Over geld gesproken

M’n vader zegt altijd: 'Als je het ‘t geld waard vindt, is het nooit weggegooid geld’.

11 likes

Vind zelf meerdere horloges om te rouleren veel leuker dan slechts één of twee duurdere horloges. Verder vind ik € 1.000 een moeilijk budget (voor iets nieuws dan). Succes met beslissen en het gaat erom dat jij je er goed bij voelt!

1 like

Erg herkenbaar. “Oh, maar als ik deze tweee inruil, hoef ik nog maar een beetje bij te leggen. Dus eigenlijk is ie dan erg goedkoop”.

Túúrlijk.

6 likes

Zoals ettelijke malen aangehaald, is die attitude heel relatief. De eerste keer dat je zo’n bedrag uitgeeft, is best eng, maar de tweede keer heb je dan weer een gelaten gevoel. Wel raad ik aan als je niet gewend bent om dergelijke bedragen uit te geven voor een horloge het te houden bij de “bekende” horloges. Je kan bijvoorbeeld een Tag Heuer of Stowa kopen, maar dat zijn merken die vrij hard afschrijven. Je kan ook een (gebruikte) Speedmaster kopen die iedereen heeft, maar die ook vrij waardevast is.

1 like

Ben ik niet met je eens…ik ben overal zuinig op…sneakers, mijn auto, mijn vrouw.

Maar ik vind het nog steeds wel een beetje gek dat mensen zo gericht zijn op waardevastheid. Dan vind ik je punt wel treffend. Niemand vindt afschrijving leuk, maar de smaak wordt nu imho beïnvloed door waardevaste merken/types ipv wat je nu echt mooi vindt…

3 likes

Mijn oma zei altijd: “Beter duur, dan niet te koop”.

5 likes

Tja zit zelf ook tot een grens van 1000,daarboven denk ik dan voor dat geld ga ik lekker een korte vakantie vieren. Komt denk ik ook omdat ik ook nog een andere hobby heb, motoren.
Heb nu nog een Harley Sportster en ben bezig met een Yamaha caferacer.

13 likes

'k weet nog dat ik mijn eerste Seiko kocht toen ik 18 was… f 89,- vond ik toen best wel een bak geld… maar ja… ik was nog scholier… reed een brommertje in plaats van een Ducati…
Mijn eerste motor was f 8000,-, de tweede f 14.000,- de derde f 20.000,-

met horloges gaat het net zo… die Seiko heeft jaren dienst gedaan… werd opgevolgd door een Citizen chrono van over de 200 gulden… da’s meer dan een verdubbeling van het budget… maar… toen was ik al geen scholier meer…

Dat ik de afgelopen jaren geen dure horloges gekocht heb, komt door de situatie waar ik nu in verkeer… desondanks… een P1lot One twv €500,-, een Subdelta Periscope van €1750,-… en een Dumet Instrument 3 van bijna 2 K… je rolt er in…

Nu zullen sommigen geneigd zijn om te zeggen “Ja… maar die laatste horloges heb jij gebouwd, dus hebben ze jou dat niet gekost…”

Dat klopt… maar ik had ze ook kunnen verkopen… (behalve de Instrument 3 dan… dat Prototype is en blijft “mijn horloge”…

Inmiddels kijk ik niet meer zo naar Seiko’s… maar spiek ik naar Breitling Transocean en Superocean, Rolex Oyster Perpetual, en Heuer Monaco… niet dat ik ze NU kan betalen… maar als de tijd rijp is… dan sla ik toe… de Monaco staat al heeeeeel lang op mijn verlanglijstje…

zo was het met mijn Ducati 851 ook… toen ik die motor voor het eerst zag, kon ik em echt niet betalen… toen ik em uiteindelijk 6 jaar later kocht… was het nog steeds een serieuze bak munten… maar… 't was me het waard… 'k kan lezen en schrijven met die motor… en dan voel je de pijn in je portemonee niet meer…

7 likes

Hier bij iedere “grote horloge” aankoop toch een onverklaarbaar soort van schuldgevoel. Maar ik moet ook bekennen dat dat gevoel weg is voordat ik mijn auto instap.

13 likes

Waardevastheid kijk ik zelf totaal helemaal niet naar.
Met niks. Horloge niet, auto niet, huis niet (ik woon en leef er, doen ermee wat IK mooi vind. Waarde verhogend of verlagend neem ik voor lief)

Ik kies wat ik mooi vind.

9 likes

Daar hoop ik ook op woensdag :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Het was ook niet naar jou gericht hoor​:slight_smile:️…zo hoort het wat mij betreft. :ok_hand: Ik zie het alleen zovaak als criteria vermeld staan hier op het forum bij de vele zoektochten. Dan vind ik die opmerking wel passen…

Voelde me niet aangesproken maar wel geroepen te reageren.

Het gaat allemaal zo met de stroom mee op een forum dat ik soms even mijn lijkt dan tegendraadse manier in de groep gooi.
Soms brengt dat ongeloof, discussie en grappen/grollen.
Soms brengt het een leuke opeenvolging van niet schaapjes gedrag en mooie verhalen en ideeën.

1 like

Ik denk zelf wel dat als je nu eenmaal “bovengemiddeld” veel geld voor horloges gaat uitgeven die bedragen steeds toenemen!
Dat gebeurt in ieder geval bij mij wel! :sweat_smile:

De eerste vintage was €500,- …toen €1500…en nu is
‘opeens’ een nieuwe Speedy ook al binnen budget… :see_no_evil:

Ik houd overigens wel rekening met waardevastheid!
Doe waar jeje comfortabel bij voelt!

Ik probeer nog altijd een manier te vinden om mijn curator van de schuldsanering zover te krijgen dat ik die damasko mag aanschaffen…:wink:

5 likes

Ooit es in 1992 n Swatch gehad.
Daarna 24j niks gedragen.
Dan “ingestapt” aan n portugieser v 5k.
Als eerste horloge ooit dus!
Die dan geruild met opleg voor een 9+ k als 1-piece die ik dagelijks draag.
Nu kan ik niet anders dan downgraden wil ik collectie uitbreiden :blush:
Ik kon ook 10-20 seikos gehad hebben (alle respect voor seiko trouwens) maar hier liep t dus zo.
Meteen met hoge bedragen beginnen heeft als voordeel dat ik collectie heel beperkt moet houden (1-2-3 piece).
Maar uitbreiding zal dus gebeuren.
2e voordeel: een horloge hoeft niet steeds duurder te zijn voor mij (dit kan mijn financiele draagkracht niet aan).
Ik kijk nu uit naar wat ik echt mooi vind.
Ik heb nog wel n graal maar dan kom je in prijsregionen en waar t om vele complicaties gaat, en dat zou ik dan niet durven dragen en dat heeft dan ook geen zin vind ik. Ik zal NOOIT een horloge bezitten die ik quasi niet of durf te dragen.
Waardevastheid: helaas liefhebber van n merk dat er niet echt voor bekend staat.
Ik stop nu dus ook wel met nieuwe te kopen…

2 likes

Uiteraard mee eens, dit is ook de boosdoener van al dat geflipper. Eenmaal het horloge gevonden wil je het gewoon hebben. Alleen bij horloge die niet schaars zijn is het een ander geval. Een standaard SKX007 ga ik geen 200 euro voor geven terwijl je er voor 170 euro nee dood gegooid wordt. In het duurder segment is een horloge al gauw schaars.

1 like

Herkenbaar. Ik heb ook lang een bovengrens van € 500 gerespecteerd. Uiteindelijk toch horloges van 1k of meer gehad, zoals een Steinhart Pilot € 985, een Tissot heritage Navigator € 1.245 en een Seiko Astron € 1.850. En die droeg ik dan vooral op bijzondere gelegenheden.

Zoals ik er nu insta, ga ik enkel de 3k grens nog eens over voor een GrandSeiko.

1 like

Bij een SKX is het vreemde dat je die nieuw voor 130-140 kunt aanschaffen. Hier in het blauwe gedeelte gaan ze vervolgens voor 170-200 weg. Daar moet je dus vooral niet voor 2e hands gaan. Maar: de uitzondering bevestigt de regel.

1 like

Ik zeg: mens durf te leven! Als je het geld hebt gewoon doen, gek gezegt stevenen we allemaal af naar een plek waar het er niks meer te doet, en dat gaat nog heel rap ook, dus uitgeven dat geld.

Gaan met die banaan, hop hop zoek een balk gooi het er over heen.

Just my 2 cents…

7 likes