ORIS Only - deel 3

Ja, ik baal er n beetje van. Heb niet veel tijd om horloges te dragen (inlopen heeft dus ook weinig nut) & aankomende 2 maanden al helemaal geen tijd om hem naar ‘n service punt te brengen. Ben in staat om’ m met een leuke korting door te flippen aan iemand die er wel de tijd & zin in heeft. :sweat_smile:

2 likes

Mijn NF had ook echt veel activiteit nodig om de 70 uur op te bouwen, zichtbaar aan de gangreserve indicator.

Dus 5 dagen duurt denk ik echt wel even hoor voordat ie volledig is opgewonden. Maar anderhalve dag is wel weinig.
Je beweegt wel genoeg in deze corona tijd?

Maar met handwinden was hij met 40 slagen vol, bij mij… Wil je dat eens checken?

2 likes

Sorry, kan dat niet checken, want de NF is al een tijdje weg :joy:

2 likes

@HorlogeHalle kom es efkes hier! :innocent:

2 likes

Hahahaha, hier BEN ik…ik zou het echt niet weten…heb het ook never nooit bijgehouden…weet wel dat ie met handmatig opwinden heel snel op de max zit en dat komt omdat opwinden in 2 richtingen gebeurt.
En die reserve is bij mij ook duidelijk meer dan 2 dagen.
Theoretisch zou het 72 uur zijn geloof ik.

1 like

Volgens mij zit elk automatisch uurwerk na 40 slagen op volledig gangreserve.

Valt me trouwens op dat het uurwerk, net als bij mn 36000vhp uurwerk eerst wakker moet worden geschud. De eerste 30 slagen zonder schudden liep het horloge niet eens. :thinking::sweat_smile:

Kreeg een berichtje terug van de AD.
Dubbele veerton = dubbel zo veel winden. Dus dat gaan we eerst nog eens proberen.

(hij had het over wel 100 slagen voordat een dubbele veerton ‘vol’ zit!)

1 like

Ik herinner me mijn ex cal111 nog idd. Dat opwinden leek wel oneindig. Ze hebben mij eens verteld dat je ongeveer 1 slag per uur maakt. Dat leek aardig te kloppen.

1 like

10 dagen is dan 240 slagen, lol!
Ik ga eens 120 slagen geven vanavond & dan leg ik 'm weg zonder te dragen.

2 likes

Zo dan ben je wel even bezig denk ik. Hard werken, zo’n nieuwe Oris. :cowboy_hat_face:

2 likes

Is dat wel goed om het volledig met de hand op te winden? :thinking:

Het is geen handopwind uurwerk he
Ik heb geleerd om een automatisch uurwerkje een tiental draaien te geven en daarna moet ie het zelf met de rotor volmaken. Wat altijd prima gaat.
Maargoed als je het horloge weinig kan dragen dan is dat misschien wat lastiger

1 like

Gisteren bij de AD langs geweest voor de 65. Helaas hadden ze alleen de 40mm met de blauwe dial liggen (welke mij overigens niet tegen viel). Nu vertelde de verkoopster mij dat de bronze bezelrand patina gaat vertonen door de corrosie van het brons. Nu was mij dit bekend bij de bezel welke geheel bronze is. Ter illustratie, het gaat om deze bezel:

Bron

Wat is jullie ervaring hiermee? Van mij mag die rand wel glimmen namelijk, geen zin in een groene rand na enkele maanden.

5 likes

Even poetsen met wat citroensap. Ik denk overigens dat juist een matte uitstraling van het brons een veel beter contrast gaat opleveren naast het glimmende staal. Maar topkeuze, ik heb hem zelf sinds gisteren om de pols :slight_smile:

Oké, toch. Ik ben benieuwd hoe snel dit dan optreed.

De keuze heb ik nog niet gemaakt omdat ik toch nog hoop op een mooie in het blauw ivm beschikbaar budget :grin:.

Voor zo ver ik weet kan het geen kwaad.

Super mooi horloge! Maar ik vind iedere 65 weer uniek en gaaf. :smiley: Van de 65 wil ik er gerust nog een in mn collectie hebben.

Ik ben zelf altijd een beetje terughoudend over brons… ik heb persoonlijk liever full stainless steel om dezelfde reden die jij noemt. :sweat_smile:

6 likes

Dat is vooral bij een ETA 2824 of Selitta sw200 zo, waar het manueel opwindsysteem een zwak punt is. Bij andere uurwerken is’t niet perse slecht. Beetje nalezen uurwerk per uurwerk dus :blush: bij deze Oris moet’t nog blijken allemaal :face_with_monocle:

1 like

Wordt zeker niet groen hoor. Die legering is wat anders dan de modellen die geheel van brons zijn volgens mij. De rand werd bij mij enkel wat doffer.

En inderdaad kun je met citroensap de kleur terughalen.

2 likes

William Wien heeft nog een blauwe liggen, op staal met extra nato strap.
http://www.wwwatches.nl/horloges/oris/oris-65-deauville/

Prima kerel en prima prijs.