Oud afgetakeld zakhorloge

Beste forummers,

Ik heb hier een zakhorloge van mijn overgrootvader. Wanneer het gekocht is, heb ik geen idee van. Het materiaal is hoogstwaarschijnlijk koper.
Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden. Ik had het graag laten restaureren alhoewel ik denk dat het na restauratie nog steeds weinig waarde zal hebben.
Wanneer het is aangekocht is niet bekend maar het is minstens 30 jaar oud.
Als het aangekocht zou zijn in mijn grootvaders jonge jaren zou het gaan over de periode 1910-1920. Groot verschil dus. :slight_smile:
Alles wat ik erover kan te weten komen hoe beter.
Bij deze wat foto’s :slight_smile:

MVG

Citroentijd

Emotionele waarde is meer waard dan een prijs op de markt, aan de andere kant, alle waarde is in geld uit te drukken. Een restauratie kan prijzig zijn!

Een goede foto van het uurwerk kan nog wat meer informatie opleveren.

Als dit zakhorloge van je overgrootvader is zou ik het sowieso laten repareren
zoveel zul je niet van hem over hebben, ook leuk om eventueel aan je zoon na te laten
Graag zou ik foto’s van eventuele stempels in de kast of op de binnendeksel zien , lijkt me toch een interessant geval

Binnen de kast? Is dat achter de wijzerplaat?
Een ‘deksel’ heeft er nooit opgezeten denk ik.

Ik heb nog extra info gevonden. Ik wist niet dat het zo makkelijk open ging aan de achterkant. :slight_smile:
Ik heb 2 extra fototjes:

En onder dat deksel ligt het uurwerk. Als je daar een paar foto`s van kan maken kunnen wij wat meer vertellen over het zakhorloge

Prachtige kast

Kan ik dat zelf openmaken? Daar lijken me best wat moeilijkheden en risico’s aan verbonden.

het is niet zo moeilijk, zolang je niet met een schroevendraaier aan de gang gaat en veel kracht zet.

Een Dubois? Zit vast een mooi werkje in…voorzichtig aan maar, even een bot mesje ertussen zetten

kun je dat merkje op de deksel uitvergroten?
druk op het tulpknopje van je fototoestel, zet je zoom terug naar nul, ga naar buiten (daglicht is beter, liefst bewolkt) hou het fototoestel op anderhalve centimeter van het keurmerk, stel scherp en maak een foto
:#

Ik dacht net even een poging te doen het open te maken maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt moeite durf te doen.
Het lijkt me enorm fragile.

Als het niet goed voelt en je moet kracht uitoefenen nooit doen!
Dan gewoon overlaten aan de vakman, je breekt aan een horloge erg gemakkelijk iets kapot wat veel lastiger is om te herstellen.

Even naar een goede juwelier of een echte horlogemaker gaan, die heeft hem zo open (tu)

Heb het in antwerpen bij Atelier Meeus binnen gegeven voor een offerte te laten opstellen en heb vandaag mail terug gekregen met wat info.

Het blijkt om een horloge van 18kr goud te gaan van de periode 1880.
Wij gokten op 1975 omdat die periode in het deksel stond maar dat bleek een serienummer.
Zo ben ik weer effe goed geschrokken. :stuck_out_tongue:

Dat is een flinke leeftijd!!!

Owja, het is zelfs mogelijk dat het oorspronkelijk van mijn overovergrootvader komt ipv overgrootvader aangezien deze laatste pas het levenslicht heeft gezien net na de eeuwwisseling.

Nu is het toch wel de moeite (en het geld) waard om 't op te laten knappen?

Voor mij is het zeker de moeite waard en was het eigenlijk al van toen ik het eerst zag maar het is mijn vader die de beslissende stem heeft. :slight_smile: