In de Facebook-groep ‘Watch Repair Or Spare’ lees ik dat de Roland Ranfft overleden is. Dat is de genereuze man die op zijn website ranfft.de duizenden foto’s en specificaties van uurwerken gratis ter beschikking stelde. Een groot verlies voor de horlogewereld lijkt me!
Zijn overlijden kan verklaren waarom de website al een tijd offline is.
Vorige week was de site nog online, maar hij was al wel een aantal maanden heel erg traag, dit zal daarvan de reden zijn. Naar om te horen.
Afgezien van het verlies voor de familie is dit natuurlijk ook een gemis voor de horloge-community; net als velen hier gebruikte ik zijn site zeer regelmatig.
Hopen dat iemand de site weer in de lucht kan krijgen
Dit was altijd een geweldige resource, en was even bang dat alle informatie verloren zou zijn gegaan maar ik kwam er net achter dat iemand voordat de site plat ging alle data heeft gescraped: https://xchwarze.github.io/ranfft-db/app/#/
Website, eenvoudig. Heeft die andere persoon al gedaan. Database… opnieuw vullen. Tenzij iemand aan een backup van de DB van ranfft zaliger kan. Een databank valt ook niet echt te scrapen.
Doodzonde. Ik vond het ook al raar dat de site down was… nu weten we waarom dus.
EDIT: Ah, maar er was een dump van de database beschikbaar, zij het een oude. Dat is wel mooi. Kan veel mee gedaan worden… ik zou er wel willen in duiken als ik tijd vind.
Pfoe… de goeie doctor had wel geen enkele kaas gegeten van databank design. Wat een ramp.
Deze sqlite heeft ook geen identifiers - die ik kan zien - voor plaats van balans, schroeven, vormen, etc etc die gebruikt werden voor opzoekingen. Daar zat een gare code achter op de site - letter+cijfer combos voor zo’n features - en die zitten er blijkbaar niet in. Dus dit lijkt niet de volledige databank.
sqlite> .schema
CREATE TABLE `calibers` (`id` INTEGER PRIMARY KEY AUTOINCREMENT, `name` VARCHAR(255), `brand` VARCHAR(255), `images` TEXT, `features` TEXT, `data` TEXT, `hands` TEXT, `remarks` TEXT, `family` TEXT, `signature` TEXT, `extra` TEXT, `createdAt` DATETIME NOT NULL, `updatedAt` DATETIME NOT NULL);
CREATE TABLE sqlite_sequence(name,seq);
CREATE UNIQUE INDEX `calibers_name` ON `calibers` (`name`);
sqlite> select * from calibers where id is 123;
123|Alpina 292 (Moeris 19" B)|Alpina|["Alpina_1720.jpg","Alpina_1720-1.jpg"]|stem wind and set
sub second|19" , Dm= 42.5mm, Do= 43.1mm
H= 5.25mm
F= 0.55mm
T= 2.3mm
13/15 Jewels
f = 18000 A/h
power reserve 34h|2.00 x 1.11 / 0.20mm|hunter calibre
set-lever spring between plates
Breguet hairspring
options: bimetallic screw balance, Reed's regulator
if 13 jewels, balance only with cap jewels
differences not known between 292, 1720|open face / hunter respectively:
291/292 : H= 5.25mm, Breguet hairspring
293/294 : H= 4.14mm, Breguet hairspring
1719/1720: H= 5.25mm, flat- or Breguet hairspring
1721/1722: H= 4.14mm, flat- or Breguet hairspring|ca. 1920: Alpina, 1720
(Alpina 1720)|mainspring / battery
Zf3509, 2.00 x 17.0 x 0.21 x 500mm
|2023-08-14 00:41:40.268 +00:00|2023-08-14 00:41:40.268 +00:00
sqlite>
Bon. Dat valt natuurlijk wel allemaal terug in te vullen, maar…
Jemig, dat verklaart wellicht het wonderlijke zinnetje wat ik de laatste maanden op die site vond - even uit mijn hoofd dus nu; “Recently, I was apparently as dead as a doornail but the site is running again. Perhaps not all of the features will be working as you’d expect”.
Gebruikte de Ranfft-site heel veel, belangrijk online naslagwerk. Gelukkig is dus niet alles weg. Wat een monnikenwerk heeft die man uitgevoerd in de loop der jaren.
Ik heb de Duitse hostingpartij gebeld met de vraag of er nog een back-up beschikbaar is die komen erop terug. Maar mogelijk zijn er ook andere mensen bezig met het opnieuw leven in blazen van de site.