Oude aanwinst : Citizen Bullhead (Een killer ! )

Oude aanwinst ? Beetje een contradictie. Nieuwe aanwinst is het ook niet.

Ik bedoel eigenlijk een oude Citizen die ik recent heb gekocht.

Mijn eerste Citizen.
Mijn eerste High Beat.
Mijn eerste Automatic Chronograph.

Ik had al een snapshot geplaatst in het Vintage gedeelte. Net voor de duisternis inviel, heb ik nog wat foto’s genomen. Omstandigheden verre van ideaal. Maar de foto’s lijken me toch de moeite om jullie te laten kennis maken met een horloge dat toch een icoon is.

Ik had al vaker de Bullheads van Seiko en Citizen gezien (op foto). Tot twee jaar geleden vond ik die Bullheads nauwelijks mooi. Ik vond de kast er wat over. BTW, tot drie jaar terug vond ik een Seiko Monster maar niets.

Toen ik vorig weekend deze gele Bullhead te koop zag staan, kon ik niet meer weerstaan.

Bij ontvangst toch wat verrast door het kleine formaat. Dat heb je wel vaker met Vintage. Vrij felle gele wijzerplaat, met groene Chrono wijzers. Doet me denken aan die fraaie gele Breitlings. Bij zoeken van foto’s op Google, zag ik nauwelijks foto’s van een aan gele met groene wijzers. Daarbij wat twijfel of die groene origineel zijn.

Ook een beetje vreemd zijn de goudkleurige markers en de zilverkleurige uur- en minutenwijzers. Stoort eigenlijk niet bij het dragen. Ook hier kleine twijfel of de uur- en minutenwijzer origineel zijn. Maar blijkbaar komt dit wel voor bij de Bullheads. Het deksel is een plaatje. Wel vergeten om een foto te nemen :}

De afleesbaarheid is beter dan verwacht. De details op de wijzerplaat zijn super. Enkel jammer dat de onderste zwarte ring niet dezelfde afwerking heeft als die links en rechts.

Het horloge heeft nauwelijks tijdsafwijking. De Chrono loopt ook perfect. En de Flyback werkt correct. De Flyback betekent dat na gebruik van de Chrono, de wijzers tegen klokzin terugkeren naar de nulpositie.

Klein mankement : de kroon komt wel eens los bij het rechtsdraaien. Daarmee wat problemen om de tijd in stellen. Dagaanduiding kan versteld worden d.m.v. de kroon in de eerste stand. Datumaanduiding door de rechter pusher lichtjes in te drukken (met de kroon in eerste stand).

De staalband is in een superstaat. Is wel super dun. Zo dun als bij een eenvoudige Casio. En zeer licht. En dat terwijl de kast klein maar toch fors en hoog is. Draagt aangenaam. Wel heeft de kast de neiging om wat naar boven (dus hoger de pols) op te schuiven.

Bij aankoop dacht ik : als het horloge mij niet bevalt, dan zal ik die flipperen. Maar het bijzondere horloge, met een detailrijke wijzerplaat, met een automaat kaliber 8110, met de Bullhead vorm, zal wellicht een blijvertje worden. Ik heb trouwens VANDAAG mijn oog laten vallen op een versie die nog uitzonderlijker is dan deze Citizen Bullhead :sunglasses:

De info die ik hier schrijf is nieuw voor mij. Tot een week terug wist ik nagenoeg niets over dit type. Kaliber is de 8110 : een automaat die opwindbaar is door de kroon op te winden. Volgens de verkoper kan je de automaat stoppen bij het uittrekken van de kroon. Lijkt niet te werken.

Als jullie aanvullende info hebben over deze Bullhead, dan lezen we dit graag.

Het glaasje is onder bepaalde invalshoeken wat vreemd : vertoont wat welvingen. Is dit misschien een plexi? Of geen origineel Citizen glaasje?

Aan de pols. Ik mis wat beweging op de dial. Er is geen sekondenwijzer.

Misschien wat teveel foto’s??
Vergeef BATMAN.
Hij is vol enthousiasme over het kleinood :smiley:

Gr,
BATMAN

Een prachtig horloge :slight_smile: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Groet, jeffrey.

Gefeliciteerd…!
Niet mijn ding, maar wel mooi in zijn vreemdheid.
Maar heb wel geboeid gekeken naar alle foto’s…
Veel draagplezier.!

Pieter.

Leuke sportieve en kleurige chrono,(tu) proficiat!

Van een mooi horloge kan je nooit teveel foto’s plaatsen. :slight_smile:
Ben jaloers, pracht horloge! :~

Groen op geel is prachtig!

Tot begin 2013 wist ik nog niets van Bulhead’s … inmiddels horen ze (vooral de Seiko modellen) tot mijn favoriete vintage horloges. Eigenlijk wist ik ook niet van het bestaan van de Citizen modellen. Leuk gedaan trouwens! Heel veel plezier, maar dat zal vast lukken :slight_smile:

Te veel foto’s? Nee! Helemaal prefect! Leuke foto’s,'goed verhaal! Veel plezier ermee:D

proficiat!

ik ben niet bekend met t uurwerkje. en op internet staat op plaatjes de rotor er telkens net voor, maar misschien dat de kroon er niet meer zo makkelijk af valt als t sluitmechanisme aangedraaid kan worden?

Hele coole klok!(tu)

Mooi ook dat je veel foto’s van deze mooie aanwinst geplaatst hebt!

Geniet ervan.

Groeten.

Noel.

Erg fraai ! Maar hi-beat ? Dit uurwerk heeft toch een frequentie van 28.800 p/u ?