Ouwe Breitling meuk

zoals we dat in de wandelgangen noemen :wink:

18 likes

Inderdaad maar ouwe meuk, niets aan
 :smile:

1 like

Gadsie zeg! :slight_smile:

1 like

Maar wel mooie ouwe meuk :+1:

1 like

Heel erg mooi! Kun je iets meer over deze horloges vertellen? Vintage Breitling blijft toch altijd een beetje een mysterie voor me.

3 likes

Indeed Hidde, ben ook wel benieuwd naar de achtergrond .

1 like

poeh
 heb je een uurtje of wat ? :wink:

De SuperOcean :

De eerste superoceans zijn ‘released’ rond 1958 , in een handwind chrono (ref 807) en een 3 hand automatic (ref 1004) .

Dit is dus een 2e executie SuperOcean uit 1965 , een zwaar gemodificeerd venus 188 uurwerk waar een ‘slow moving chronograph’ van gemaakt is , de middelste chrono hand gaat maar 1x per uur rond en het kleine vakje bij de 6 geeft aan of the chrono loopt , op pauze staat of uit is

in 1967/68 is de 3e exec. uitgebracht , nog steeds een slow moving chrono maar nu ook met een seconde wijzer ‘running second’ bij de ‘9’

En dit een een ref 7650 Yachting uit 1968

een nazaat van de bekendere 765 AVI uit 1953 , wat de eerste ‘geheel zwarte’ ref 765 is

waar in 1962 een zwarte / witte uitvoering van gemaakt is met stalen bezel

opgevolgd door een zwart/witte uitvoering met zwart aluminium bezel in 1965

waarna in 1966 ook een ‘yachting’ uitvoering gemaakt is met dezelfde afmetingen (40 mm) als de voorgaande

in 1968 heeft breitling de ref 7650 (extra 0) uitgebracht , deze was 2.5mm groter @ 42.5mm en is uitgebracht in meerdere versies
de ‘gewone’ 7650 (ziet er eigenlijk hetzelfde uit maar is 2.5mm groter en heeft een iets andere kast)

de 1765 Unitime met 24 uurs uurwerk

en de ‘Yachting’ versie

na 1970 wordt het allemaal wat stiller totdat ineens de Top Time opduikt , meestal met een serie nummer uit 1975 maar soms ook met kasten met ref 1765 , algemene opvatting is dat de Unitime geen goede verkopen had en later toch de kasten gebruikt zijn om meer gangbare horloges te produceren

meer ‘in depth’ info hier ook :



lees ze :wink:

(p.s. foto’s allemaal van mij , aub niet verspreiden zonder toestemming of in ieder geval even vragen :wink:

9 likes

Rene is natuurlijk de autoriteit maar ik kan je inderdaad vast vertellen dat de bovenste een ref. 2005 is met een bijzonder uurwerk, het is een chronograaf maar eentje die hele minuten telt, de stip onder “Superocean” geeft aan of de chrono loopt. De linker is volgens mij ook een 2005 maar dan met een andere uurwerkconstructie (volgens mij met lopende seconde). De klok op rechts is een ref. 7650 Co-pilot Yachting.

En hoe dan ook alledrie tamelijk zeldzaam en zoals we van Rene mogen verwachten in absolute topstaat en uiteraard 100% origineel.

1 like

Hahaha, net te laat.

1 like

Dat moet ik ook denk ik wel , heel veel van onze (mij en Fred) foto’s en info material wordt gebruikt als ‘referentie materiaal’ en als je dan foto’s plaatst moeten ze wel van 100% correcte klokjes zijn in de best mogelijk conditie , dan kan iedereen vergelijken . Als je dat niet zou doen schept dat alleen maar een helehoop verwarring en irritatie

Fantastisch, dank je wel. Dit soort posts vind ik echt smullen! Ik ken trouwens veel yachting horloges met de gekleurde schaalverdeling bij de minutentotalisator, maar in dit geval draai je de bezel dus gewoon naar de minutenwijzer? Mooi hoor!

1 like

klopt, eigenlijk als extra ‘back up’ voor de chrono , dan heb je 2 controles voor het aftellen van 15 naar 0 (schot door toeter 15 minuten voordat de race begint en dan iedere 5 minuten tot start) de chrono zelf die loopt en ook de minuten teller dmv de bezel

1 like

Wat Hidde zegt, dit soort posts!! Love it. Geweldig om te zien en te lezen. Wat een pracht horloges maakten ze vroeger zeg! Helaas zijn de moderne niet echt mijn smaak, maar vintage is om te smullen.

Hoe is je, eigenlijk overtreffende trap van fascinatie, voor Breitling(van voor een bepaalde periode toch?) ontstaan?

1 like

Knappe collectie!!!

1 like

Best te doen!

Gelukkig nog niet met al te veel cijfers en scheve banden.

Elf.

2 likes

jeetje mina 
 errmm


ik denk dat het komt doordat , toen ik begon te verzamelen (1999-2000), er eigenlijk geen goede en betrouwbare info was over vintage Breitling . Alles wat je wilde weten , kon je wel vragen , maar niemand wist eigenlijk precies hoe het nu in elkaar stak, welke referenties er waren , wat nu precies de executies/generaties waren en wat nu correct was en/of samengebouwd ie. ‘frankenwatches’ . En dan ben ik zo’n mafkees die dan opzoek gaat naar info , honderden plaatjes bekijken , vergelijken (als er 99 hetzelfde zijn en 1 afwijkend, dan ervanuit gaan dat de ene misschien niet goed is maar de 99 in ieder geval wel) etc etc etc

en op een gegeven moment weet je misschien net iets meer dan een ander , en krijg je vragen waar je ook niet 1.2.3. een antwoord op weet en ga je dat eens uitzoeken . En voordat je het weet ben je na een jaar of 10 - 15 zo’n mafkees die ‘van niets een heleboel weet’ (zoals mijn ouwe dat pleegde te zeggen)

En als je dan eenmaal wat kennis bij elkaar gesprokkeld hebt is het ineens vrij eenvoudig om in 1 oogopslag te bepalen of iets klopt 
 en zo rol je van het 1 in het ander :wink:

3 likes

Welke periode van Breitling is je favoriet?

Lijkt wel een interview
lol

1 like

Haha gaaf verhaal Rene! Leuk dat dat zo is ontwikkeld :slight_smile: Je bent er natuurlijk ook veel tijd aan kwijt. Zijn er dan nog weleens dingen, uitvoeringen of kleine weetjes die je nog niet weet over Breitling of bepaalde modellen?

nee hoor, voor een interview moet je hier zijn :wink:
http://www.fratellowatches.com/vintage-breitling-the-expert-interviews/

oh jee , genoeg !
wat je niet weet weet je niet , maar ik zou graag een keer de echte Breitling archieven induiken om een helehoop vragen te (laten) beantwoorden 
 alleen waar de archieven zijn weet ook niemand :pensive: