De relatie met de fotografie is er natuurlijk wel in dit item en met name bij dit timertje, toch gaat het me te ver om dit - ‘ook een fotoforum’ - zo te veronderstellen (no offence, Jenneke).
Om te beginnen is IMHO de relatie tussen (mechanische) horloges en mechanische cameratechniek evident. Met name de instelling van de tijden voor de mechanische sluiter wordt bedient door een constructie die in feite een klokwerk is. De mechanische constructies in sommige camera’s zijn soms zelfs gecompliceerder dan bij de meeste klok- en horloge uurwerken. Ook hier zien we piepkleine onderdeeltjes en schroefjes als suikerkorrels. Denk bijvoorbeeld aan het mechaniekje wat in een oude Leica kleinbeeld camera de meetzoeker bestuurt: het draaien aan de lens voor de scherpstelling bedient binnen in de camera een systeem dat er voor zorgt dat twee beelden samenvallen in de zoeker op het moment dat de optimale scherpte t.o.v de afstand tot het te fotograferen object bereikt is. Dit gebeurt d.m.v. een ingenieuze bediening van twee draaibare prisma’s die twee beelden over elkaar heen projecteren. Van de nauwkeurigheid en vereiste degelijkheid van zo’n constructie, die ook nog eens een lange levensduur moet hebben, kunnen veel horloge ontwerpers en constructeurs nog wel wat leren.
Hierboven mijn oude Leica IIIF kleinbeeld camera uit 1934 die nog steeds functioneert.
Aardig detail m.b.t. het kleine apparaatje waar het in dit topic over gaat: die zelfontspanner zit in deze camera al ingebouwd, maar werkt met een zelfde veer opwind systeem als het externe ding, maar dan van binnen uit: de dial rechts naast de lens (voor de kijker links) kun je op de gewenste tijd stellen, dan het hendeltje daarnaast naar beneden draaien om de veer op te winden. Op de sluiterknop drukken en… rrrrrrrrrrt…klik! De foto is gemaakt met x seconden vertraging.
Het kleine zelfontspanner hulpstukje waar het in dit topic o.a. om gaat is dus helendalwelzotamelijk een horloge gerelateerd ding: het is in wezen een klokje. Dat klokje bedient een meganiekje dat op zijn beurt een sluiterknop van een camera kan indrukken, na het verlopen van een ingesteld aantal seconden. Een klok (uur)werkje voor pakweg max. 10 seconden zeg maar.
Alles bij elkaar naar mijn idee een aardig onderwerp dat zonder off topic te geraken heel goed past op een horlogeforum en daarbij laat zien dat er soms meer onder de zon is aan ‘clockwork’ dan alleen horloges. Ik vind het leuk om te laten zien dat er meer is om van te genieten dan alleen dat wat er bestaat in het gebied tussen Ruhla en Rolex.
Sorry voor het lange verhaal, maar het leek me leuk om dit stukje kennis uit een ver verleden / vorig leven als fotograaf te delen.