Oude horloges vader en opa

Dag horlogeliefhebbers ik kan jullie expertise even gebruiken.

Zoals sommige hier misschien weten is mijn vader recentelijk overleden. Ik heb toen enkele horloges in mijn bezit gekregen. Bij de verdere opruim zijn we opnieuw enkele horloges tegengekomen die vermoedelijk van mijn opa waren. De merken zeggen me weinig tot niets op een Seiko Quartz 6531 en een Casio 1301. Google is ook geen geweldige hulp.

Mijn vraag is welke horloges jullie aanraden om naar de horlogemaker te brengen en welke jullie niet de moeite vinden. Geen enkel of allemaal kan natuurlijk ook, maar financieel lijkt een selectie wel wenselijk. :sweat_smile:

Extra info/achtergrond rond de merken zijn ook meer dan welkom.

4 likes

Die Sicura Sowieso en die chronographs .
Mooie vintage tropic band erop laten zetten en klaar ben je.

3 likes

Die Sicura is inderdaad een mooi horloge. Spijtig genoeg zit er geen leven meer in momenteel.

1 like

Chronos hebben altijd waarde. De goudkleurige horloges zijn niet vol goud denk ik?

Ik zou ze wrs gewoon verkopen. Service kost vaak meer geld dan dat het horloge er meer waard van gaat worden.

Tenzij je ze wilt dragen natuurlijk… dan zou ik die horloges zeker servicen.

Ik heb geen flauw idee of ze van goud zijn of niet. Sommige zoals de Organa zijn best wel mooi en blijkbaar Swiss.

Verder geen flauw idee wat ik zou kunnen vragen voor dergelijke horloges.

Vergulde horloges hebben 99% van de tijd een stalen achterkant… en gouden horloges hebben bijna altijd een gouden achterkant en altijd goud stempels.

Dit soort horloges valueren is lastig voor mij, ik zie ze wel voorbij komen maar mijn interesse hebben ze niet echt.

Het zijn in elk geval niet echt aansprekende merken, ik weet de maat en werking niet. Ik kom dus dan kom je al snel in “wat de gek ervoor geeft” gebied, of de goudprijs mocht er toch wat gouds tussen zitten. Tientjeswerk voor de meeste denk ik dan (25 - 100 euro). De chronos zijn in elk geval zeker het kostbaarst… zou die op een paar honderd p/s schatten afhankelijk van werking, uurwerk etc… maar daarvoor weet ik er te weinig vanaf.

2 likes

Sluit me aan bij @Ruud. Die sicura bijvoorbeeld, is dat een quartz horloge of een handopwinder/automaat?

Die Mildia en Buler lijken handopwinders. Denk dat je die voor tussen de 50 en 100 euro een service kunt laten geven.

Dan kun je iemand als @Lexaf lief aankijken en die kan hem weer wat opknappen, de viezigheid eraf en een nieuw glaasje erin.

Ben je al met al toch zo rond de 100 tot 150 euro kwijt. Maar dan heb je wel een horloge wat je kunt dragen als aandenken bijvoorbeeld.

2 likes

De sicura heeft 23 jewels… zal wel een automaat zijn.
Wel een leuk horloge. De chronos vind ik ook wel sympathiek… zeker die panda.

De mooiste of leukste opknappen en dragen is zeker een idee.

Ja ik probeerde dat merk te ontcijferen van die bovenste. Zou daar een Valjoux in kunnen zitten?

1 like

Dat zou mijn gok zijn aan de hand van de dial en 17 jewels.

1 like

Die Sicura staat hier ook in goede staat:

Sicura is een moeilijk merk. Leuke horloges… maar wel goedkope verchroomde kastjes en penankers.

3 likes

Haha, laat ik nou toevallig ook een heel mooi penanker horloge hebben. Daar heeft @lassale nog nachtmerries van geloof ik.

Maar die Valjoux ben ik wel benieuwd naar. @Sirrush heb je daar een betere foto van de wijzerplaat en een foto van het uurwerk van?

1 like

Heb ze verder zitten proberen, zit geen kik meer in de chronos :frowning:

De achterkant van de Sicura geeft weinig weg.

Ik heb de moed nog niet om een opwinder te openen zonder hem volledig te verpesten.

Mooi afblijven dan. Die secura heeft @KaiseRRuby een mooi linkje van verstuurd.

Deze lijkt identiek aan de advertentie.

Dit is hem ook. Handopwinder volgens twee advertenties.

1 like

Veel beter zal het momenteel niet worden. Morgen na het werk zal ik met mijn macro lens aan de slag gaan.

1 like

:thinking:

You get what you pay for…! Opwindveer moet sowieso ook vervangen worden. Dat doen heel veel horlogemakers niet, spaart ze 12 a 15 euro uit. Horloge loopt dan nog steeds als een natte krant, dat helaas wel.

Sicura wordt vaak met Breitling geassocieerd (grotendeels ten onrechte), dat helpt wel in de verkoopwaarde. Evengoed zit er meestal een simpel penanker-uurwerkje in.

4 likes

Hoeft niet hoor. Dat is gewoon een hartstikke leuk horloge.

True. Wat denk jij Peter bij die reverse panda? Stalen kast, plaat lijkt me in redelijk goeie staat (op deze fotos).
Valjoux uurwerk?

1 like

Kan heel goed een 7733 zijn. Goed te servicen, onderdelen volop en voor redelijk geld nog.

1 like