Allereerst mijn excuses dat ik een pakkende titel heb gebruikt om de aandacht te trekken. Via marktplaats ben ik in discussie met iemand die duidelijk geen liefhebber is van vintage quartz horloges, Hoewel ik vaak gelijk heb, ben ik altijd bereid om mijn mening te herzien op basis van een goede onderbouwing en steekhoudende argumenten. Ik zou dan ook graag jullie mening willen horen/lezen t.a.v. van de volgende twee uitspraken die door de tegenpartij gedaan zijn:
1 Quartz aangedreven horloges stijgen niet in waarde, zakken juist, daar ze absoluut geen verzamelwaarde hebben.
2 de masterquartz is van jaeger le coultre, een zogenaamd culthorloge uit de 70 er jaren, een van de eerste zwitserse kwartscalibers van esa, en de oysterquartz van rolex idem dito.
slechte kwaliteit vergeleken met de huidige japanse quartz calibers.
Graag zie ik jullie reacties op bovenstaande uitspraken.
Ik kan me niet uitspreken over JLC, maar zoek eens naar een goed werkende Omega Marine Chronometer 2400.
Loopt zo precies als een radio controlled horloge.
En qua prijs zijn ze ook niet gezakt imho.
Trouwens, destijds kostten ze evenveel als een Ford Taunus.
Ik ben van mening dat de Japanse quartz calibers (Seiko en Citizen) uit de vroege en midden jaren 70 van superieure kwaliteit zijn. Ook ten opzichte van de Switserse (ESA/ETA) uurwerken, enkele in-house calibers daargelaten (Omega ea)
Vwb waarde. Er zijn veel wereldwijd veel verzamelaars van quartz kwaliteit uit deze periode (mijzelf incluis). Er worden prima prijzen voor gevraagd en betaalt indien de uurwerken schoon zijn en de kasten/banden in goede staat.
Dit zijn uiteraard niet de prijzen die betaald worden voor Switserse merken omdat deze nu eenmaal meer naamwaarde hebben.
Ik kan niet in de toekomst kijken maar ik verwacht dat deze Japanse horloges juist in waarde zullen toenemen.
Qua prijs/marge verhoudingen denk ik dat de Japanse merken de afgelopen periode een zelfde prijsontwikkeling hebben doorgemaakt als andere high end (Switserse) merken (waarvan het merendeel de afgelopen tien jaar heeft bewezen een uitstekende investering te zijn). De prijzen liggen dan uiteraard wel tiental(len) malen lager naar verhouding.
Ja kan gewoon op Chrono24 gaan kijken wat de gemiddelde prijs is die daar gevraagd wordt. Algemeen genomen zijn klokjes daar iets duurder dan tussen verzamelaars onderling, maar het geeft toch een goed idee.
Als je kijkt wat een Oysterquartz doet. Die blijven toch behoorlijk aan de prijs en lijken gewoon mee te stijgen.
Heb vorige week een iwc quartz gekocht.
Leuke daaraan is dat ze idd niet duur zijn. En toch wel leuk dat je vandaag de dag voor weinig nog een leuk klokje kan kopen.
Als quartz ook duur zou worden dan blijven alleen de kickstarters en de lowbudget dingen over.
Volgens mij worden vintage quatz-horloges ook steeds meer waard. Misschien is de stijging lang niet zo groot als hun mechanische tegenpolen maar toch. Er zullen altijd liefhebbers bestaan van mooie quartz-horloges.
Ik heb een Seamaster Mariner en daar zit een 1310 in. Het eerste door Omega zelf gebouwde quartz-uurwerk.
Ik kan me niet voorstellen dat deze over 10 jaar waardeloos is. Immers ook een quartz-uurwerk is te repareren als deze de geest heeft gegeven.
Ik heb me wel ooit door een gerenommeerde restaurateur laten vertellen dat de eerste generatie quartz-uurwerken nou niet echt geweldig waren. Maar goed, wat verwacht je na 40 jaar evolutie?! Natuurlijk zijn er vele hele goedkope Chinese en Japanse quartz-uurwerken vandaag de dag van een hogere kwaliteit dan de dure quartz-uurwerken 40 jaar geleden. Mag toch hopen dat ze na het ontwikkelen van het eerste quartz-horloge niet zijn opgehouden met nadenken over hoe iets beter kan.
Chrono24 is verre van representatief voor de marktwaarde van een horloge of horloges, 90% zijn fantasieprijzen en als je een horloge verkoopt op Mp of Ebay mag je al blij zijn met 1/3 of 1/2.
Bedankt voor uw bijdragen. Ik blijf voorlopig gewoon genieten van mijn zogenaamde culthorloge ook al is deze niets waard omdat niemand hem wil hebben:grinning:
Alles is al gezegd dus ga dat niet nog eens herhalen. Maar was wel even benieuwd waarom je deze vragen had; wilde je ze inruilen en had de verkoper geen trek in Quartz? Als ik jou was zou ik ze dan lekker zelf houden of particulier verkopen op bijv. Ebay. Of Catawiki als je héél veel geld er voor wilt krijgen.
Ik ondervond dat ik mijn oude Omega mariner kon verkopen met een kleine winst, na 2 jaar.
Nu staan ze voor een veelvoud te koop, wat niet wil zeggen dat ze voor zo een prijs ook verkocht worden.
De kwaliteit zat wel echt snot hoor. Maar het was een totaal beleving, de kast, de band, het safier glas, het gevoel waarmee je de kroon naar achteren trok.
Ook recentere quartz horloges stijgen in waarde. Heb drie jaar geleden een zilveren 39mm Omega Aqua Terra gekocht voor 700€ en de goedkoopste op Chrono24 doet nu 1200 dollar…
Ik heb een uitstekend argument tegen de betreffende persoon.
En ik heb nog een mooi plaatje van mijn Omega Quartz. Heerlijk ding. Een rommel staat los van een eventuele waarde. Je hebt dure rommel, en goedkope kunststukjes.