Dat is natuurlijk Dubois & fils, of heb ik mij laten besodemieteren?
Ooit wel eens van Google gehoord
Blancpain?
Ik meen dat Vacheron Constantin het oudste merk is dat zonder onderbreking is blijven bestaan. Maar dat is natuurlijk ook maar een interpretatie van "oudste’.
Leuke vraag. Googlen geeft weer een hoop nieuwe en leuke feitjes.
Oudste merk dat nu nog bestaat? Verschil in zoekresultaten tussen zoekterm “horlogemerk” of “horlogemaker” .
En het verschil tussen een horloge en een klok. Kan me niet voorstellen dat er in de 15e eeuw al (zak)horloges werden gemaakt. Dat zullen we kerkklokken zijn geweest ofzo.
en verschil tussen “watch” of “wristwatch” als zoekwoord…
zo veel feitjes (betrouwbaar of niet) The first watches date from the late 15th century (about 1480) . However, this invention is often attributed to a clockmaker in Nuremberg, Peter Hele or Henlein, who designed very small clocks at the beginning of the 16th century (around 1510)
Laten we het dan over het oudste horlogemerk ter wereld hebben wat:
- Niet in één of andere zielloze luxecorporatie op is gegaan
- Niet in een fabricage-conglomeraat is gekocht
- Niet door een stel hobbyisten met een crowdfunding-account na 30 jaar faillissement tot leven is gewekt
- Niet van een schimmige investeringsmaatschappij is om de luxe-portfolio wat kracht bij te zetten
- Niet door een stel Chinese marketeers gekocht is om een soort van Seagull-achtige reut te vermarkten onder een Duits klinkende naam
- Niet gefuseerd zijn met een Luxemburgse technologie-groep die als hoofdactiviteit heeft om Bombardier vliegtuigen te distribueren, en fleetmanagement in de luchtvaart-industrie uit te voeren.
Welke merken blijven er dan nog over van het lijstje van @JohnvdT?
Het zal Raketa toch niet zijn? Godsamme. Een Russisch staatsbedrijf sinds 1721. Kut.
Nou, dit is het horloge wat Henlein in Duitsland maakte:
Oh. Wacht. Dat is een vervalsing, zo blijkt. Althans, zo denkt men.
De samenvatting is dat rond 1530 horloges in omloop waren. Deze draagbare klokken waren het liefdeskind van een stevige appel en een reiswekker. Men vermoedt dat deze dus wel echt is:
Die bovenste zou van 1505 zijn, ook van Peter Henlein, de onderste zou een andere zijn van Henlein.
Of hij daadwerkelijk de uitvinder is is erg mistig te noemen. Er zijn heel veel uitvindingen uitgevonden door anderen dan men denkt. Neem nu de stoommachine, om een zijstraat te noemen. Of de muis.
ach, Russen en geschiedenis het zal zo’n vaart niet lopen…
Dat bedoel ik
Die Du Bois is horloges aan het maken sinds 1785
Ik vertrouw de geschiedenis van Raketa meer dan wat er over bepaalde, kuch, kuch, Zwitserse merken, kuch, wordt verteld.
Dan is Raketa toch echt een tandje ouder.
Maarreh… Wat vind je hier van dan?
Ik vertrouw Zwitsers meer dan Russen
Ik vertrouw Zwitsers meer dan Russen
Oeps dubbel, wat is dat toch ?
p.s. die zeep is over de datum
p.s. 2 laten we het maar over polshorloges hebben, anders komt deze figuur ook nog ter sprake:
Ik niet. Niet dat ik Russen per se vertrouw, maar Zwitsers zijn mij er ook eentje. Ik zou voorstellen dat je op zoek gaat naar frauduleuze claims van uitvindingen in de horlogerie, frauduleuze veilingen, marketing gerommel met evidente Frankenwatches, en gedoetjes rond de geschiedenis van bepaalde merken, en me dan vertelt hoe betrouwbaar die Zwitsers zijn.
Koopt Japansche waar, zou ik zeggen.
Zolang die gasten nog walvissen eten: no way
Nee. Je kunt niet naar het oudste horlogemerk ter wereld vragen en dan gaan stipuleren dat het om moderne, nieuwerwetse onzin als het polshorloge moet gaan.
Bovendien: Wat is je criterium daar? Als je kijkt naar de Wristlets die Patek in 1868 en Breguet in 1810 voor een stel notabelen maakten moet je concluderen dat dat, net als gemodificeerde trench watches, erg op het zakhorloge leunt, waar dan een soort armbandje aan gerommeld wordt.
Je zou kunnen stellen dat het eerste daadwerkelijk doelbewust als polshorloge ontworpen stuk de Cartier Santos uit 1904 is, dat wil zeggen met lugs zoals we die kennen, en een kast die expliciet ontworpen was om aan de pols gedragen te worden.
In dat geval wordt de discussie erg kort, dan is het oudste polshorloge-merk wat op dit moment opereert Breguet of Cartier. Je mag kiezen. Ik negeer voor het gemak figuren als Blaise Pascal, die een zakhorloge om de pols gebonden hadden.
Wat heeft IJsland jou ooit misdaan? A propos beschermde diersoorten, ik hoor dat de paling ook ernstig onder druk staat.
Ik weet wel wat het oudste beroep is… Volgens mij was dat geen horlogemaker