Oris Vintage

Goedenavond,

Ik ben een beetje aan het rondkijken om mijn kleine collectie uit te breiden. Ik kwam op catawiki Oris horloges tegen uit de jaren 70.

Nu dacht ik dat Oris een " waarde vast " merk was, of zie ik dat verkeerd? Als ik op Ebay kijk gaan de Oris horloges tegen kleingeld weg.

Of zit er een verschil tussen Oris en Oris ?

Alvast bedankt

De horloges die je op Ebay ziet voor weinig zijn India specials… alleen het uurwerk is nog Zwitsers, de rest wordt door een lokale Swami in elkaar geflanst.
Heeft dus niets met het ‘echte’ Oris te maken.

Slaat de term Oris 17 jewels daar op?

Ik dacht namelijk dat het merk alleen Oris was, geen toevoeging van 17 jewels. Of slaat het 17 jewels ergens anders op?

17 Jewels staat voor het aantal lagerstenen die in het uurwerk verwerk zijn, het merk is alleen Oris

Oris maakte vroeger zijn eigen uurwerken, helaas waren dat goedkope penankeruurwerken, dat zal de reden zijn van de lage prijzen.
Later hebben ze ook ankeruurwerken gemaakt zoals voor de Chronoris chronograaf in de jaren zeventig.

En zo leer ik iedere dag weer bij :slight_smile:

bedankt.

Die vroege pointer date horloges brengen in tegenstelling tot het andere oudere werk van Oris nog best wat op volgens mij.

1 like

Er zit leuk spul bij, nu eens met simpele penankers inderdaad maar ook met ETA-uurwerkjes. Als het je gaat om waardevastheid, laat ze dan liever links liggen. Hoewel een mooie Big Crown, zo heb ik gezien, zijn geld altijd waard blijft.

Dit is een voorbeeld van een uurwerk wat je in die goedkope ''Oris""horloges kunt aantreffen, te koop voor een tientje en gratis thuisgestuurd vanuit India.
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/oris_zps1puzqgbf.jpg.html][/URL]

1 like

@chronospace

Voor mij (leek) ziet dit er hetzelfde uit als een uurwerk wat 100 keer meer moet kosten. :slight_smile:

Oh ja, dit is de wijzerplaat, heel creatief geschilderd maar het lijkt niet echt op een origineel :grinning:
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/ov_zpsi1hf7spx.jpg.html][/URL]

1 like

Ik wil natuurlijk niet discrimineren, maar India ***I***s ***N***iet ***D***e ***I***ntegerste ***A***anbieder… :grin:
En de aanduiding Swiss op de wijzerplaat betekent in dit geval zoiets als ***S***childer ***W***erk ***I***s ***S***chots en ***S***cheef.

2 likes

Dat is een FHF st96 en die is ook in veel moderne en dure horloges gebruikt.
Ik vind het 1 van de fijnste uurwerken door hun betrouwbaarheid en is zeker geen goedkope troep.

Helaas vind je in die India specials veel van deze uurwerken die totaal uitgewoond zijn …zonde

Edit
Vaak worden er generieke kastjes en wijzerplaatjes gebruikt die met veel fantasie weer van een lukraak merkje en markings voorzien wordt.
Dat bovenstaande horloge is niet als een Oris geboren iig.

3 likes

Als je een beetje zoekt op Ebay kom jje ze zelfs tegen met spelfouten op de wijzerplaat :grinning:

Laatst eentje gekocht vanuit UK gewoon omdat ik hem mooi vond als vintage look dresser.
Blij te horen dat dat uurwerk goed is dank @AstonMartin:wink:

Dit is nog eentje uit India, een Favre leuba uurwerkje ook in een generiek kastje gestopt. Fantasie hebben ze daar best wel.
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/fl%20mov_zps5fgdgvpz.jpg.html][/URL]

Mooi dingetje, geen gekke kleuren etc.

1 like