Oude Speedmaster Mark II als daily watch?

Ik zal geen reclame maken maar ik zag toevallig op internet een advertentie van een (grijze)juwelier bij mij in de buurt. Hier stond een mooie Omega Speedmaster Mark II op.
Het gaat om een vintage model uit de Jaren 70 helemaal opgeknapt en geserviced.

Ik ben altijd fan geweest van de speedmaster, de moonwacth en de Mark II, maar de moonwatch is onhaalbaar. Deze ligt nieuw namelijk rond de 4k en tweedehands/vintage rond de 3k.

Ik ben al lang aan het zoeken naar een mooi horloge rond de €2000 waar ik mijn hele leven plezier aan ga beleven. Het wordt geen flipper horloge omdat hij gekocht wordt bij een gelegenheid.

Ik vind een vintage speedmaster mark II heel gaaf maar ik vraag me af of het geen risico is om een oud horloge kopen. Kan het horloge gebruikt worden als dagelijks horloge of is het hier te fragiel voor.

Mijn gevoel zegt dat ik beter een nieuw horloge kan kopen omdat hij nog lang mee moet gaan. (Longines LLD & Meistersinger Perigraph staan op nummer 1)

Is mijn gevoel terecht of boeit de leeftijd van het horloge helemaal niks?

Wat een gaaf horloge!

Met een prachtig uurwerk!

5 likes

Als ie een goede onderhoudsgeschiedenis heeft hoef je je er niet druk om te maken. Er is een reden dat het horloge er nog steeds is ;-). Ik heb zelf een Omega speedmaster uit 69 en die loopt als een zonnetje.

+1

het jongste horloge dat ik heb is van 1975 (dacht ik) het oudste uit begin 1940’er jaren , en de meeste draag ik allemaal , dagen achter elkaar . Ik zou me er niet zo heel druk over maken als ze maar een recente service gehad hebben

De Mark II is een prima holroge voor dagelijks gebruik
Er van uitgaande dat dit horloge recent is geserviced zou ik mij daar ook geen zorgen over maken
Uit ervaring weet ik wel dat de Mark II aanwezig is aan de pols en gevoelig voor krassen. butsen etc…
Zie hier mijn exemplaar draar het zeker 1/2 dagen per week
Wel met name op werkdagen omdat de kans op serieuze beschadiging op kantoor of in de auto beperkt is :wink:

1 like

Ik weet niet wat je dagelijkse activiteiten zijn, maar die.kast.lijkt me.idd erg gevoelig voor krassen e.d.

Nou, als je een beetje uitkijkt valt het toch wel mee? Qua uurwerk zit je sowieso goed want hier zit het zelfde type in als in de andere Speedies en wel cal. 861. Bom proof zou ik zeggen.

Als je nou liever toch nieuw koopt, bij wwwatches.nl (William Wien) kun je een nieuwe Speedmaster pro voor 3400.- bemachtigen.

als je er 500 euro bijlegt dan kan je een vintage moonwatch kopen. als je die eigenlijk liever hebt, dan moet je daar voor gaan.

500 euro lijkt me niet onhaalbaar?

Precies. Voor plm. 2100-2200 lukt dat soms ook al . Beurtje bij een onafhankelijke, goede horlogemaker - die dus geen standaard Omega-tarief rekent - en je zit nog steeds onder of op die 2500.

Het telkens weer een omweg nemen naar je “grail” kost je uiteindelijk veel meer geld. :disappointed: :wink:

Ik zou ook liever n paar honderd extra bijleggen voor n speedy pro. Occasion moet rond de 2,5k toch wel lukken?

Als de TS inderdaad echt liever een moonwatch heeft, ben ik het hiermee eens. Wel zou ik hem vragen om eens na te denken over waaróm hij liever een moonwatch wil. Is dat omdat 'ie hem oprecht mooier & begeerlijker vind? Dan is het ongetwijfeld beter om nog even door te sparen.

Maar is het omdat je de moonwatch mooier behóórt te vinden omdat het een WIS-lieveling is (en trust me: dat gebeurt), dan zeg ik: kijk nog eens naar die mkII. Ook dat is een bijzonder horloge met een mooi verhaal (in tegenstelling tot de moonwatch, was deze wél ontworpen voor gebruik in de ruimte); hij heeft een echte '70s uitstraling dankzij de kast; je hebt iets om wat niet iederéén heeft; en vanwege het feit dat 'ie minder onderhevig is aan de hype, zijn de prijzen (iets) redelijker. Omega heeft deze niet voor niets doen herrijzen :wink:

2 likes

2000 euro voor een Mark II is behoorlijk veel…

Maar verder: zo lang je niet gaat zwemmen met deze gaat ie nog makkelijk 100 jaar mee.

Thanks voor de reacties. De Speedmaster is niet mijn holy grail want er zijn zo veel mooie klokjes. Aan de Speedmaster is alles goed behalve dat hij niet waterdicht is. Ik kijk dus ook naar alternatieven zoals de Sinn 103 st sa. Maar ik heb het liefst een A merk.

Als niet chronograaf staan de LLD en Meistersinger Perigraph bovenaan.
Een mooie chronograaf is vaak een stuk duurder…

@El_penumbra helaas stijgen de prijzen van de A merken behoorlijk. Volgend jaar betaal je €2500 voor de mark II. Daar ben in van overtuigd.

Je kunt nu ook al wel belachelijke voorstellen vinden van Mark II modellen die richting die prijs op gaan, teveel betalen is niet moeilijk.

De vraag is of het in verhouding is met de kwaliteit, vraag/aanbod enz.

Bij Scorpione ligt er ook eentje voor 2100 euro. Daar gaat vast nog wat vanaf maar 1500 voor een hele mooie mark II is echt meer dan genoeg.

1 like

@el_penumbra. Toevallig bedoel ik ook de Speedmaster mark II bij Scorpione. :slight_smile:

Ik denk dat een mooie mark II voor €1500 onhaalbaar is. Maar als jij er een kan vinden voor die prijs ben ik wel zeer benieuwd.

Denk je trouwens dat met Scorpione nog te onderhandelen is?

Daarnaast zag ik bij filipucci een speedmaster moonwatch uit 2008 voor €2350. Ook een erg goede prijs lijkt me.

Ik denk dat de prijzen een tikke zot worden en iedereen maar verwijst naar belachelijke prijzen van sommige handelaren op Chrono24 of weet ik waar en dat dan als de nieuwe standaard zien.

Overigens zijn er op Uhrforum de laatste maanden regelmatig aangeboden, allemaal onder de 2k. Voor 1626 zelfs een Racing variant maar daar moest een nieuw glaasje in. (was je nog minder dan 2k kwijt)

Bij Scorpione is zeker te onderhandelen. 1500 ga je daar niet halen maar daar kan echt wel wat vanaf.

Die Moonwatch bij Fillipuci, is die compleet?

Ik blijf dat onderhandelen tricky vinden. Nooit een natural geweest. Als zo’n juwelier er €2100 voor vraagt, waar denk je dan wél op uit te kunnen komen? Ballpark figure?

10-15% minder moet zeker haalbaar zijn

Gister een opgehaald :slight_smile: Slechte foto zie hieronder. Opzoek naar een nieuw glas en ik vind hem weer prachtig. Iemand een tip voor het glas?

4 likes

Hele mooie aanwinst!

Aan een nieuw glaasje kan ik je helaas niet helpen.

Ik ben wel benieuwd wat jij nu betaald hebt voor een Mark II in deze staat.
Zou je dat mij laten weten via PB?