Over Hommages horloges en een ....................................Nieuwe Aanwinst

Hommages zijn een eerbetoon aan de horloges van de jaren 50,60,70.
Het gaat dan vaak om de merken Rolex,Panerai,Omega,Blancpain.
Ook worden er veelvuldig hommage horloges gemaakt van vroegere militaire modellen.
Deze horloges worden voor fikse prijzen verkocht en vinden ook gretig aftrek.
Ik bedoel wat er niet meer is en je altijd al wilde hebben…
Meestal worden deze horloges gemaakt door een echte horlogeliefhebber.
Een hommage horloge dat goed in elkaar is gezet met de beste materialen en goed caliber er in is voor mij dan ook geen fake maar een hommage…
Ik zal niet zeggen dat ik alle makers van hommages ken maar zeker een handje vol.

Guinand-Uhren van Helmut Sinn heeft enkele mooie hommages op zijn naam staan.
De Buren 12, Flying Officer hele mooie klokjes om te zien.

Takeshi Sato van RXW heeft erg mooie hommages gemaakt maar daarover straks meer.

Je hebt bv. Edward Platts van Timefactors een waar horlogeliefhebber met enkele mooie hommages op zijn naam.
Enkele van zijn Precista modellen:

De Precista PRS 50 een hommage aan de vroegere Blancpain.
Note: het model met het AS2063 uurwerk was binnen no time uitverkocht.

De Precista PRS 20 een hommage aan een "Panny"
Deze vind ik trouwens wat minder geslaagd ik vind de band niet mooi zitten om de lugs.

De Precista PRS 14.
Deze staat ook op mijn verlanglijstje.

Genoeg nu over deze makers van hommages.

Ik ga het nu hebben over een ander maker van hommage horloges, waar ik ook mijn horloge vandaan heb.
Takeshi Sato van Ken Trading.

Even voorstellen:

Takeshi Sato is een rijke Japanner die vooral oude Rolex horloges voornamelijk de sportieve modellen verzamelde.
Sato richtte zijn bedrijf op met de naam RXW wat staat voor:
R voor Rock, X voor Excel, W voor Watch and Solid as Strong het betekent zoiets als:The watch is stronger than a rock.

Takeshi Sato:

Sato heeft prachtige modellen op zijn naam staan.
Waarvan de bekenste de RXW MM20 Marina Militare is:

Alleen Sato deed een beetje teveel z`n best op het horloge en kreeg een rechtzaak van Panerai aan zijn broek.
Het ging om de naam en de beschermbeugel op de kroon.
De naam kon Panerai niks aan doen dus die bleef,maar ze wonnen de zaak om de beschermbeugel.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom Panerai Sato heeft aangepakt en andere met rust liet.
Maar ik ben inmiddels achter het antwoord:
Dit horloge is zo goed in elkaar gezet met hele goede materialen dat het wel heel dicht bij een Panny kwam.
Toen voor maar… +/- 1000 euro.
Maar het gekke is door deze hele toestand is dit gewoon een cult horloge voor verzamelaars geworden.
En gaat nou op E-Bay voor 2000 euro of meer weg als je hem al kan vinden.

Enkele hommages van Takeshi Sato:

RXW Zeromaster:

Deze:

En nu mijn aanwinst.
Je moet je realiseren dat een echt verzamelaars horloge niet zo zeer een horloge is wat je kan kopen,maar 1 die bijna niet meer te koop is!
De RXW Plasmir-Milgraph.
En dan ging het me om deze uitvoering de Tri-Compax met Valjoux 7750 ( door de Tri-Compax een Valjoux 7753 ???).
Je hebt ze ook nog in een andere 3 counter uitvoering maar daar zit een chinese copie in van een Valjoux 7750.
Te herkennen aan de tekst op de dial Swiss Design.
En je hebt een ook een 2 counter model hier zit ook een chinese copie van ik dacht een Lemania of Venus handopwinder uurwerk.
Mijn uitvoering heeft Swiss 7750 op de dial staan en dat is naar mijn mening ook de mooiste uitvoering,en is volledig in Japan gemaakt.
Het horloge komt in een zware houten box met daarom weer een zwarte kartonnen omdoos gevolgd door een witte kartonnen omslag.
Jammer dat ik de houten box niet heb van de eerste generatie gemaakt van Afrikaans Zebra hout, met streepjes dus.
In de box zit een schroevendraaier en een extra leren band.
Deze leren band is van zeer goede kwaliteit erg soepel, handgemaakt 4.5 mm dik en gemaakt van English connolly leather en komt van het Royal House waar ze ook leren stoelen maken voor Ferrari, RR enz.
Het horloge zelf is opgebouwd met gemodificeerd 34 steens Valjoux 7750/7753(?) uurwerk,stalen kast sus 316L, geschroevde stalen band,1000 milgauss antimagnetische weekijzerkern,kroon en pushers zijn geschroefd quattrock systeem, dome-shaped saffier glas, wijzerplaat plasmir dial, boven de indexen en op de wijzers zitten 3H tritium gastubes als de luminova is uitgewerkt kan je in het donker altijd nog klok kijken, 100 meter waterdicht,maten 39.5 mm zonder kroon en 16.5 mm dik vergis je niet in de diameter door vorm van het horloge en het grote glas oogt hij net zo groot als mijn Tag van 42 mm of Seiko.

Even nog even over de naam Plasmir Milgraph: plasmir staat voor de sandwich dial, mil staat voor de 1000 milgauss en graph staat voor chronograph.

De RXW Plasmir Milgraph:

1 like

Een boeiend en leerzaam verhaal Peter met als resultaat een uniek
exemplaar als nieuwe aanwinst(tu)

Veel draagplezier gewenst met deze schitterende klok.

Gr Dennis.

Een leuk en verhelderend verhaal en daarnaast een bijzondere aanwinst (tu)

Gefeliciteerd!

Mooi verhaal en een mooie aanwinst! Bedankt voor de moeite.

Mooie klok en top info.
Heel veel plezier met deze beauty.
Je ziet ze niet veel, dus des te leuker om zo’n klok in je collectie te hebben.

Mooi verhaal en hele mooie klok!
Vind de Precista PRS 14 ook zeer mooi(Blancpain bewonderaar)wat moet zoiets kosten als ik zo brutaal mag zijn?

gr Ron

Bedankt voor het interessante en gedegen verhaal.

Van harte met dit horloge, ik vind deze mooier dan het merk waar het horloge van afgeleid is.

Leuk verhaal! En verdikkie, wat een mooi horloge!!! (tu)

Een boeiend verhaal een mooi horloge en prachtige foto’s gefeliciteerd met deze mooie klok

gr Pieter

Mijn beste,

Peter
Ik heb je boeiende verslag zowaar twee maal gelezen. Na de eerste keer begon het me enigszins te duizelen en kon ik de gelezen informatie niet meer op de juiste waarde schatten. Een ‘waarde’ welke, na je verslag voor de tweede keer gelezen te hebben, een waardestijging tot gevolg had. En dat terwijl de AEX er vandaag 3,83% op achteruit ging!!
Maar enfin,

Voor mij als ontgroeiende horloge leek wens ik je veel genot van dit mysterieuze horloge.
En het mooiste eerbetoon dat je het horloge kan betuigen is om het horloge veelvuldig met gepaste trots te koesteren en vooral te dragen!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Heb lekker gelezen en vond het erg leuke verhaal!! en super interessant!!!

Je nieuwen aanwinst vind hem der super mooi uit zien, wees er maar trots op.

Leuk om te lezen, goed om te weten en…schitterend om naar te kijken!!

Heel veel plezier ermee.

Groeten,

Ron.

Leuk verhaal om weer eens te lezen. Toch heb ik nog altijd mijn twijfels bij de drijfveer van Sato om deze horloges te maken. Vooral die Comex vind ik gewoon een rip-off, dat heeft niets met het ‘Comex’ verhaal te maken. Het lijkt me meer een commerciële oveweging geweest om dit model (na) te maken.

Maar goed, het model waar jij voor bent gegaan vind ik wel kunnen. Ziet er erg mooi uit. Maar ook hiervan zijn veel replica’s in de omloop. Hoe weet je nu dat je een echte hebt? Het is lastig na te gaan of het om een authentiek exemplaar gaat of heb ik dat verkeerd?

Ook schrijf je over een geschroefde stalen band, maar dat zie ik op de foto’s niet terug, behalve dat het erop lijkt dat de band aan de kast geschroefd is.

Gefeliciteerd! Ik begrijp dat het een hommage is aan een haast niet meer te krijgen horloge. Welke precies? Of heb ik dat in de gegevensstroom niet ontdekt:)? En is deze nu ook zeldzaam? Zo mogelijk nog zeldzamer als het voorbeeld?

Dit vind ik nu echt een dijk van een bijdrage. Ik had al wel eens van ken trading gehoord en ook van RXW (in de post van dreski over een Panerai hommage maar ik had de link tussen beiden nooit gelegd). Vandaar dank je voor de verheldering.
Gefeliciteerd ook met je prachtige aanwinst. Helaas zal het geen spek voor mijn bek zijn gezien de prijs RWX tegenwoordig gaat.
Breng hulde aan de klok en draag em vaak maar voorzichtig.

Supermooie klok en een leuk verhaal! Heeft de goede man ook een website?? Ik heb wat gegoogled maar niks kunnen vinden…

Hoi Peter,

Mooi, duidelijk verhaal, en natuurlijk ook een mooie klok!

Groeten,

Martin

Hallo Peter,

Jouw oog voor mooie aanwinsten blijft mij verbazen.

Veel draagplezier!!

VrGr,

Vincent

@ bikerplus
pb gestuurd.

@ Jurgen
Ik ben er 4 a 5 maanden mee bezig geweest en ik weet zeker dat ik een echte heb.
Heb ook contact gehad met een Japanner over de echtheid van sommige die op Internet werden aangeboden.
Veel op internet naar info gezocht en zo ben ik uiteindelijk bij de juiste personen terecht gekomen.
Van dit model zijn trouwens geen replica`s in de omloop.

Van de RXW MM20 Marina Militare wel, kijk maar na deze:

http://cgi.ebay.nl/MARINA-MILITARE-RXW-VINTAGE-47mm-WATCH-UNITAS-6497_W0QQitemZ280265663444QQihZ018QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ik had de verkoper gemaild hierover of het een echte was.
Dit was zijn antwoord:
Hi Peter
This is a brand new watch from Japan and as Panerai issued a press release sometime in mid-2004 where they won a lawsuit against Ken Trading in Japan, who makes the RXW, prohibiting any further production of the RXW MM20 Marina Militare. (I forgot actual specifics but it was worded something like this). Consequently you have to think of this watch as very similar but not an original MM20 which is no longer allowed to be produced.
Hope this is of some help.
Best regards
Eddie

  • eddie-fudge1

Eerlijke verkoper dus maar hij lijkt er verdomd veel op het blijft dus oppassen.

Jij schreef:
Ook schrijf je over een geschroefde stalen band, maar dat zie ik op de foto’s niet terug, behalve dat het erop lijkt dat de band aan de kast geschroefd is.

Je antwoord:

@ tjvreeken
Toen Sato een rechtzaak aan zijn broek kreeg is hij gestopt met het maken van de MM 20.
En is toen verder gegaan met deze modellen.
De subdialwijzertjes zijn duidelijk geinspireerd op een oud model de verwijzing antimagnetic ook de rest is min of meer zijn eigen ontwerp.
Ik zal ook niet ontkennen dat Sato leentje buur heeft gespeeld bij zijn ontwerp.
Maar welk merk doet dat nou niet?
Je moet dit model dan ook niet zien als een zuivere hommage.
Maar dit model met Swiss 7750 op dial is wel heel moeilijk aan te komen of het dan zeldzaam is? Ja ik vind van wel.

@ dalecooper
http://www.southerncross-time.com/eng/deep.html
http://www.rockxwatch.com/

Het is een beetje magertjes en vaag allemaal sinds die rechtzaak.

Allemaal nog bedankt voor de leuke complimentjes (tu)

Super uitleg Peter, bedankt. Band is inderdaad netjes geschroefd. Dat van die replica RXW’s heeft mij er een keer ervan weerhouden om er één aan te schaffen. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Een wrist-shot zou mooi zijn :wink: