gesloopt hebben :innocent:

Staat er niet ergens een ref. nummer op het deksel? Geen idee of Oris zoiets deed eigenlijk.
Ik vergelijk natuurlijk met Tissot en elke Tissot van na pakweg 1945 heeft een ref. nummer, en als dat er niet op staat is hij vrijwel zeker niet origineel :thinking:

1 like

Kan er ook af zijn gepolijst… bij bijv polerouters staat t extreem dun op de caseback. Vaak niet of nauwelijks te lezen.

Oris was natuurlijk toen ook gewoon een b-merk. Tissot was toen toch meer premium.

2 likes

Heb intussen even wat zitten googelen naar 70’s Orissen, en ik zie er geen een waar een ref. nummer op staat, dus het lijkt erop dat ze dat gewoon niet deden :thinking:

2 likes

Ik heb ook 70s rodania gehad waar de case een ref had, maar die werd gewoon ingekocht. Kwam je dezelde case met ref ook bij andere b-merken tegen.

2 likes

@Climholland stuur een berichtje met wat foto’s naar Oris.ch
Ik heb dat ook in verleden eens gedaan en kreeg daar een vriendelijke mail van terug.
Ze zijn verassend behulpzaam bij dit soort vragen vond ik.

6 likes

Komt inderdaad ook veel voor. Zelfs bij Tissot zijn er een aantal chrono’s die universele ref. nummers hebben omdat die door Lemania gemaakt werden.

2 likes

Hoi Roy

Wat een goed idee. Dank je wel. Ga ik doen.

1 like

Een trapezium :grin:

1 like

Juist!
Thanks! Zonder leeftijd te willen toegeven was dat echt te lang geleden😉

2 likes

@Ruud, als jij zo zegt, dan ben ik minder stellig over de kans op een mumbai.
Tegelijkertijd zou ik met mijn eerdere persoonlijke ervaring gewoon niet overgaan op een zo’n aankoop zonder dat er meer zekerheden zijn.

1 like

:man_shrugging:

Voor veel vintage is er geen zekerheid.

2 likes

Oh, maar ik ook niet. Was redelijk onwetend toen ik deze kocht

1 like

Deze lijkt mij in orde, uurwerk sws.

1 like

Pff, voel me nu net zo’n spelbederver…
Niet dat ik nu de grote kenner ben, maar Ik zeg Mumbai special.

Waarom? Vanwege meerdere redenen.
De caseback, letters zijn niet allemaal op gelijkmatige diepte. De case is me ietsjes te glanzend, en ik zie een slechte afwerking bij het stukje waar de kroon ingedrukt wordt. Bovendien ziet het eruit als de Mumbai special Ricoh, die ik me ooit voor onderdelen gekocht heb… (Al heeft die een knop om de datum mee te verstellen)

1 like

Die Ricoh is qua plaat heel anders. Shock proof alleen is al een giveaway. Maar dat staat bv op de Oris niet.

1 like

Ik zie niet zoveel overeenkomsten tussen de ricoh en de oris. Nog qua kast, of qua plaat.
Het klopt dat de print achterin minder diep is, maar wel gelijkmatig

Edit: @koekoek was mij voor.

Als je zoekt naar foto’s van sportstar zie je zowel symmetrische als asymmetrische datumvensters bij verschillende modellen.

1 like

Ik had het ook niet over de plaat. Ik vind de afwerking overal gewoon beneden peil, zelfs voor een jaren zeventig Iris. Zoiets zou gegarandeerd niet de fabriek verlaten.

1 like