Oudste Longines van Nederland - OP REIS NAAR DE FABRIEK

Beste

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is Longines in samenwerking met Fratello watches op zoek gegaan naar de oudste Longines van Nederland. Nu wilde het toeval dat ik in dezelfde periode een Longines horloge heb gerestaureerd voor een klant en dat dit het een van de oudste Longines horloges van Nederland bleek te zijn. We werden uitgenodigd voor een lunch-evenement tijdens het EK-paardrijden in Rotterdam, waar de winnaar bekend werd gemaakt. Het Longines horloge van Leon bleek inderdaad de oudste Longines welke was ingestuurd. Nu was dat al erg gaaf, maar wat nog veel gaver was dat ik mee op reis mocht naar de fabriek van Longines in Saint Imier, Zwitserland.

De prijs voor de oudste Longines was namelijk een volledig verzorgde reis naar de fabriek van Longines. De gegevens werden ter plaatste genoteerd en de tickets werden direct geboekt, want de reis zou anderhalve week later al plaatsvinden.

Dit is hem dan, de oudste Longines van Nederland. Het serienummer is No 76957, wat neerkomt op het productiejaar 1874, slechts enkele jaren na de oprichting van de fabriek. Aangezien ik het wel gewend ben om zakhorloge te vragen, vond ik het wel toepasselijk om het horloge tijdens het hele bezoek zelf te dragen.

En zo begon onze reis, Leon, Leon en ik, vergezeld door Linda van Longines Nederland en Robert-Jan van Fratello Watches. We vertrokken op 's morgenvroeg vanaf Schiphol en na een uurtje vertraging kon de reis dan echt beginnen.

Na een prima vlucht werden we op het vliegveld van Zurich opgewacht door de chauffeur van Longines, om ons met een zeer comfortabel busje naar de fabriek te brengen. Overigens maakt het niet uit of je op Zurich op Geneve vliegt, in beide gevallen ben je al snel twee uur aan het rijden om in het vrij afgelegen dorpje Saint Imier te komen, waar de fabriek staat. Overigens is Longines niet het enige bekende horlogemerk wat haar wortels in Saint Imier vind, de eerste fabriek van Breitling stond in dit kleine Zwitserse dorpje, maar is later verhuisd.

Na zo’n lange reis is het dan toch wel erg lekker als je verwelkomd wordt met een lekkere lunch,

Vervolgens brachten we een bezoek aan na logistieke afdelingen. Er is een belangrijke rol weggelegd voor het magazijn, waarin zowel de losse onderdelen als de complete horloges worden bewaard. Het magazijn bestaat uit een systeem met plastic kratten, welke gestapeld worden. Robots verplaatsen de kratten en brengen deze naar stations waar een medewerker staat. Op deze stations kunnen onderdelen in de bakken werden gedaan of eruit worden gehaald. Het magazijn is meerdere etages hoog en en wordt dag en nacht gewerkt door de robots.

Daarnaast vind ook het klaarmaken van orders van juweliers plaats in deze afdeling. De kant en klare horloges worden namelijk ook opgeslagen in dit magazijn, in speciale kartonnen cassettes. Ik heb er helaas geen foto van, maar het is wel bizar om ‘even een kartonnen cassette met 10 dezelfde Longines horloges’ in je handen gedrukt te krijgen. De luxe dozen voor de horloges worden namelijk los verstuurd, omdat het anders veel teveel volume inneemt tijdens het transport.

De banden worden bij sommige modellen pas aan de horloges gezet op het moment dat ze worden verstuurd, omdat hetzelfde model de ene keer met lederen band en de andere keer met stalen band wordt geleverd. Om geen dubbele voorraden van eenzelfde referentie aan te hoeven houden, wordt het bandje er kort voor verzending aangezet op een specials afdeling, waar een aantal mensen dagenlang niets anders doen dan bandjes aan horloges zetten.

Omdat het inmiddels al eind van de middag was, werden we naar het hotel gebracht. Het hotel zelf zat ik La Chaux de Fonds, overigens ook een zeer bekend stadje in het horlogewereldje, waar meerdere merken en producenten van onderdelen gevestigd zijn. We werden behoorlijk door Longines in de watten gelegd, wat we hadden prachtige kamers en het hotel was voorzien van een spa en een zwembad met uitzicht op het Zwitserse berglandschap, waar we uiteraard even gebruikt van hebben gemaakt… :grin:

Die avond hebben we van een heerlijk diner genoten, om vervolgens van een lekkere nacht slaap te genieten ter voorbereiding op de intensieve tweede dag. Na een stevig ontbijtje (waarbij de de prosecco op de ontbijttafel toch maar even heb overgeslagen :rofl:) vertrokken we weer naar de fabriek.

Onze tweede dag begon in dit kleine kamertje…

In deze kamer bewaard Longines onderdelen voor vintage Longines horloges, vanaf de oprichting van de fabriek in 1867 totdat Longines onderdeel werd van Swatch groep in 1983. Vervolgens werden we rondgeleid en werden de inhoud van de kasten aan ons getoond. In de lades zitten doosjes met onderdelen voor de meeste uiteenlopende uurwerken, van emaille wijzerplaten, beugeltjes en kronen voor zakhorloges tot doosjes met duizenden kolomwielen voor chronograven zoals de 13ZN. Van veel onderdelen werden enkele duizenden extra stuks geproduceerd als voorraad voor later. Deze onderdelen zijn op zeer zorgvuldige wijze bewaard gebleven.

Na de rondleiding door dit onderdelen-walhalla, werden we meegenomen naar de Heritage-workshop. Hier worden alle Longines horloges gerepareerd welke zijn geproduceerd voor de overname door Swatch groep. Jaarlijks ontvangt deze werkplaats ongeveer 4000 aanvragen voor de restauratie van de zakhorloges en polshorloges gemaakt door Longines. Er wordt gewerkt met een vrij klein team van 12 horlogemakers. Voor mij was dit persoonlijk het mooiste stukje uit de fabriek, dat hier gewerkt wordt aan vintage horloges en dit toch het meest in de buurt komt van wat ik zelf leuk vind om te doen.

In de workshop heeft de master-watchmaker ons horloge bekeken en het serienummer genoteerd. Met dit serienummer heeft hij in het systeem de gegevens naar boven gehaald over ons horloge. Op de staat staat de scan van de bladzijde uit het antieke boek waarop het serienummer van ons horloge staat. Het origineel in het archief kregen we later op de dag nog te zien.

Vervolgens gingen we naar de afdeling waar nieuwe horloges in elkaar gezet worden. Longines is onderdeel van de Swatch groep en krijgt alle onderdelen voor de horloges zoals uurwerken, kasten en wijzerplaten aangeleverd door externe leveranciers, welke ook onderdeel zijn van Swatch Group. De wijzers voor vrijwel alle Swatch merken (zoals Certina, Tissot, Longines, Omega en vele andere merken) worden gemaakt door Universo SA, een fabriek welke niets anders doet dan wijzers maken. Hetzelfde geld voor de wijzerplaten, wijzers, banden en uurwerken. Alle uurwerken zijn afkomstig van ETA, de grootste producent van horloge-uurwerken ter wereld en waar ongeveer 6000 mensen werken. ETA is tevens onderdeel van de Swatch Groep. De uurwerken worden door ETA volgens specificaties van Longines gemaakt, dus kant en klaar met de juiste afwerking en Longines logo op de rotor. Een deel hiervan zijn overigens calibers welke specifiek voor Longines ontworpen zijn, dus niet perse “standaard ETA uurwerken”. Binnen het gebouw van Longines is ook een afdeling waar ongeveer 100 medewerkers van ETA werken aan de complexe uurwerken welke specifiek voor Longines worden gemaakt.

Voordat we de werkvloer op mochten, moesten we een special jas en schoenen aan, om stof zoveel mogelijk buiten de deur te houden. In de productie mochten helaas geen foto’s gemaakt worden, dus jullie zullen met moeten zijn met mijn schriftelijke uitleg.

Iedere horlogemaker voert een specifieke taak uit en er werken ongeveer 120 horlogemakers op deze afdeling. Hiermee is het de grootste afdeling binnen de Linies fabriek. Er wordt op deze afdeling ongeveer 30% van de productie van Longines gedraaid. De overige 70% Longines horloge wordt bij externe assemblage bedrijven in elkaar gezet. Omdat de hoeveelheid werk door het jaar het sterk verschilt, wordt er gebruikt gemaakt van deze externe partijen, om zo flexibeler te kunnen werken.

Er wordt gewerkt in series, bijvoorbeeld 100 horloges van hetzelfde type per serie. Dezer hele serie verhuisd steeds in opbergdoosjes van werkbank naar werkbank voor iedere volgende bewerking. Allereerst wordt de wijzerplaat op het horloge geplaatst, gevolgd door de wijzers. Daarna wordt het glas in de kast geperst en wordt het uurwerk in de kast gezet. Vervolgens wordt de kroon met stift geplaatst, en wordt de kast gesloten met het achterdeksel. Vervolgens worden de horloges getest, bijvoorbeeld op prestaties van het uurwerk, functioneren van de automatische opwinding en waterdichtheid.

Hierna brachten we een bezoek aan de aftersales-service workshop. Hier worden moderne horloges gerepareerd. Hier werken ongeveer 100 personen, waarmee het de op een na grootste afdeling is binnen het gebouw.

Horloges worden allereerst beoordeeld en er wordt een prijsopgave gemaakt. Na akkoord door de klant, wordt het horloge uit elkaar gehaald en de kast indien gewenst gepolijst en ultrasoon gereinigd. De ultrasoon reiniger welke hiervoor gebruikt wordt is de grootste welke ik ook heb gezien. De banden en kast onderdelen gaan op een rekje, samen met een stalen plaatje met een uniek nummer. Longines werkt overigens meestal met een systeem waarbij ze het uurwerk verwisselen voor een vers gereviseerd uurwerk en de “oude uurwerken” weer in nieuwstaat worden gebracht op een later tijdstip, om zo de doorlooptijd van de revisie kort te houden voor de klant.

Leuke anekdote is dat mensen zich gewoon beneden aan de balie kunnen melden met de vraag of ze een nieuwe batterij mogen in hun Longines horloge, ze dan ook gewoon geholpen worden. Toch leuk :grin:

Tot slot brachten we een bezoek aan het Longines museum. We begonnen in het archief. Hier staan alle boeken opgeslagen waarin de serienummers van alle horloges zijn genoteerd welke zijn geproduceerd sinds de opening van de fabriek in 1867. De horloges zijn genoteerd per 6 horloges, aangezien er destijds 6 zakhorloges in een doosje werden verpakt. Ons horloge zou in het vierde boeken moeten staan, en gezien het grote aantal boeken geeft dit ook wel aan dat het echt een bijzonder oud horloge is.

Hierna hebben we de verschillende zalen bekeken. Het linker horloge is het oudste horloge wat op dit moment is bezit van Longines is, met serienummer 335. Het oudste bekende Longines horloge is is bezit van een Amerikaanse verzamelaar, heeft serienummer 183.

Daarnaast is er een muur met een exemplaar van alle uurwerken welke ooit door Longines gemaakt zijn. Met een vergrootglas kan je de uurwerken beter bekijken en op het scherm verschijnt dan de informatie over de specifieke uurwerk.

Enkele zakhorloges met chronograaf en repetitiewerk…

De volgende ruimte was gewijd aan de historie van Longines met betrekking tot ontdekkingsreizigers en luchtvaart. Hierbij valt te denken aan het pilotenhorloge wat door Longines samen met de destijds wereldberoemde piloot Charles Lindbergh heeft ontwikkeld. Longines horloges en chronometers werden daarnaast gebruikt bij diverse ontdekkingsreizen.

Hierna kwamen we in de ruimte welke was gewijd aan de historie van Longines in diverse sporten als officieel tijdwaarnemer. Aanvankelijk werd er gebruikt gemaakt van chronografen, later werden er meer mechanische hulpmiddelen en elektronische systemen ontwikkeld.

Daarna was het wachtten op het busje wat ons terug naar het vliegveld zou brengen. Aangezien we mochten wachtten in een ruimte waar de volledig collectie uitgestald stond, hadden we mooi de kans om even wat modelletjes te passen. Hieronder een van de modellen welke ik toch wel er mooi vind!

Vervolgens begon de terugreis, en had ik mooi de gelegenheid om eens door het boek wat we gekregen hadden te bladeren. We hebben overigens een hele goodie-bag meegekregen met allerlei leuke spulletjes, van een paraplu en een doos chocolade tot een prachtig boek en een sjaal.

Via deze weg wil ik Robert-Jan, Linda en Longines nogmaals bedanken voor het mogelijk maken van deze prachtige reis!

Het is een aardig verhaal geworden, maar ik vond het te leuk om het niet met jullie te delen.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, dan heb ik niet voor niets mijn hele vrije dag zitten schrijven :innocent:

Met vriendelijke groet,
Koen

324 likes

Prachtig verslag!

1 like

Prachtig verslag en wellicht een onvergetelijke ervaring !
Bedankt om te delen !:+1:

Prachtig, wat een gave ervaring moet dat zijn geweest , dank voor het mooie verslag!

Superleuk en indrukwekkend!

Topverslag man! :+1::smiley:

@koen heerlijk verslag, van wat leest als een prachtige ervaring.

Geweldige ervaring en geweldig verslag :+1:

Dat is nog eens, wat je noemt, een kijkje achter de schermen.

:ok_hand:

Dank voor dit mooie verslag Koen :ok_hand:.

Bedankt voor het uitgebreide verslag.
Zeer leuk om te lezen!

Tof! Mooi dat jullie genoten hebben, goed in de watten gelegd.

Wat een heerlijk verslag, jullie zijn ook wel in de watten gelegd daar. :+1::+1::+1:

Wat een leuk verslag! :slight_smile:

Ik nomineer dit topic voor beste van 2019!:wave:t2:

4 likes

Wat een mooie ervaring @koen Heel bijzonder om mee te maken. Wat een bedrijf. Veel dank voor het delen. Ik heb genoten van het heerlijk superuitgebreide verslag en de foto’s.

:ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Wat een mooie geschiedenis! Bedankt voor het leuke verslag. En wat heeft longines door de tijd heen veel leuke horloges gemaakt.

Prachtig verslag Koen! Leuke actie van Longines ook, het lijkt me een heel leuk reisje geweest. Interessante details en foto’s in je verslag ook.

Longines heeft zo’n mooie geschiedenis, ik hoop echt dat de Swatch Group ze eindelijk ook weer eens wat meer richting High End laat bewegen met hun modellen. Het verhaal gaat dat ze Omega niet in de wielen willen/mogen rijden, maar naar mijn mening hoeven ze elkaar helemaal niet te bijten en kan dat prima naast elkaar.

Prachtig verslag van een geweldige ervaring.:+1:

1 like

Erg leuk om achter de schermen mee te kunnen kijken!
Bedankt voor je uitgebreide verslag Koen.