37 jaar later: Omega Megasonic Chronometer

“Wacht even…!” zei mijn vader vorige week toen ik hem vertelde over mijn nieuw verworven horlogehobby en mijn meelezen en posten op dit forum.

Hij ging naar iets zoeken, dat duurde even, en kwam toen terug met onderstaande doosje:

“Deze Omega is van je opa geweest” zei hij trots, waarna ik het doosje opende:

Een uiterlijk in goede staat verkerende Omega Megasonic Chronometer uit 1977. Met het bijzondere 720hz stemvorkuurwerk.
Althans dat wist ik toen nog niet, maar gelukkig was daar vintage-enthousiast @lassale om me van de nodige informatie over dit prachtige horloge te voorzien.

Omega Megasonic

Het eerder genoemde doosje bevatte evenwel ook een mooie, doch ongerustmakende, boodschap:

Laatste batterijwissel in 1984… Ruim 37 jaar geleden…
Of toch niet? Mijn vader vertelde dat hij na het overlijden van opa (ik meen in 1986, ruim 3 jaar voor mijn geboorte) het horloge nog wel eens gedragen had. Maar ook dat was al 20 jaar, zo niet meer, geleden.

Uiterlijk dus in zeer goede staat maar hoe zou het er binnenin uitzien na al die jaren stilstand…?
Ik had al vernomen dat nieuwe uurwerken of onderdelen al heel lang niet worden gemaakt. Dus een aangetast uurwerk door bijvoorbeeld een lekkende batterij zou direct einde verhaal zijn…

Vol goede moed toog ik naar @lassale om samen met hem de kast open te schroeven en te bekijken waar we staan…

Ik tikde het achterdeksel op en toen…

Dit overtrof eigenlijk onze bijder verwachting! De batterij lekte niet en het uurwerk ziet er fantastisch uit voor zover we dit met het oog kunnen zien.
Nogmaals dank voor de hulp en gezelligheid Harry!

Dit prachtige horloge verdient het om weer in zijn oude glorie gedragen te worden. Een service is dus, gezien het lange stilstaan, wat mij betreft een must.
Gelukkig is daar HF waar diverse kundige horlogemakers ook meelezen en waarmee ik inmiddels ook in contact ben om dit waar mogelijk voor mij, en ook een beetje voor opa, te gaan uitvoeren.

37 jaar later…
Laten we hopen dat ik straks een nieuwe aantekening im het doosje kan bijschrijven naast die van opa :slightly_smiling_face:.

180 likes

Mooi stukje familiehistorie.
Glaasje kan een polijstbeurtje gebruiken, maar verder ziet hij er piekfijn uit :ok_hand:
Geniet ervan :+1:

3 likes

Dank! Op het gekraste glaasje na, overigens slechts oppervlakkig gelukkig, heeft de Omega zich inderdaad erg goed gehouden :slight_smile:. Glaasje wordt zeker aangepakt.

Eens.

Pareltje, zo’n familiestuk mét verhaal!
Koesteren enne van genieten. Mooi man! Veel draagplezier … :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal. En geniet van dit erfstuk. :+1:

1 like

Wat een leuke vondst! Schitterend verhaal, mooie technologie en zeker waard om te laten restaureren en te dragen!

1 like

Prachtig Omega verhaal, geniet er van!

1 like

Wat een prachtig horloge Rick. Wat een opluchting toen bleek dat na al die jaren het batterijtje niet was uitgelopen en het uurwerk nog in een prachtige staat is. Het is al eens eerder gezegd, zo’n familiehorloge is een heel mooi bezit. Daar kunnen weinig andere horloges aan tippen.

5 likes

Volledig met je eens Harry! Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.
Nogmaals dank voor de hulp en de gastvrijheid! :+1:

1 like

Mooi zeg! Mooie combi ook met Harry er bij. Probeer er een Omega glaasje bij te krijgen, dan ben je helemaal het mannetje! Alles in originele staat en weer als nieuw.

1 like

Wie wat bewaard die heeft wat! :smiley:
Ben je van plan om hem zelf te gaan dragen?

1 like

Echt top ! Een mooi verhaal / geschiedenis en ook nog een prachtig horloge. Dit zijn ze

1 like

Top! Proficiat :grin:

1 like

Prachtig verhaal. Mooi dat hij straks weer gedragen wordt!

1 like

Top, en wat een bijzonder cadeau :grinning_face_with_smiling_eyes: Ben benieuwd naar de foto’s van wanneer hij op je pols mag flaneren na wat TLC :grin:

1 like

Fantastisch @RickyG6. Dit zijn de mooiste horloges om te kijgen😁.

@lassale mooi dat je dit doet👍🏾

2 likes

Hele gave omega. Je opa had smaak. :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal en gelukkig dat de batterij na zoveel jaren niet is gaan lekken. Ga ja hem nu verder laten opknappen?

Geniet in iedergeval van deze mooie Omega :+1::+1:

1 like

Fantastisch man. Leuk horloge, nog beter verhaal

1 like

Leuk verhaal over een mooi horloge. Erg gaaf om te lezen. Veel succes met het horloge en dat je nog jaren plezier mag hebben van zo’n erfstuk.

2 likes