ORIS Only - deel 3

Cosc doet mij persoonlijk niet veel.
Als horloges inaccuraat zijn, verkopen ze niet. En ik heb in al die jaren dat ik horloges draag nog nooit een verkocht vanwege accuratesse. En ik heb er nogal wat gehad.

Hebben de aanwezige criticasters (discussie is mooi overigens) zich goed verdiept in wat Oris over hun nieuwe uurwerk heeft geschreven? Ik vind het erg impressive (antimagnetisme, nieuw rotor loopwerk, gangreserve van 5 dagen, tien jaar service interval, etc).

https://oris.ch/en/movement/72/CALIBRE%20400

2 likes

Oris beschreef eerder op hun horloges een afwijking van -20 tot +15 seconden. Echt onacceptabel voor een horloge van 2k.
Als je als merk big man prijzen vraagt moet je ook met big man specs komen.

Voor 2k krijg je nergens een perfect horloge. Nu gooien ze hun prijs omhoog maar ook de specs. Van ablogtowatch:
Finishing throughout the rest of the movement is simple but handsomely clean, while performance remains a standout for its price point with -3/+5 seconds per day accuracy, extremely high magnetic resistance, and a 120-hour power reserve at a 28,800 bph beat rate.

De - 20 tot 15s is afkomstig van het selita uurwerk, wat je ook wel vaker ziet in die regionen.

1 like

Dat is dan wel echt netjes. Chapeau wel done Oris :sunglasses::+1:
Ik ken de prijs steeds meer rechtvaardigen. Valt natuurlijk ook altijd wel wat korting te rochelen. Dus dan is het een ijzersterk horloge met monster specs en in house caliber van een onafhankelijk horlogemerk.

Officially RLC approved :white_check_mark:

1 like

Hecht je hier echt waarde aan?
Kan en mag natuurlijk, persoonlijk heb ik geen enkel idee welk horloge welke afwijking en/of COSC hebben.
Wie weet als ik even goed in de kist kijk en mijn hersens laat kraken dat ik het weer weet hoor, want bij verkoop doet de AD het uiteraard altijd trots vermelden wanneer dit het geval is.

Hecht er verder geen waarde aan, net als gang reserve of inhouse en/of ingekocht uurwerk.
JA als ik nu een Aquis zou kopen koos ik voor inhouse omdat het verhaal en gevoel gewoon mooier is.
Tuurlijk, als de keuze er is why not!?

Slechte horloge man ben ik eigenlijk he!
Ik geniet gewoon lekker van wat ik zie en van de luxe om mijn pols.
Heb ik hard voor gewerkt en slinger graag een beloning om mij polsen.

3 likes

De horlogerie draait toch om precisie, afwerking en vakmanschap. Dus als een willekeurig horlogemerk hoge prijzen vraagt mag je daar ook wat van verwachten vind ik.

1 like

Snap je volkomen.

Voor mij werkt het een beetje anders.

Wat jij benoemd telt uiteraard wel mee ergens maar staan voor mij zeker niet op 1… zijn meetellende details die het verhaal compleet maken.

Zoals je weet, ik leer vaak pas over een horloge wanneer deze eenmaal in bezit is.
Val eerst voor de looks!

Zo ben ik nu verliefd op de Airman en ga deze kopen.
Weet niet welk uurwerk erin zit, weet de diamter van de kast niet eens .
Ben gewoon verliefd.

over paar weken als ik hem al ff om de pols heb kan ik je er vast van alles iver vertellen.

Eens. Puur op specs is Oris altijd wat duur geweest. Als je er één in je handen hebt, de datumverwisseling keurig om middernacht ziet wegschieten of aan de bezel/sluiting zit merk je dat het prima zijn mannetje staat. Probeer het eens zal ik zeggen.

1 like

Wat ik wel extra tof vind in deze prestatie is dat Oris een relatief klein, onafhankelijk horlogehuis is.

6 likes

Dat is zeker waar. Doen ze goed :+1:

1 like

Heb jij wel eens een Oris met een Sellita in handen gehad? Lopen echt smooth as butter. Hebben dan wel geen COSC certificering maar mijn 2 exampleren in den collectie lopen exact 0 of +1 op de timegrapher… Dus verkondig niet alleen je mening op basis van specs!

1 like

Het gaat erom wat Oris qua accuracy uitdraagt. Oris vraag 2K voor een Oris met Sellita uurwerk en verkondigd een accuracy in hun manual van +20 tot -15 sec. Dat kun je in mijn ogen niet doen als je 2K voor een horloge vraagt. Dat de horloges in werkelijkheid accurater lopen is natuurlijk super, maar dat neemt niet weg dat de door Oris geaccepteerde waarde of grenzen gewoon ruk zijn en niet kunnen voor 2K.

Had het niet beter kunnen verwoorden, precies hoe ik er over denk!

1 like

Maar hij is wel mooi jongens :clap:t2:

18 likes

Ja dat is die hoor! Bezel is ook erg mooi. :smiley: En leuk zo subtiel ‘5 DAYS’ op de dial. Hopelijk volgen er snel meer modellen met het nieuwe uurwerk.

1 like

Nou zeg, brrr wat heerlijk!

Eens. Mijn Aquis loopt ook als een zonnetje :smiley:

Heel mooi. Het uurwerk vind ik minder indrukwekkend ogen als ik het zo zie, beetje bleekjes. Daar hadden ze wat leukere afwerking mogen gebruiken mi.

2 likes

Het is in de lijn van de MT56 van Tudor. Past bij het tool gehalte, maar je hebt een punt. Een beetje perlage of polijsten had niet misstaan :blush:

5 likes

Ik vind het juist gaaf. Net zoals bij de Tudor.
En toen ik in de Boutique was, kon ik het irl zien. Vond het anders ogen toen.

3 likes