Oud Ancre horloge, wie heeft info?

Goedenavond allen,

Onderstaand Ancre horloge (Foto 1) afgelopen zondag op de Rikketik gekocht.
Heeft verder geen waarde, maar wil het wellicht als donor gebruiken voor de Union Ancre. (Foto 2)

De Union Ancre is van mijn moeder geweest. Waarschijnlijk aangekocht eind jaren 60 / begin jaren 70.
Het leek mij leuk deze op te laten knappen en dan weer aan haar terug te geven.
Ikzelf vind leuk om vooral wat meer te weten over de geschiedenis van het merk, leeftijd van het horloge (beide eigenlijk) en weetjes over het uurwerk.
Wie weet wordt het horloge ooit eens van mijn kleine meid (nog geen 2 jaar oud) en kan papa haar wat leuke feitjes vertellen over dit oude horloge.

Ik hoor graag wie er wat weet over dit merk.

Foto 1

Foto 2

Nog wat foto’s van het zondag gekochte exemplaar.

Als het uurwerkje geserviced is en je er een nieuw glaasje inzet dan heb je de donor waarschijnlijk niet eens nodig.

Dat zou mooi zijn, want eigenlijk vind ik het wel een grappig klokje :slight_smile:

Heeft iemand nog info over dit merk en of uurwerk? Ik kan er niet vee over vinden, zou een Duits merk moeten zijn…

Voor info over het uurwerk zul je wel een foto van het uurwerk moeten plaatsen :wink:

Ik heb niet op zitten letten, ik zie nu pas dat de een datum heeft en de ander niet, er zit dus zeer zeker een ander uurwerk in. Maar goed het gaat je volgens mij om het erfstuk horloge en daarvan zou je zoals Vintage1982 al aangeeft een foto van het uurwerk moeten maken om er iets zinvols over te kunnen zeggen.

Ik zie ook regelmatig dit soort 14 hoekige
casebacks opduiken
maar dan bij diverse merken,( duikertje & visje )
weet iemand of je dit kunt herleiden naar 1 fabrikant
of zit hier wat anders achter ?

“ancre” is in die tijd een beetje een “Generiek” merk geweest… je hebt een Union Ancre, en een Ancre Privé, dan had je ook nog “Moritz Ancre” een “huismerkje” van een Rotterdamse Juwelier/Horloger…

Mogelijk zitten er “verwante” uurwerkjes in jouw “ancres” gezien ze beiden een small second op 6 uur hebben… blinde gok… er zou bij beide horloges wel eens een FHFje onder de kap kunnen zitten…

Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Het merk Ancre bestaat (misschien wel eens gezien, het logo is een scheepsrad). Daarnaast bestaan er allerlei plakmerken met Ancre of een vorm ervan in de naam. De toevoeging ancre onder het merk of in kleine letters wil eigenlijk niets meer zeggen dat er een uurwerk met een ankergang is gebruikt. De Union ancre is dus een heel ander horloge dan de Ancre privé, bij de éérste is ancre een toevoeging en bij de tweede hoort Ancre bij de merknaam.
In mijn Moritz Ancre zit een Cuppilard uurwerk (vergelijkbaar met een Lorsa). Ik vermoed dat er iets vergelijkbaars, Frans dus, in deze horloges zit. FHF zou kunnen zoals Arie zegt, ik gok zelf op een cal. van FE.

Ik heb hier een Moritz Ancre met een FE 68… (duimnageltje) een zilveren dameshorloge… 'k moet em eens restaureren… mijn moeder vindt em prachtig…

Ohja… voor ik het vergeet… ik vind beide horloges prachtig…!

Dank voor jullie reacties.
Ik had gehoopt dat er iets meer over de klokjes bekend was, maar aangezien ik zelf ook al niet heel veel over het merk/de merken kon vinden…

Overigens is het horloge gelukkig geen erfstuk, maar kan mijn moeder het na de opknapbeurt weer dragen :slight_smile:

Heb je geen mogelijkheid om het horloge te openen?

Leuke horloges, vooral de ‘nieuwe’ van zondag, die ziet er nog schitterend uit! Werkelijk een plaatje!

gschoots Schreef:

Heb je geen mogelijkheid om het horloge te openen?

Ik heb helaas geen opener voor deze kast :frowning:

Je mag hem eventueel wel opsturen, ik heb hier als het goed is een matchende casewrench voor (en anders heb ik nog een heel assortiment aan verschillende openers), en dan kan ik hem meteen even voor je nakijken. Stuur maar even een PB.

PB verzonden.

Vintage1982 Schreef:

Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Het merk
Ancre bestaat (misschien wel eens gezien, het logo
is een scheepsrad). Daarnaast bestaan er allerlei
plakmerken met Ancre of een vorm ervan in de naam.
De toevoeging ancre onder het merk of in kleine
letters wil eigenlijk niets meer zeggen dat er een
uurwerk met een ankergang is gebruikt. De Union
ancre is dus een heel ander horloge dan de Ancre
privé, bij de éérste is ancre een toevoeging en
bij de tweede hoort Ancre bij de merknaam.


Zoals bij deze misschien?

Gevonden bij het uitruimen van de schuur van mijn schoonvader.
Ik heb geen idee hoe oud dit horloge is.
Voorzichtig de achterplaat eraf gewipt.

zeg het maar…

Tja…ik weet niet wat ik ervan moet zeggen :slight_smile:

Klokje voor de man met de kleine portemonnee met penanker uuwerkje :slight_smile: (jaren '60? '70?)

Dit is echt een heel goedkoop geproduceerd horloge met een penanker uurwerk, de 21 op de wijzerplaat moet je doen geloven dat er een gesteend uurwerk inzit. Ik vermoed dat dit horloge uit eind zeventig begin jaren tachtig komt.

Dit is trouwens een Ancre zoals Melvin het hierboven beschreef:

Ik heb vandaag het horloge ontvangen, er zit een leuk Frans uurwerkje in, een Cuppilard/FE 233-60:

Uitgaande van Ranfft komt dit horloge uit de jaren zestig.