"Overpriced" horloges zoals Tag Heuer?

Het laatste stuk van Harb geldt ook voor mij. Ook ik keek voor ik op dit forum kwam vooral naar het uiterlijk van een horloge en was ik eigenlijk alleen maar bekend met ‘populaire’ quartzhorloges (waaronder een Diesel…), maar sinds ik hier lid ben geworden is er een wereld voor me open gegaan. Daar ben ik dit forum nog altijd dankbaar voor :slight_smile:

(Al moet ik wel zeggen dat ik horloges op batterijen nog steeds erg kan waarderen, naar mijn idee worden hier veel meer innovatieve vondsten gedaan, in tegenstelling tot andere typen horloges. Ik hoop dat ik nu niet het hele forum achter me aan krijg haha ;))

Met mijn beperkte kennis zet ik soms ook mijn vraagtekens bij sommige horlogeprijzen. Hierbij kan ik me zeker in het laatste gedeelte van Nico’s tekst vinden.

Hierbij een draadje wat ik vond op watchuseek waarin wordt gerefereerd naar de goedkope quartz uurwerken die TAG momenteel schijnt te gebruiken…

http://forums.watchuseek.com/f9/what-movement-used-tag-heuer-professional-2000-quartz-138287.html

En hierbij de originele tekst met discussie over de bevindingen van de betreffende horlogemaker.

http://forums.watchuseek.com/f25/tag-quartz-movement-comments-439402.html

En dit is het blog waarvan de tekst afkomstig is:

http://watchmakingblog.com/

Ik vindt zelf dat als een merk zich als luxe merk profileert, je dan iets meer mag verwachten, zeker als je de prijs in aanmerking neemt. Hier in Europa hebben de traditionele Zwitserse merken toch wat meer status en aanzien als bijvoorbeeld Seiko en Citizen, al dan niet terecht.
Daar hangt dan een evenredig prijskaartje aan. En dan mag je toch ook meer verwachten van de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Natuurlijk is er ook sprake van emotie en gevoel, maar ik schrik toch van de bevindingen zoals hier boven water komen. Ik zou me toch bedonderd voelen…

Stef

Hoi Harb,

Nu, daarin heb je voor 100% gelijk. Sinds ik me meer in horloges en ook merken heb kunnen verdiepen, kijk ik er gewoon anders tegenaan.
Vond ik vroeger bij voorbaat iedere Breitling patserig en lelijk, dankzij dit forum weet ik nu ook dat ze wel degelijk beauty’s maken.
Hetzelfde voor Rolex. Vroeger vond ik het bij voorbaat een pastermerk voor lieden die vooral in bepaalde kringen willen opvallen, nu ben ik al een stuk milder gestemd geworden, en kijk zonder vooroordelen tegen een aantal heus wel fraaie ingetogen modellen aan.

Vooral de Milgauss (groen glas) en de Sub zijn supermooie en redelijk ingetogen klokken. En wie weet geef ik het geld er over 10 jaar wél aan uit. Want deze hobby is ook vooral een groeiproces van smaak en voorkeur :wink:
Dat is ook het mooie eraan…

Groet,

Nico.

Overpriced? Tag heuer? oh oh! wat zijn de Seiko’s dan toch weer een heerlijkheid vooral weer met de ogen schuinkijkend8-) naar de SRP 043 wat een robuuste kanjer is dat zeg.:D.

Ik ga Seiko steeds meer waarderen ondanks dat ik Breitling crosswind en Omega Deville tot mijn collectie mag rekenen.

Seiko is voor mij eigelijk de VW kever onder de horloge’s …goed afgewerkt en lopen altijd, betrouwbaar en robuust. Hun geld meer dan waard!!

Breitling is top! draagt heerlijk echt vakmanschap en liefde in de horloges gelegd,dat zie je dat voel je.

Seiko? ik draag het eerlijk gezegd nog liever dan de Breitling waarom? A: ik vind het een symphatiek merk, eerlijk, robuust en op de een of andere manier straalt het klokje vakmanschap en liefde uit.

Seiko is een massa product maar dat straalt het zeker niet uit!.
Ze hangen in mijn ogen een eerlijke prijs aan het product Seiko waar menig ander merk een puntje aan kan zuigen.

Enig idee hoe het zit met hun automaten? Ik betrap mezelf er best wel eens op dat ik naar wat tags zit te gluren namelijk :stuck_out_tongue:

Maar hoe zit het dan met de horloges die meer dan een half miljoen
tot een miljoen kosten? Dus met de hand gemaakt zijn, zijn deze dan
overprized?

Zelf denk ik dat er soms te duur betaald wordt voor sommige merk horloges,
(dan denk ik zelf een beetje aan de b-merken) maar hoe zit dat met vintage, die kwamen uit een tijd, dat kwaliteit en prijs volgens mij veel meer in balans was.
Goed voorbeeld de mobieltjes,de oude Nokia’s waren velen malen beter dan het huidige spul.

Gr Ben

Squall: De horloge’s met extreme prijzen van ruim 5 ton zijn absoluut overpriced zeker als je naar de materialen kijkt is 5 ton en meer belachelijk.

Maar…!! omdat er vaak, zeg maar gerust altijd bij zulke prijzen oplages worden geproduceerd van 1 tot pak em beet 10 stuks wereldwijd en de vraag voor die horloges groot zijn drijft dat de prijs dus echt gigantisch op.

Als Seiko morgen een horloge maakt met een oplage van 2 stuks dan wil je niet weten wat voor prijskaartje er aan hangt.

De horloge’s met zulk weinig oplage’s blijven dus echt collectors items die eerder duurder worden dan goedkoper. Puur een beleggings object. Kijk maar naar Picasso die afgelopen dagen is geveild!!!29 miljoen euro! Picasso maakt een vreugde dansje op de eeuwige jachtvelden. Belachelijk? ja en nee.

Puur prijs technisch en materiaal gezien ja belachelijk, wat verf op een doek smeren lijstje erom koste in die tijd een paar euro! maar omdat het kunst is en er maar 1 van is en super exclusief worden daar astronomische bedragen voor betaald.En natuurlijk omdat Picasso in vele ogen een meester is.

Ach onze Rembrand keert zich om in zijn graf als ie weet wat er nu voor zijn schilderijen worden betaald, zelf lag ie aan de geeuw honger…

Maardein: Azimuth is zeker overpriced kijk maar naar de Flieger die ze leveren.

Zelf heb ik de Steinhart Flieger in 47 mm uitvoering voor 350 euro aangeschaft bij Gunther in Duitsland . Dezelfde Flieger van Azimuth kost bijna 7 keer zoveel!!

Het verschil:

Uurwerk wordt door azimuth zelf geplaatst en afgeregeld door eigen medewerkers.
Uurwerken komen uit dezelfde fabriek waar Steinhart ze ook besteld.

Steinhart laat de uurwerken plaatsen en laat de fabrieksafstelling standaard staan dus geen naregelwerk ( fine tuning) zoals Azimuth dat doet.

Een unitas 6497 uurwerk is een 6497 uurwerk niets meer en niets minder.

Steinhart laat hun wijzerplaat door de fabriek plaatsen. Fabriek stuurt het complete horloge naar Steinhart toe en het enige wat Steinhart doet is het weer doorverkopen.

Ze hebben wel 2 uurwerkmakers in dienst voor het geval er iets aan het uurwerk mankeert , kunnen dus gewoon zelf de reparatie uitvoeren.

Azimuth : plaatst zelf het uurwerk erin , regelt het zelf na en plaatst zelf de wijzerplaat.

Nadeel: bijna 7 keer duurder en ik zou er slecht door slapen…

Ik heb het nergens over Azimuth gehad…

De Azimuth die ik heb is de LE van dit forum, waar we een aantrekkelijke korting op kregen. De MSRP zou ik er nooit voor betaald hebben.

Oeps sorry:}…maar hoe je het wend of keert Azimuth blijft zeker een merk dat is overpriced.

@ Bigrosa: 500k is best veel natuurlijk (ook compleet arbitrair neem ik aan), maar heb jij enig idee hoeveel uren er bijvoorbeeld voor de gebroeders Grönefeld in de ontwikkeling van hun eerste horloge/uurwerk zijn gaan zitten? En hoeveel uren in de daadwerkelijke productie? Ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het er behoorlijk wat zijn. En als deze ontwikkelkosten maar over pak 'm beet 10 horloges verdeeld worden, dan tikt dat behoorlijk aan. Hun uurtarief zal niet mals zijn kan ik me voorstellen (en terecht).

Oh en trouwens: Rembrandt had het voor zijn faillissement zo slecht niet hoor!

Eddy C: Tuurlijk weet ik dat er gigantisch veel tijd in uurwerkmaken/ ontwikkelen gaat zitten.

Daar is ook de prijs naar. Heb de gebroeders Gronefeld een tijdje geleden op tv gezien met een uurwerkje om van te smullen, oplage 10 stuks en er gingen er als ik het goed heb 7 stuks naar rijke russen toe. Prijs dik 300.000 euro! maar wel erug mooi, vakmanschap ten top natuurlijk!. Ja ook ik kan er van genieten! vooral van het slagwerk wat er in zat! 12 keer een mooie “gong” horen uit een polshorloge blijft zeker bijzonder!

Rembrandt zal het wel goed hebben gehad, mij een biet maar ben blij dat ik niet in zijn schoenen stond. En in zijn tijd dat ie leefde was het ook geen rossegeur en manenschijn , ben je vandaag aan de dag toch echt beter af. Alhoewel…

Azimuth was dat?

Floris: Azimuth is een Rond of vierkant klokje, 2 wijzers een band eromheen en je kan het dragen…en als ik het goed heb komt het van 2 knapen uit singapore die dit merk hebben opgestart als ik het goed heb in 2001 opgericht. Stevig aan de prijs, wat heet! ze draaien je een poot uit je lijf!!! wat een prijzen maar ach je bent horloge liefhebberof je bent het niet.

Dus eigenlijk niet anders dan de meeste andere merken… Wat dat betreft is de business case van Azimuth redelijk een kopie van die van veel andere merken :# .

Overigens je vergelijk van Seiko met een VW kever is niet helemaal geslaagd >X
Je kun Seiko dan beter vergelijken met Toyota, Mitsubishi of Honda qua betrouwbaarheid :smiley:

Nu ik het toch over auto’s heb… VW en Audi kun je ook overpriced noemen, maar verkopen ook als een tierelier. Design en marketing helpen heel erg aan het gewenste imago, of het product nu zeer betrouwbaar is of niet (vind VW en Audi zeker niet beter en betrouwbaarder dan een Toyota, Honda of Mitsubishi). Sterker, Renault staat als minder betrouwbaar te boek, maar verkoopt beter dan Honda en Mitsubishi.
Geldt volgens mij net zo voor horloges. Een Breitling of IWC is niet per definitie beter en betrouwbaarder dan een Seiko. En als merken ‘er mee weg komen’. Tja, beetje een kwestie van u vraagt wij draaien. Kortgezegd. In die zin is de term ‘overpriced’ subjectief.

Niels2 Schreef:

Dus eigenlijk niet anders dan de meeste andere
merken… Wat dat betreft is de business case
van Azimuth redelijk een kopie van die van veel
andere merken :# .

Overigens je vergelijk van Seiko met een VW kever
is niet helemaal geslaagd >X
Je kun Seiko dan beter vergelijken met Toyota,
Mitsubishi of Honda qua betrouwbaarheid :smiley:

Nu ik het toch over auto’s heb… VW en Audi kun
je ook overpriced noemen, maar verkopen ook als
een tierelier. Design en marketing helpen heel erg
aan het gewenste imago, of het product nu zeer
betrouwbaar is of niet (vind VW en Audi zeker niet
beter en betrouwbaarder dan een Toyota, Honda of
Mitsubishi). Sterker, Renault staat als minder
betrouwbaar te boek, maar verkoopt beter dan Honda
en Mitsubishi.
Geldt volgens mij net zo voor horloges. Een
Breitling of IWC is niet per definitie beter en
betrouwbaarder dan een Seiko. En als merken ‘er
mee weg komen’. Tja, beetje een kwestie van u
vraagt wij draaien. Kortgezegd. In die zin is de
term ‘overpriced’ subjectief.

Ik mis Mazda. :smiley:

Het is de marketing.
Prachtige website, duur betaalde ambassadeurs (Tiger Woods) en dure sportsponsering
En marketing is de kunst van het verleiden.
Dan gaat de ratio het verliezen van de emotie.
En dan ga je meestal te veel betalen!

Marco W

Niels2 Schreef:

Ik hoop niet met de Prius? Zou flink balen zijn als een Seiko vergelijkbare kuren krijgt als hangende gaspedalen!

Niels2 Schreef:

Dus eigenlijk niet anders dan de meeste andere
merken… Wat dat betreft is de business case
van Azimuth redelijk een kopie van die van veel
andere merken :# .

Nu ik het toch over auto’s heb… VW en Audi kun
je ook overpriced noemen, maar verkopen ook als
een tierelier. Design en marketing helpen heel erg
aan het gewenste imago, of het product nu zeer
betrouwbaar is of niet (vind VW en Audi zeker niet
beter en betrouwbaarder dan een Toyota, Honda of
Mitsubishi). Sterker, Renault staat als minder
betrouwbaar te boek, maar verkoopt beter dan Honda
en Mitsubishi.
Geldt volgens mij net zo voor horloges. Een
Breitling of IWC is niet per definitie beter en
betrouwbaarder dan een Seiko. En als merken ‘er
mee weg komen’. Tja, beetje een kwestie van u
vraagt wij draaien. Kortgezegd. In die zin is de
term ‘overpriced’ subjectief.

Dat met die auto’s zegt niks, de meeste nieuwe auto’s worden niet met verstand gekocht(en niet van spaar geld), werknemers mogen een model uitzoeken van de zaak, en ze kopen dat het model wat ze op dat moment het mooist vinden, of hij betrouwbaar is is niet relevant want na 3 jaar kies je toch weer een nieuwe en de onkosten zijn ook voor de baas, dus dit is niet te vergelijken met horloges.

Dat Audi trouwens auto’s verkoopt is me een raadsel, ze komen met nieuwe modellen die er precies zo uit zien als de modellen er voor, daarnaast zijn ze overhet algemeen heel erg saai, beetje geitenwollen sokken modellen (tuurlijk je hebt ook sport modellen maar die zijn niet te betalen voor jan met de pet)

Ik kom veel horloge tegen van allerlei merken van 500 tot een paar duizend euri met dezelfde Eta uurwerken erin. Alleen afgewerkt met een paar extra versierselen op het uurwerk en veel gedoe op de wijzerplaat de werking blijft hetzelfde als 200 jaar geleden. Dus volgens mij kijken de meeste mensen naar het uiterlijk en niet naar de technisch kant van het horloge dus geef mij maar kwarts of een hybride met zijn vele mogelijkheden die bij een analoge klok nooit gehaald kunnen worden.

floris Schreef:

Dat met die auto’s zegt niks, de meeste nieuwe
auto’s worden niet met verstand gekocht(en niet
van spaar geld), werknemers mogen een model
uitzoeken van de zaak, en ze kopen dat het model
wat ze op dat moment het mooist vinden, of hij
betrouwbaar is is niet relevant want na 3 jaar
kies je toch weer een nieuwe en de onkosten zijn
ook voor de baas, dus dit is niet te vergelijken
met horloges.

Dat Audi trouwens auto’s verkoopt is me een
raadsel, ze komen met nieuwe modellen die er
precies zo uit zien als de modellen er voor,
daarnaast zijn ze overhet algemeen heel erg saai,
beetje geitenwollen sokken modellen (tuurlijk je
hebt ook sport modellen maar die zijn niet te
betalen voor jan met de pet)

En hoe zit het dan met auto’s die niet ‘van de zaak’ gekocht worden?
Uiteindelijk gaat het bij auto’s ook om design (zoals je zelf ook aangeeft) en marketing wat de keuze bepaald, net als bij horloges. Dus best wel te vergelijken met horloges. Ook het punt betrouwbaarheid gaat op; een Breitling wordt vaak ook om design en imago gekocht, niet om betrouwbaarheid in eerste instantie.

Overigens, het is maar zeer de vraag of men bijv. een Audi zou kiezen als dat het imago van een Lada zou hebben…
2e Alinea ben ik met je eens :wink: