Oudste horlogemerk ter wereld?

Daar kunnen de hardwerkende mensen bij Raketa persoonlijk ook niks aan doen. Blijf de politiek van het volk proberen te scheiden.

Kort na de inval zijn er nota bene concerten met werken van Tchaikovsky en Shostakovich geschrapt. Over woke/cancel paniekvoetbal gesproken… :smirk:

Ja dat. :sweat_smile: Nou ja, we hebben in Delft in 2004 ook een overtuigd nazi - die tot zijn dood is blijven liegen daarover - bijgezet in een prachtige oude kerk met een staatsbegrafenis. Het is ingewikkeld allemaal…

10 likes

Dat is waar, maar afgezien van dat aspect spreekt de Russische kwaliteit mij ook niet aan. Vroeger heb ik 2x een Russisch horloge gehad. De eerste week nieuw al 2 minuten per dag af, en van de tweede ging het kroon schroefdraad na een paar maanden kapot. Wellicht ben ik wat kortzichtig, maar ik vind het over het algemeen rotzooi. Zelfde geldt voor veel andere producten uit dat land, waarmee ik zowel zakelijk alsook hobbymatig te maken heb gehad.

1 like

Daar kan ik weinig tegenin brengen. Ik heb hier een Rus liggen die ik ooit - was wel zeer genereus - kreeg, maar een eerste blik op de binnenkant heeft me al 4 jaar lang er van weerhouden er mee verder te gaan… :no_mouth:

2 likes

Het is meestal gemaakt uit blik of restmateriaal van conserven. Maar ze doen het toxh maar.

Ze hebben ook de eerste man (op risico van zijn leven) in de ruimte gebracht. Met minder technologie dan de NASA.
Dat is ook een kunst

4 likes

Nu Poetin nog :wink:

Ik dacht Fossil

3 likes

Dat is zo, maar naar de ruimte gaan is nooit zonder gevaar natuurlijk

Dat dan weer niet, NASA had de technologie immers nog niet (klaar).

1 like

En de eerste satelliet…
En het eerste levende wezen…
En het eerste ruimtestation…
En raketten die nog steeds betrouwbaar en goedkoop naar de ruimte vliegen…

Dat was bewonderingswaardig. Maar nu vind ik het even wat minder interessant.

3 likes

Wat is er eigenlijk van dat Gallet overgebleven tegenwoordig?
Ik zie dat ze nog een website hebben en onafhankelijk lijken. Maar een collectie ho maar…

2 likes

Merk lijkt op sterven na dood, en ik meen me iets te herinneren van een Chinese overname. Dat laatste kan de beste overkomen, Breitling is ook Chinees inmiddels. Ze (Gallet) verkopen op dit moment niets, zo lijkt het…

Je liet me schrikken! Maar Breitling lijkt nog steeds in (speculatief) Zwitserse handen

2 likes

Hoe hielden zij dan de tijd bij?

1 like

Die heb ik heel erg vaak niet in pacht. Dat je de afwezigheid van beleefdheidsfrases irritant kunt vinden staat buiten kijf, maar het is geen bewijs van inherente onbuigzaamheid. :slight_smile:

Hahahaha… OK, ik heb nog nooit een Raketa gehad, maar eerlijk is eerlijk, die ene Vostok die ik ooit voor de gein kocht was kutter dan kut.

Ik niet. Rusland kwam naar me toe, waardoor ik er een ziltige bijsmaak bij heb gekregen. Ondanks alle warme herinneringen ben ik geen fan van het land.

De mensen Hugo Boss wisten wat ze deden toen ze die rommel ontwerpen.

Ik reken het de werknemer van Raketa niet per se aan dat hij in een fout regime leeft, en dat geldt ook zeer zeker voor Boss.

Ja, dan vallen Ford en IBM ook heel erg af.

Aan de ene kant vind ik het een lul, maar aan de andere kant vind ik het nog OK dat ie z’n lidmaatschap in 1936 al vaarwel zei. Ik acht het punt “overtuigd nazi” niet heel erg bewezen voor iedereen die vóór de kristalnacht weg was bij die club.

Merk wel op dat het tussen 1850-1940 gewoon heel erg bon ton was om antisemiet te zijn in Europa. Heel Europa. Je zou het zelfs de Zeitgeist kunnen noemen.

Het enige goeie aan de jaren 30 was in mijn optiek de opmars van Art Deco horloges. Verder was er heul erg veul kut.

Art Deco horloges maken veel goed. Dat wel.

3 likes

Mooi gesproken :pray:

Dat van Hugo Boss wist ik niet, en kijkend naar m’n kledingkast, neem ik mezelf dat, als nazaat van een verzetstrijder, best wel kwalijk :grimacing:

2 likes

Tja… Je kunt drie generaties later moeilijk een wrok blijven houden. Bovendien, als je iedereen uitsluit die in de hele wereldgeschiedenis boter op het hoofd hebben gehad kun je nog maar weinig kopen.

3 likes

Ik las ooit ergens dat juist Rolex het eerste polshorloge maakte

1 like

Het begint alhier wel erg op de dagbrakers te lijken .
:joy:

Eerste vervangen door beste :wink:

Ook geen Volkswagen, Mercedes, BMW kopen dan.

Het mag ook wel een keer klaar zijn hoor.

Zoals ik al zei: de huidige generatie Duitsers heeft niets met nazi’s te maken, en produceren ook nog eens topkwaliteit.
Dat van Hugo Boss was maar een grapje. Lekker belangrijk voor wie de oprichter van dat kledingmerk 80 jaar geleden uniformen produceerde. De Luftwaffe vloog bv rond met IWC. Prima horloges, dus dat was een goede keuze van ze. Maakt dit IWC anno 2023 minder? Nee natuurlijk niet.
De huidige generatie Russen blijven anno 2023 lekker een ander volk uitmoorden, en maakt het eigen volk monddood. En ja, de meeste Russen doen dat niet, maar komen ook niet in opstand.
Nog belangrijker: ze produceren rotzooi.

Daarom voor mij geen horloges van Russische makelij, en stap ik straks weer met veel plezier in mijn BMW, en blijf dromen van een in Duitsland geproduceerd Lange horloge :grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar vrijheid blijheid, en dus zou ik zeggen: blijf ze vooral steunen door hun producten te kopen, en draag met trots hun horloges :+1:t2:

1 like