Dat is inderdaad het punt, dan moet je eerst een definitie van horloge geven, en dan is de Santos het eerste purpose built serie geproduceerde herenpolshorloge. Of Breguet met het eerste damespolshorloge, voor zover zakhorloges niet al om de pols werden gedragen.
De Petrodvorets Watch Factory waar Raketa wordt gemaakt dateert blijkbaar inderdaad uit 1721, maar voor zover ik kan vinden maken ze pas sinds begin vorige eeuw horloges. Lijkt me zeer twijfelachtig om het dan het oudste horlogemerk te noemen.
Maar misschien heb jij een bron gevonden die suggereert dat ze al langer horloges maken?
Ah @hendrik is een fijnproever?
Heb jij liever kogelvis (fugu) op je bordje?
Of een nog ademende vis (ikizukuri)?
Ah… Ik zie wat je bedoelt… Nadere inspectie: Het was een lapideer-toko die spiegeltjes en kraaltjes voor de vriendjes van de tsaar maakte, en pas sinds ome Stalin zich er mee bemoeide zijn ze eens een horloge gaan maken, als ik de wiki mag geloven.
Ai ai ai.
Maar we waren er al uit hoor, want we hadden het al op Breguet vs Cartier gemikt, omdat het er om gaat wie er als eerste met “polshorloges” bezig was, en dan wordt de spoeling dunner.
Patek is gediskwalificeerd omdat ze jobbebrokken over die wristlet in 1868. Althans, dat dat de eerste was.
w
Nee, die is veel te taai. Ik zou 'm om de pols doen, de Fugu:
Dat wordt Gallet dus, oudste klokkenmaker sinds 1466, daar is het allemaal mee begonnen en die later ook polshorloges ging maken toen die in de mode kwamen.
Waslijst aan Firsts , dag rusjes en japanertjes, swiss rules !
Among the Gallet’s professional timekeeping innovations are:
- The first wristwatch with a center-originating sweep second hand for heart rate calculation (1912)
- The first timepiece designed specifically for yacht racing (Gallet Yachting Timer, 1915)
- The first wristwatch with a faster 28,800 BPH escapement (Racine Quick-Train, 1928)
- The first wrist chronograph with a waterproof case (Gallet MultiChron Clamshell, 1936)[6][10]
- The first chronograph wristwatch with multiple time zone calculator (Gallet Flight Officer, 1939)[5]
- The first wristwatch with rotating bezel (Philippe Weiss, inventor) (Gallet Flight Officer, 1939)[5]
- The first miniature chronograph wristwatch for professional women (Gallet MultiChron Petite, 1939)
- The first 45-minute recording wrist chronograph (Gallet MultiChron 45, 1942)
- The first stopwatch with a built-in spare parts compartment for quick repairs (1943)
- The first chronograph wristwatch with additional 24-hour GMT hand (Gallet MultiChron Navigator, 1945)[29]
- The first “waterproof” stopwatch (Gallet Yachting Timer, 1945)
- The first 24-hour reading wrist chronograph (Gallet MultiChron 24HR, 1947)
Niet goed opgelet, ze zijn wel de oudste Zwitserse horloge fabrikant, uit 1751, maar heb me te laat gerealiseerd dat polshorloges pas veel later uit hun fabriekje rolden
Wel een fraai Big Date horloge btw
en zo is het
Die waren buitenaards die Egyptenaren! Dat weten we roxh van History Channel!
Wellicht bedoelde TS hier op aarde
Dat was Bakteria
Lees je antwoorden altijd met een brede grijns. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Je kletst dan ook zelden onzin.
Ik lees ze ook graag. Ze zijn steeds met volle overtuiging gebracht.
Soms wat betweterig toontje? Maar dat mag, want het net vertelt veel onzin.
Maar of het de absolute waarheid is? Ik ga er vanuit - want ik dubbel heck het niet
Met dat laatste woord refereer je aan de befaamde Russische kwaliteit?
Maar wat geeft het. Ik ga toch niet iets van Russische makelij aanschaffen. Heeft nl een zeer bittere bijsmaak (voor mij). En ja, ik ben er diverse keren geweest, maar ook in Kiev. Vandaar die bijsmaak…
Klopt … maar ze hebben wel een toffe collectie.
Dat hadden de Nazi’s ook
Ach … morgen doe ik mijn Hugo Boss hemd aan en een Raketa om de pols.
Lekker fout?
Hugo Boss is een Duits merk, en Duitsers zijn over het algemeen cool. Ik heb veel Duitse spullen (vaak ook nog eens kwalitatief hoogwaardig), en zelfs Duitse vrienden.
Heeft verder niets met Nazi’s te maken.
Over Russen en hun producten heb ik reeds mijn persoonlijke mening gedeeld…
Uhm …… die heeft de SS uniformen gemaakt/ontworpen of zo iets?