Eind 1983 kwam ik te wonen aan een prachtig pand aan de Singel - Asch van Wijckskade - in Utrecht. Nou ja, na 6 jaar verbouwen was het absoluut een prachtig pand geworden.
Affijn, toen de oude bewoonster eruit getrokken was en wij het pand met twee gezinnen gingen bewonen merkten we dat ze nogal wat spullen had achtergelaten, waaronder deze bijzondere kunststof reclameklok van BK.
Het huis stamde uit begin 1900 en had vroeger een expeditiebedrijf gehuisvest. Toen het gebouwd werd was er een flinke tuin bij maar die werd al gauw omgebouwd tot een grote garage, compleet met benzinepomp en dikke olietank onder de vloer. Al deze zaken waren nog aanwezig toen wij in het huis trokken. De oude benzinepomp werd verpatst, de lege olietank onder de vloer volgestord met zand en de klok heeft jarenlang tot ieders genoegen onze gemeenschappelijke woonkeuken opgefleurd.
In 1999 scheidden de twee gezinnen van tafel en bed (geen vechtscheiding) en verhuisden we naar een dorpje vlak buiten Utrecht. We gingen naar een gedeelte van een oude boerderij, ongeveer 4 x zo klein als ons vorige huis in de stad, maar wel met met uitzicht op koeien en met privé-zonsondergangen. De klok ging met ons mee en hangt hier alweer heel wat jaren aan de muur. Het is een leuk ding, niet alleen vanwege de mooie dertigerjaren-vormgeving maar er zitten drie kleine lampjes in die voor verlichting zorgen als je aan het touwtje trekt. De klok loopt op batterijen en de lampjes hebben elektriciteit nodig, vandaar het snoer.
De kleine rode secondewijzer is niet origineel, deze is ooit vervangen tijdens een reparatie maar de oorspronkelijke wijzer zit nog ergens aan de achterkant geplakt zodat-ie ooit nog eens teruggeplaatst kan worden als iemand (ik) de geest krijgt.
In deze tijd lijkt het merk ‘Special Sport motor oil’ en het fraaie logo niet meer voor te komen maar ik heb nog wel wat plaatjes kunen vinden van oude olieblikken met het zelfde prachtige logo.
Zo blijkt maar weer: de één zijn meuk…!
Ik vind het een bijzonder leuke klok. Het heeft de uitstraling die ‘fake vintage’ rommelmakers zoals Ikea & co. (of erger… Xenos!) aan de man proberen te brengen probeert na te bootsen.
Wel een goede verklaring voor het merk BK maar…
Ik had het idee dat met name logo en belettering van het merk/de klok van oudere datum zijn dan 1954, het oprichtingsjaar van BK.
Volgens mij zijn de letters BK gevat in een racestuur (dat is het rood blauwe stuur). In de VS was er een BK motorsports team dat geleid werd door Brian Keselowski die ook eigenaar was. Het team werd daarom BK motorsport team genoemd.
Maar wellicht is dit ook niet de juiste verklaring
Ik vroeg me af wat voor batterij(en) er in zit(ten).
Je kunt volgens mij dan wel een redelijke leeftijd schatting maken…
Kleine alkaline batterijen bv. zijn nl. van na 1950.
Het bedrijf werd in 1954 opgericht te Amsterdam door de gebroeders Jan Veenemans en Wim Veenemans. De naam van de onderneming is afgeleid van de NV Handelsvereniging v/h Bessel-Kok, die vertegenwoordiger was van Renault Oliën. Jan was verkoper bij de Handelsvereniging geweest, werd medefirmant en uiteindelijk eigenaar. Ook Wim was in dienst bij de Handelsvereniging.
Special Sport is het oude logo van Renault Huiles.Ook een deel van het BK logo komt op het onderstaande plaatje terug. Dat verklaart dat het logo en belettering wellicht van voor de oprichting van de BK handelsonderneming is.
@pietman en @lassale, mooi dat jullie dat gevonden hebben, dus toch een race-stuur.
De originele namen en het jaartal erbij geven de klok nog meer autenticiteit
En wat een supermooie vintage poster. Geweldige vondst.
Grappig detail nog wat ik bespeur, op bovenstaande affiche heet de olie: Speciale Sport, Frans dus.
Op mijn klok staat Special Sport in het Engels.