Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt in de horloges en heb nog oude horloges van mijn opa liggen.
Deze zijn niet meer in geweldige staat en 1 heeft zelfs geen glas meer.
Het gaat om een oude opwind W Ancre en een Union Ancre.
Ik zal zo foto’s bijvoegen.
Mijn vraag aan jullie is, is het de moeite om ze te laten repareren en waar zou dat mogelijk zijn?
Ze lopen trouwens prima als ik ze opwind.
Welkom hier. Economisch gezien niet, de kosten van en servicebeurt zijn bij deze horloges doorgaans hoger dan wat ze zullen opbrengen bij een eventuele verkoop.
Daar staat tegenover dat het wel enorm leuk en waardevol is om het horloge van je opa nog te kunnen dragen, al is het maar af en toe. In die zin zou ik dat zeker de moeite waard vinden.
Laat een van de leden hier op het Forum die horlogemaker zijn het uurwerk een servicebeurt geven zodat het weer mooi loopt. Dat zal hard nodig zijn, ondanks dat het horloge welicht nu ook loopt zal alle smering zijn verdwenen.
Die horlogemaker kan gelijk òf het glaasje polijsten of er een nieuwe van hetzelfde model inzetten. Kastje kan mooi in de ultrasoon is dat ook weer squeeky clean.
Daarna zet je er een mooi ècht kroko of hagedisbandje op en je hebt twee superleuke vintage horloge waar je jaren lol van kan hebben!
Je opa is er zuinig op geweest ze zien er nog prima uit,
Union is een mooi merk en daar zit vast een goed uurwerk in.
Ancre is wat meer gemiddeld, maar in de tijd waaruit deze horloges stammen is gemiddeld vaak ook nog prima van kwaliteit hoor.
Kom anders eens langs dan maak ik ze open om het uurwerk te bekijken en te zien of het de moeite waard is ze op te knappen.
Een herinnering aan je opa is natuurlijk veel meer waard dan deze horloges samen.
Dag allemaal en bedankt voor jullie berichten.
Na even googelen blijkt er hier in de stad (Alkmaar) een horlogemaker te zijn met hele goede recensies, namelijk Wesselink en Vreeken.
Kom daar dus net vandaan en nu word het horloge zonder glas helemaal gerepareerd en onderhouden, het andere horloge is door een digitaal apparaat gecontroleerd en blijkt perfect te lopen.
Hiervan heb ik wel het bandje laten vervangen door een heel knap nieuw bandje.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en zal een foto posten als hij weer terug is.
Hopelijk is dit het begin van een nieuwe hobby
Mooi man. Een horloge van je opa of je vader (laten) restaureren en gaan dragen is echt het mooiste wat er is. En, neem van mij aan, Ze worden voor jezelf steeds waardevoller.
Die vraag stelde ik mezelf destijds ook. Uiteindelijk naar W&V gegaan en heb er zeker geen spijt van. Al draag ik hem niet vaak, het blijft een mooie herinnering.