ORIS Only - deel 4

Blijft boeien!

11 likes

Ik denk het qua patine best meevalt op die bezel. Op de wristshot van mij zie je dat het brons wat doffer geworden is.
Zelfde als een bezelrand van een 65, dat wordt dof maar verder gebeurt er niet zo veel. Hoe minder contact met de huid of transpiratie of met bv zeewater of zwembadwater, hoe minder opvallend de patina.

Wat ik meestal doe is tot maximaal 2 keer inzoomen (tot daar reikt de optische zoom). Wat je dan krijgt is dat de achtergrond waziger wordt. Bij 1x zoom (dus eigenlijk zonder) dan zal de achter grond scherp to minder scherp blijven. Daarnaast let ik altijd heel erg op het licht. Als je op mijn Instagram kijkt, zijn de de foto’s niet helder zoals bij veel productfoto’s hoort (alsof het een reclameposter kan zijn). Ik ben meer van de daadwerkelijke sfeer plaatjes. Als je een foto in gedachte hebt, maar het licht is niet goed? dan gooi ik de foto gewoon weer weg haha. Raak met je vinger het scherm eens aan. Dan krijg je een vierkantje te zien. raak vervolgens het scherm op een andere plek aan en je ziet dat het licht dan anders gaat worden. Hier kun je heel erg mee spelen.
Wat ook belangrijk is, is uiteraard de compositie. Hier ben ik zelf ook nog lerende in haha.
Omdat we meestal productfotografie gewend zijn en ook al zijn het macroshots, dan neigen we al snel naar de standaard plaatjes, zoals foto van boven genomen terwijl de dial volledig paralel staat aan de camera en bij macroshots vaak diep ingezoomd op het logo. Die standaard composities probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, zodat hopelijk de foto iets unieker wordt.

Bewerken doe ik ook, maar niet al te veel. Meestal bewerk ik gewoon op de telefoon zelf met de Instagram app. Ik heb ook wel andere programma’s zoals Color Splash en Snap sheet. Met die laatste doe ik vrij weinig, maar ook die app kan leuke effecten geven.

Dat zou leuk zijn!

2 likes

Wanneer je twee keer zoom neemt krijg je wanneer je de foto uitvergroot behoorlijk ‘korrelige’ foto’s.
Ik ga mij er eens meer in verdiepen. Merk dat ik fotografie steeds leuker ga vinden en altijd jaloers kijk naar andere die mooie plaatjes schieten.

1 like

Dat is gedeeltelijk waar. Als je dat niet wenst, zeker niet doen. Als je productfoto’s wilt maken zoals bij advertenties is dit zeker niet gewenst, maar bij sfeerplaatjes kan het een leuk effect hebben. Te korrelig is niet goed, maar meestal krijg je dit als het licht ook wat minder is. Heb je veel licht, dan wordt het ook minder korrelig. Korrelig kan ook te maken hebben met beweging. Je bent immers 2x ingezoomd, dus een hele kleine beweging tijdens het maken van een foto kan een groot effect hebben op de foto. Idealistisch zou je een statief moeten hebben en gebruik moeten maken van de zelfontspanner hahaha.

Ik vind het ook leuk! Tot ergernis van mij vriendin soms hahaha. Dat plaatje van die Oris bij zonsondergang: lopen we lekker samen uren te wandelen en te kletsen en ineens zie ik drie meter onder aan de heuvel een waterput met een plasje water er op. Veel oranje tegenlicht en in mijn hoofd heb ik het plaatje al geschoten. Dus ik zei: “Sorry schat, even snel een foto nemen”. Vervolgens kruip en lig dikhalf op die waterput mezelf in allerlei onmogelijke posities te wringen, om dat ene perfecte plaatje te schieten hahaha. Voordat je het weet ben je een kwartier verder hahaha.

Dat is een goede start! Door goed te kijken en de foto te analyseren leer je hoe je betere composities kan krijgen voor jezelf. Probeer desnoods foto’s na te maken, alleen daar leer je al veel van. Begin ook simpel met een wristshot. Een wristshot van bovenaf is wat we veel zien. Maar draai je pols of camera een heel klein slagje, zodat de lichtinval anders wordt, beweeg je camera dichterbij of verderaf en je zult zien dat het effect heel anders wordt.

2 likes

Dank voor jouw tips @JuKo. Handig!

Een tip wellicht voor jullie beiden.

Ik kan met mijn iPhone 13 Pro Max foto’s schieten in RAW formaat. De 11 en 12 Pro kunnen dit ook. Zo’n foto bevat alle data (tov een jpeg waarbij al compressie wordt toegepast). Je kunt met zo’n (groot formaat…vaak 25-30Mb) foto bestand lekker aan de slag met nabewerken. Ik doe dit altijd, ook omdat je lekker kunt croppen / inzoomen zonder kwaliteitsverlies. Ik gebruik slechts de standaard Bewerk opties binnen de iPhone Camera app.

Enfin…misschien wisten jullie dit al. :blush:

3 likes

Zeker niet, maar wel een leuke reden om de iPhone eens te upgraden haha! Ik wist niet dat jij ook de foto’s nam met de telefoon, maar ik zag wel kwaliteitsverschil tussen jouw foto’s en die van mij. Ik dacht dat doet die vast met een camera haha. Ik zat zelf al met een schuin oog naar camera’s te kijken, maar nu ik dit weet is dat weer van de baan geschoven haha.

1 like

De 13 is idd weer een stuk vooruit gegaan vwb camera kwaliteiten. Ook in low light en schemer veel beter. Plus de nieuwe macro mode is geweldig. Die is pas op de 13 beschikbaar. Ik doe beetje hetzelfde als jij…veel foto’s nemen en zien wat er overblijft aan leuke / goede foto. Dan beetje nabewerken…op het oog. Alles op de iPhone. Moet wel zeggen…foto’s zoals jouw laatste twee maak ik niet. Het blijft bij mij vrij standaard en eenvoudig. Erg fraai wat jij daar mee hebt gedaan. :ok_hand:

1 like

Ik ben het Apple nieuws de laatste jaren een beetje uit het zicht verloren, dus echt up to date ben ik niet meer, maar dat deze features op de 13 zitten, maakt het wel heel interessant! Eigenlijk heb je tegenwoordig geen camera meer nodig. Ik zat naar een systeemcamera te kijken, maar als je dan weer naar al die verschillende objectieven kijkt, dan loop je gewoon leeg hahaha. Dan vind ik een iPhone 13 een veel betere optie!

Dankjewel! Ik doe mijn best :relaxed: maar ik vind het altijd leuk om te horen als de foto gewaardeerd wordt :pray:

1 like

Precies mij idee. Ik ben overgestapt van een reguliere 12 naar 13 Pro vanwege de extra camera opties van de 13 Pro variant…m.n. ook de macro mode. Er zijn veel fotografie blogs e.d. te vinden online waarin men de kwaliteiten van de nieuwe iPhone camera prijst. In principe kun je het als vervanger van een ‘echte’ camera gebruiken.

1 like

12 likes

@daffie @JuKo dank voor de tips. Ik heb de komende weken nog wel wat vrije uurtjes om eens te experimenteren. Die afkeurende blik van mijn vrouw, elke keer als ik weer een plaatje probeer te schieten, voel ik al niet meer :sweat_smile::rofl:

@daffie waar kan ik RAW formaat vinden??

1 like

Dat zou een instelling moeten zijn binnen de Camera settings (Settings app > Camera > Formats…op je tel).

2 likes

Zit hier net te lezen dat de 11 pro geen raw functie heeft. Je moet dan eerst een andere app downloaden om dit te kunnen. To be continued…

1 like

OMG heb nu ook een Lightroom app gedownload, de keuze is er reuze :exploding_head:.

Foto gemaakt met de moment app (soortgelijk aan halide)

13 likes

Ah excusi, ik dacht te hebben gelezen dat de 11 Pro 'm ook heeft. Mbv externe app zoals Halide kan het idd ook.

1 like

Haha ja :grinning: :+1:

De betere wederhelft ook onderdeel van de hobby gemaakt:

14 likes

Kijk! Dat geeft al weer een heel ander resultaat hè? Het is heel persoonlijk, maar ik schiet liever in normaal, want je kan de originele foto later altijd veranderen. Maar met een andere app en de bijbehorende effecten, kun je al wel gelijk zien wat het resultaat kan worden en vergroot je creativiteit! Goed bezig!

1 like

Toch wel een guilty pleasure die ‘plastic’ wijzerplaat :ok_hand:t4:

1 like