Oudje uit elkaar trekken op zondagavond

Zo, nu ik de aandacht heb :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik heb hier een mini zakhorloge, ergens uit de klei getrokken, zo ziet hij eruit, maar dat maakt niet uit.

Voor het oefenen/ hobbyen etc. Zou ik hem graag demonteren.

Echter lukt het me hem al niet uit de kast te laten komen. :thinking:

De wijzerplaat doet ook al lastig, de bevestigingen (bij de blauwe pijlen) draaien wel, maar dat was het.

Iemand ideeën/ tips? (Behalve weggooien, want dit is puur voor de oefening hè :wink: )

3 likes

Ik begrijp dat sommigen wel raad weten met oudjes op zondag. @HanDavinci

5 likes

Haha! Je had @anon50762135EV ook al op een dwaalspoor gezet. Die dacht hetzelfde. Toevallig ben ik vandaag een leuke kunstenaresse tegengekomen met een grote ronde bril, een Pixie cut en ze is nog niet eens 20 jaar ouder dan ik.

Aankomende week gaan we samen eens op stap, maar vanaf hier weer on topic. Mijn HF account balanceert op een zijden draadje en ik zou het niet leuk vinden om terug te moeten komen als BanDavinci :joy_cat:

Succes met het zakhorloge!

13 likes

Je moet het uurwerk toch echt wel eerst uit de kast halen voor je aan de wijzerplaat begint… :grimacing:

Je zult eerst de glasrand aan de voorzijde er af moeten wippen. Anders kom je niet verder. Dan zit-ie meteen al aardig los dunkt me, zonder opwindas.

Ok, het glas is er al vanaf. -dat zat er al niet meer op-

Ik zag wel een schroefgat zitten die met de kast te maken lijkt te hebben. Dit gat was leeg.

Links van de wijzerplaat bevestiging zie je een leeg gat.

Ja, weet je wat 't is - ik zit ook vaak maar een beetje te klooien en te doen om dat uurwerk er uit te krijgen. Maar dan heb ik 't kreng in m’n handen, en lukt 't uiteindelijk altijd. Is op afstand wat lastiger. :wink:

In dat gat hoort inderdaad wel een kastschroef. Die gaan heel vaak stuk in zakhorloges (maar ook in Rolexen, heb ik al 's gemerkt… :sweat_smile:).

Dat 't glas er af is zag ik al. Maar de rand waar 't in zat, moet er ook af. Het uurwerk gaat er via die zijde namelijk uit.

Ik ga morgenavond weer een poging wagen. Waarschijnlijk zit er aan de andere kant nog ergens zo’n ding en blijft hij daarop hangen.

Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen!

  • de kast wordt dus in tweeën gesplitst begrijp ik?

Mja… Die glasrand is best substantieel. Zoek even naar het “nickje”, soortgelijk aan dat van het achterdeksel. …en schiet niet uit! Is hier niet zo erg, maar ja.,…

Dank je! Weer wat wijzer!

1 like

Ik moet morgenavond ook weer aan de bak.

7 likes

Leuk! Ik zou het al wat vinden om mijn eigen handopwinders te kunnen servicen over een tijdje. De- en monteren gaat steeds beter. (De details daargelaten) dinsdagavond weer hobbyen bij Huib @vinwat en zo een beetje door rommelen. Misschien nog eens een echte cursus doen.

2 likes

Huib kan volgens mij wel wat. Als ik zijn epistels hier lees is 't een behoorlijk doorgewinterde sleutelaar. :+1:

1 like

Zeker weten! Kan je een hoop van leren! - en veel met oude gereedschappen!

Aan de onderzijde van de met de pijlen aangewezen schroeven bevindt zich een vlakke kant, dus de schroef draaien zodanig dat de wijzerplaatpootjes en de vlakke kant naast elkaar liggen. Dan kun je de wijzerplaat er af nemen.

3 likes

heeee, volgens mij heb ik dit horloge afgelopen dinsdag life gezien… :wink: Veel succes ermee en tot morgen…

1 like

Hoi Kay, kom jij morgen nog naar de clinic? Neem het horloge dan mee.
Overigens moet je de schroeven van de wijzerplaatpinnen rechtsom draaien net zolang dat de vlakke kant bij de pin kant zit. Dan kan de plaat los komen. voorzichtig met een schroevendraaier ertussen oplichten.
Dit zijn juist de leuke projectjes.

Zo te zien is het een cylindergang en de cylinder is een kunst apart om die te repareren.
Ook daar heb je speciaal gereedschap voor nodig en uiteraard de skill.
Er zijn nog maar weinig horlogemakers die dat nog kunnen en de techniek kennen, daar komt dan ook bij of ze het juiste gereedschap nog wel hebben.
En als dat er is, willen ze het dan ook nog doen,want het is tijdrovend en secuur werkje.
Maar voor de echte vintage zakhorloge liefhebbers die zelf willen sleutelen is dit natuurlijk een ultieme noodzakelijke kunst om in huis te hebben.

1 like

Haha, nee, deze is niet voorbij gekomen hoor, vorige week! -Volgens mij was dat Remus (maar ik kan me vergissen)

Ik ga vanavond ernaar kijken. ik neem hem sowieso mee morgen, dan zie ik wel of ik er tijd voor heb.
Het handopwinder- fliegertje moet eerst af! (was het nog gelukt met de balans trouwens?)

Perfect,ik zie je morgen.
Welke balans bedoel je overigens? Ik weet van god nog zure peren.

Het “oefenuurwerk” van de vorige cursus met het hoogtelucht verhaal. Heb je in een zwart doosje gedaan.