Beste P1lot One crew member,
Er is veel te melden rondom de opstart van de productie van de P1lot One. Bij deze dan ook een uitgebreide update:

Planning
De productieplanning is goedgekeurd. Ieder onderdeel van de P1lot One is besteld, of er is een aantal offertes en samples opgevraagd. Ook worden er op dit moment prototypen voor diverse onderdelen gerealiseerd. Hierover buigen wij ons tijdens onze 2e team meeting op 22 november.
Banden
Remie (“7T2 Straps”) is alweer een tijdje geleden aan de banden begonnen. Zodra we hier meer fotomateriaal van hebben, zullen we dat uiteraard plaatsen. Over de zelfgemaakte titanium buckle gaan we het op 22 november hebben.
Wijzerplaten en wijzers
De wijzerplaat is van het type “sandwich”. Dat wil zeggen: er is sprake van een onder- en bovenplaat. Deze worden door een Nederlands bedrijf uit een messing plaat van 0,3 mm dik (of moeten we liever zeggen dun?) gefreesd. De wijzers worden uit een “nieuwzilveren” plaat van 0,22 mm dik gefreesd. Nieuwzilver is een zilverkleurige legering van koper, zink en nikkel (zie ook
.
Alle onder- en bovenwijzerplaten en wijzers worden vervolgens door Jan (“Arie Kabaalstra”) “uitgedrukt”, net als de onderdelen van een bouwpakket. Jan zal eventuele braampjes netjes afwerken, om de bovenste wijzerplaat en de wijzers vervolgens matzwart te airbrushen (wellicht in meerdere lagen). De uiteindelijk 52 setjes met wijzerplaten en wijzers worden vervolgens heen en weer gestuurd naar een gespecialiseerd Zwitsers bedrijf in het bekende “La Chaux-de-Fonds”, dat de cijfers en indices van de onderste wijzerplaat en de wijzers met Swiss Super-LumiNova© zal vullen. In totaal is 10 gram voor de “Light Orange” en 5 gram voor de “C1 White” nodig, waarbij we ondanks de meerprijs hebben gekozen voor de “extra fine”-kwaliteit. We gaan voor absolute topkwaliteit en de P1lot One is met soort productie-onderdelen in feite een beetje “Swiss Made” 
Kronen
Een gerenommeerd Duits kronenbedrijf vervaardigt momenteel alle titanium kronen. Dit bijzondere handgemaakte onderdeel kent de langste levertijd van alle onderdelen: ongeveer 3 maanden. Op
http://www.p1lotone.nl/pictures
zien jullie de bouwtekening van de kroon.
Gravures caseback
Na een selectie van Nederlandse graveurs hebben we een shortlist met drie namen overgehouden. Zij hebben allen een prototype van de titanium grade 5 caseback ontvangen, waarna ze een proefgravure van Teun’s (“Teunan87”) ontwerp zullen realiseren en retourneren. Tijdens onze meeting op 22/11 worden deze proeven beoordeeld en zullen we een keuze maken. Als Jan de 52 casebacks klaar heeft, worden deze uiteindelijk heen en weer gestuurd naar de graveur van onze keuze.
Saffierglazen
Het bleek niet eenvoudig om een betaalbare, kwalitatief hoogwaardige leverancier voor de saffierglazen te vinden, maar ook dit is ons gelukt. Een gerenommeerde Duitse firma zal de productie hiervan verzorgen. We zijn nog wat details aan het bekijken en tijdens onze meeting van 22/11 maken we ook hier een definitieve keuze. Op
http://www.p1lotone.nl/pictures
zien jullie de bouwtekening van het saffierglas. Zodra we een keuze hebben gemaakt, zullen we foto’s publiceren van het gekozen saffierglas.
Pouch
Op 22/11 presenteert Rob (“Rob & Roll”) prototypes van zowel een pouch (wat de eerste opzet was) als een zogenaamde “tool-roll”. Wat dit precies is, houden we nog even geheim, maar ook hiervoor geldt: elk detail is erg belangrijk en het moet “toolish” blijven, getrouw aan het concept van de “Fliegeruhr”. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leerkleur en -uitstraling.
Uurwerken
De uurwerken zijn de duurste meest kostbare onderdelen van de P1lot One, dat zal niemand verbazen. Het bleek geen sinecure om een betrouwbare, betaalbare leverancier in het buitenland te vinden. Uiteindelijk hebben we contact gelegd met Hubert Pellikaan van Pellikaan Timing. Hij heeft de 52 handopwinders besteld en verwacht een maand levertijd. Dat valt dus erg mee.
Titanium
Waar mogelijk wordt de P1lot One uit titanium grade 5 vervaardigd. We hebben zelfs gekozen voor een titanium “tube” in de kroon. Ook al had dit eigenlijk niet gehoeven, want roestvrijstaal volstaat in principe ook: we gaan gewoon voor het maximum haalbare en letten op alle details. Voor de kasten, casebacks, buckle en needle (bandsluiting) is het titanium in dikke, zware staven besteld. Zie http://www.p1lotone.nl/pictures voor een afbeelding. Een bijzonder gezicht, zo’n stapel titanium! Jan zal de staven net zo lang op zijn draaibank pijnigen, totdat er alleen een grof afgewerkte kast ontstaat. Na een perfecte afwerking kunnen alle onderdelen erin. Zie
http://www.p1lotone.nl/pictures
voor een korte video hoe het frezen van een kast in zijn werk gaat.
Oplevering: zondag 29 maart 2015!
Zoals beloofd zullen we de P1lot One op een stijlvolle en passende locatie aan jullie toekomstig aviateurs laten “overvliegen”. Aan de locatie hebben we een aantal eisen gesteld. Zo moet het bij de P1lot One passen, een beetje centraal in Nederland liggen en betaalbaar zijn. We hebben immers vrijwel alle beschikbare funds in de P1lot One zelf gestoken en hierdoor kunnen we geen hoofdprijs betalen voor de locatie. Tenslotte willen we niet de hoofdprijs betalen. Er lopen nu verschillende opties, we houden jullie op de hoogte.
Schrijf wel alvast zondag 29 maart 2015 tussen 14.00 en 17.00 uur in je agenda, want het beloofd een memorabele dag te worden met een gouden Horlogeforum-randje
Weet je nu al dat je niet kunt (of wilt), stuur dan alvast een PB naar Motormuis of beantwoord deze mail. Leuker is om je agenda gewoon leeg te vegen 
Tot zover deze uitgebreide update. Bedankt voor het lezen en we gaan gestaag door met het bouwen van onze droom en hopelijk jullie droomhorloge.
Have a safe flight everyone!
Met vriendelijke groet,
P1lot One Team
Teun (Teunan87) | Projectleider, design en communicatie
Hans (Motormuis) | Commercie en penningmeester
Jan (Arie Kabaalstra) | Techniek en assemblage
Remie (T72 Straps) | Band
Rob (Rob & Roll) | Pouch en algemene zaken
Website:
http://www.p1lotone.nl/
Facebookpagina:
Contact:
of pilotonewatch@gmail.com
