PADI Open Water Diver en je klok

Midlife crisis is de mooiste tijd van je leven. Na het inmiddels ruim een jaar kickboksen heb ik bedacht dat het ook wel leuk is om te kunnen duiken. Dus reis ik ergens maart af naar buurland Curacao om daar certificaatje PADI Open Water Diver te gaan halen. Nu vermoed ik met zoveel eigenaren van duikers dat er ook veel mensen op dit forum zitten die ook daadwerkelijk duiken :grimacing:
Nu heb ik geen zin om de Rolex om te doen. Volgens mij heb ik helemaal geen klok nodig voor die cursus maar ik ben een ijdel mens dus ik wil iets om wat toch een beetje extra cachet geeft aan het avontuur van een dag of 4.
Wat dragen jullie tijdens het duiken? Alleen een duikcomputer en welke dan? Of alleen een simpele g-shock met stopwatch? Of toch de Rolex en waarom? Of waan je je een echte James Bond en slinger je een seamaster om de pols?
Ik neig naar de relatief waardeloze Frogman omdat deze een licht iconische status heeft maar verder een overpriced duikding is. Vertel het me in tekst en beeld. Wat gaat er mee onder water en waarom…

4 likes

Één seiko turtle padi natuurlijk :grin:

9 likes

First gen Monster op Hirsch Carbon. Helaas even geen foto.

Waar ga je de Padi volgen? Ga zelf weer in September.

3 likes

Ik draag een duikcomputer, geen horloge… Een Suunto D4 is een duicomputer die je ook als horloge kan dragen na het duiken. Maar elk merk heeft wel zo’n duikcomputer / horloge model. ( Mares, Scubapro,… )

Duik ze!

7 likes

Alleen een duikhorloge dragen is niet meer van deze tijd. Je ontkomt niet aan een fatsoenlijke duikcomputer.ik gebruikte Uwatec. Als backup nam ik een Citizen promaster Aqualand met duiklogfunctie mee. Daar kon ik dan de gegevens van 5 duiken in opslaan. Was eigenlijk niet nodig, maar wel leuk :joy:
Veel plezier !

Aan de oranje Nato de Citizen

8 likes

Voor mij sinds 1997 een citizen promaster aqualand de MA9024-24E. Voordeel is dat het een echte klok is en een prima duikcomputer. Zover ik weet is Citizen één van de weinige die dat gecombineerd heeft.

6 likes

Ik draag een Suunto Stinger. Al best een oudje maar prima ding. Er zijn nu zeker betere te krijgen maar dit vind ik ook best een stoer mooi horloge. De nieuwe zijn meer plastic lijkt het.

6 likes

Hier ook een Padi brevet, maar ik heb bij mijn eerste duiken geen horloge om gehad.
Had al moeite genoeg om aan alles te denken en onder water te genieten.
Als het serieuze vormen aan neemt zou ik voor een duik computer gaan.
Veel plezier.

2 likes

Deze horen samen! Maar ze gaan nooit samen op vakantie, laat staan duiken. :wink:

3 likes

Mijn horloges gaan nooit mee het water in

2 likes

Ik neem al eens een duik in de zondepoel, liefst met een goedkoop horloge.

2 likes

Curacao. Dat is voor mij het dichtst in de buurt.

1 like

Dat vermoeden had ik al :slight_smile:

Hoi,
Relatief waardeloos, ben ik niet met je eens, is een van de beste zoniet de beste duiker, houd hem maar eens vast.:yum:

4 likes

Er zal toch echt een verstelbare bezel op moeten zitten, dus weg met de Casio

“Welke functies heb je echt nodig?
Wanneer het horloge voornamelijk wordt gebruikt om bij te houden wanneer de duiktijd verstreken is, dan volstaat een 20 ATM waterdicht horloge met een in één richting draaibare ring (uni-directional bezel). Wanneer je op zoek bent naar een duikhorloge om te gebruiken als primaire bron van informatie over een duik, kies dan voor een (digitaal) horloge met veel functionaliteiten zoals bijvoorbeeld een dieptemeter.

Omdat duikhorloges grote druk moeten kunnen weerstaan zijn de horlogekasten vaak dikker en gemaakt van zwaardere materialen. Wanneer je het horloge niet daadwerkelijk gebruikt voor (diepzee)duiken is de keuze voor een lichter materiaal als titanium of kunststof te overwegen. Daarnaast hebben deze materialen natuurlijk een andere uitstraling dan roestvrijstaal.

Sommige duikhorloges hebben oranje of gele wijzerplaten, omdat deze kleuren goed zichtbaar zijn op diepte.”

Hoi JJlind, ik ben niet bekend met de functies van G-shock. Zou je kunnen aangeven wat deze zijn op duikgebied?

Je kunt het gemakkelijkst even op YouTube en google kijken.
Het is de gwf-d1000, en ik heb wel wat duikers, maar dit horloge is een tank ook als je onder water eens een flinke slag tegen een rots slaat wat bij een stalen duiker direct flinke krassen geeft.

1 like

Daarom ook relatief :wink: Ik heb natuurlijk wat vooronderzoek gedaan en er zijn voor het geld betere duikcomputers cq horloges te koop. Maar ik zoek ook gewoon een smoes om de Frogman te kunnen kopen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik kijk even. Voor het halen van het certificaat heb ik niks nodig. En waarschijnlijk voor die 1-2 keer per jaar op vakantie ook niet. Dan zal voor die enkele keer de Frogman wel voldoen. En ga ik toch wat vaker duiken of meer certificaten halen dan kan ik altijd nog kijken voor iets geavanceerders.

1 like

Voor mij geen horloges.
Suunto stinger

Hier een Suunto cobra en Suunto zoop in gebruik. Bij je eerste duik heb je vaak geen computer mee, omdat deze toch in het zwembad plaatsvind.
Verder heb ik weleens een G-shock gebruikt als bottomtimer, maar die passen moeilijk over mij droogpak of over een 7MM wetsuit.
Ook al eens gedoken met mijn Submariner 114060, maar door het ontbreken van een divers extension is deze onbruikbaar bij dikkere duikpakken.

1 like