Hoewel ik al wat horloges heb gekocht, heb ik nog niet particulier van iemand een horloge overgenomen. Nu heb ik van iemand een mooie Seadweller op het oog, maar heb geen idee hoe dit aan te pakken.
De persoon in kwestie is vriendelijk en komt betrouwbaar over, maar hoe kom je aan een stukje extra zekerheid.
Hoe doen jullie dat met de wat duurdere aankopen? Laten jullie het testen bij een AD? Gaat dat hoog in de kosten zitten? Of nemen jullie het risico op de koop toe?
Doe toch niet zo moeilijk. Je hebt het over een horloge van een gerespecteerd lid van (een ander) horlogeforum waar de meeste leden elkaar zelfs persoonlijk kennen. Het aangeboden horloge (voorzien van alle documenten) laten beoordelen door een AD is in dit specifieke geval echt zinloos. Je neemt met deze aankoop geen risico, neem dat maar gerust van mij aan. En dan ook nog met een referentie van JK die zelf een betrouwbare handelaar is…
Ik vind dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn zeker met wat duurdere horloges, als jij je beter voelt door er even mee naar een ad te gaan zou ik dat zeker doen. (ik heb er zelf geen ervaring mee…)
Het zou niet de eerste keer zijn dat ‘een gerespecteerd lid van een forum’ iets doet wat voor hem normal lijkt maar wat jij als ‘leek’ anders had verwacht…
In dit specifieke geval is deze zekerheid absoluut onnodig, maar deze verkoper zal er ook geen bezwaar tegen hebben. Wat ik bedoel te zeggen is, dat er genoeg andere belangstellenden zullen zijn die dit aanbod blindelings zullen vertrouwen zonder een bezoek een een AD en dan pist MM dus naast de pot.
Ben het met hcptdg eens. Wanneer Jan Klaas hem aanbeveelt is het echt goed. Heb zelf laatst van JK een Rolex gekocht, helemaal in orde.
Bovendien, en dat is niet verkeerd bedoeld hoor, maar als je zelf niet in staat bent om een echte Rolex van een nep te onderscheiden moet je er gewoon geen kopen. Kijk wel bij iedere koop van een Rolex naar de serienummers (dat is tegenwoordig makkelijk omdat ze in de ring op de wijzerplaat staan, en anders even bandje eraf en aan de zes uur zijde kijken van de kast) en of die overeenkomen met de papieren.
als het totaal een onbekende is, dan is het zeker naar een AD… dan leg je maar een paar tientjes op tafel en ben je zeker van je zaak (wel opletten dat de klok na keuring niet meer verwisseld wordt!!)
zoals hierboven al gezegd, we volgen je zoektocht, weten waar het over gaat en dus durven we je wel mee te geven dat dit echt wel goed zit. maaruh, een bakkie koffie bij een AD is natuurlijk ook niet verkeerd en de verkoper zal ook begrijpen dat dit een “beste” uitgave voor je is en je zekerheid wenst.
Stuur een mailtje, spreek lekker af en volg je gevoel. Hij wordt niet via MP aangeboden Succes!
Bovendien, en dat is niet verkeerd bedoeld hoor,
maar als je zelf niet in staat bent om een echte
Rolex van een nep te onderscheiden moet je er
gewoon geen kopen.
Nou… dat vind ik wel heel kort door de bocht. Er worden tegenwoordig imitaties gemaakt waar zelfs een professional echt moeite voor moet doen om hem te ontmaskeren…
Van dit model staan de nummers niet in de rand maar op de kast onder de bandaanzet, maar ook deze controle is gewoon niet nodig (nee, ik krijg geen commissie en heb al een SD )
Nou… dat vind ik wel heel kort door de bocht. Er
worden tegenwoordig imitaties gemaakt waar zelfs
een professional echt moeite voor moet doen om hem
te ontmaskeren…
Inderdaad. Niet iedereen maakt het zo makkelijk als de chinees die onderstaand horloge voor zo’n $1000 wilde verkopen als zijnde een rolex
lekker doen wat je eigen gevoel ingeeft, het is geen klein bedrag waar je over praat. Al heeft iemand nog zulke goede referenties als je 110% zekerheid wilt zou ik toch even langs de ad gaan.
Heel simpel:
Bij twijfel of geen goed gevoel…gewoon niet doen.
Ik denk dat je te lang twijfelt, daarmee doe je je forumnaam geen eer aan
Longterm verkopers op het internet weten dat een reputatie goud waard is.
Een reputatie komt te voet en gaat te paard. Zo’n verkoper gaat zijn reputatie niet vergooien met een foute klok, zeker niet als ie in zo’n specifiek hoekje van de markt opereert.
AD’s zijn niet heilig. Bij de problemen die ik met horloges heb gehad ben ik online beter geholpen als de AD.
Er staat me nog een verhaal bij van een nep Breitling die door een AD als “Echte Breitling” beoordeeld werd…
Wellicht is het niveau van de Rolex Ad’s hoger ?
en dan zijn er ook AD die horloges gekocht van particulieren helemaal niet bekijken en/of repareren. by the way, ik zie ook een mooie SD staan bij clockwise…iets met triple six…geen idee wat het inhoud maar het klinkt wel interessant>X
Hier op het forum Vertrouw ik de verkopers met een "hoger"aantal posts en persoonlijke inschatting van mezelf wel een zakelijke transaktie toe…ik vertrouw hier veel mensen…
De lagere posters kijk ik mee uit…en als een klok duurder zou zijn als ik normaal zou kopen dan ga ik langs om het te beoordelen en eventueel kopen/meenemen.
en dan zijn er ook AD die horloges gekocht van
particulieren helemaal niet bekijken en/of
repareren. by the way, ik zie ook een mooie SD
staan bij clockwise…iets met triple six…geen
idee wat het inhoud maar het klinkt wel
interessant>X
Bedankt allen voor jullie input. Het gevoel gaat steeds meer de goeie kant op.
Maar heb nog steeds beter save than sorry. Heb wel eens eerder een kat in de zak gehad, en dat wil ik niet nog een keer meemaken. En al helemaal niet met zo een (voor mij) dure klok. Wordt mijn eerste Rolex.
En twijfelen, ja ik doe er soms best lang over. Maar dat komt doordat ik de kleine details erg leuk vind. En bij Rolex heb je d’r een hoop van (double red, tritium/luminova, lug holes of niet, swiss only, single red, etc.). Aangezien ik klokjes niet weg doe, wil ik wel 1 hebben waarvan ik later geen spijt van zal hebben. Want 2 Seadwellers wordt mij te gortig.