Paketa/Raketa 2609.ha servicebeurt

Deze kwam ik laatst tegen en vond de kleuren zo gaaf.

Ik wist dat hij niet liep, maar dat is voor mij dan weer een uitdaging. Zou toch leuk zijn als je hem aan de praat krijgt. Bij het lichten van het deksel sprongen bij wijze van de tranen al in de ogen. Roest en vieze brij…

Een 2609.HA uurwerk.

Ben vergeten een foto te maken van het lichten van het glas. Dit uurwerk kun je er enkel uit krijgen door het glas eraf te halen. Daarna moest ik op zoek naar hoe ik de stem eruit kon krijgen. Kon nergens een schroefje vinden. Die blijkt met een drukstiftje vast te zitten. Pennetje naar beneden drukken en de stem met kroon was eruit. Wijzers eraf en toen de wijzerplaat. Die laatste gaf al een probleem omdat een van de twee schroefjes vastgerot zat en de kop weg was … eerdere poging van iemand anders? Zeg het maar. Met heel voorzichtig wiggelen van een schroevendraaier schoof hij omhoog. Zat gelukkig niet heel erg vast. Was mijn geluk dus.

Dan stap voor stap het uurwerk ontmantelen.

En dan loop je tegen allerlei roest en vieze brij aan.

Veerton brug is ook vreselijk vies aan de onderzijde.

En toen kwam ik bij de tiretteveer aan. De linker van de twee schroefjes zat vastgeroest en kreeg ik met geen mogelijkheid los.
Ik heb de platine 17 uur in de IMAL laten weken, maar dat bood niet de oplossing. Schroef bleef vast zitten. Heb daarna een soldeerbout met puntkop gepakt en op 300 graden gezet en de bout verhit in de hoop dat de roest zou kraken. Ik hoorde wel tikjes, maar weet niet wat het geweest is. Misschien IMAL resten die aan de kook gingen, zeg het maar. Grof geweld zag ik niet zitten en wilde de boel heel houden. Uiteindelijk de platine in een pot met verdunde Dasty gemikt en 10 minuten op 60 graden in de ultrasoon geplaatst. Et voila … de schroef kwam los. Misschien een combinatie van alle pogingen? Zeg het maar, maar blij was ik wel.

Ik denk dat ik vandaag eerst maar eens 75% fosforzuur ga bestellen en die dan 1 op 1 verdun met gedemineraliseerd water zodat ik een 40% oplossing krijg. Dan gooi ik eerst alle “aangetaste” delen daar in om te reinigen. Dan kan ik daarna de reguliere schoonmaakronde doen om het uurwerk daarna weer in elkaar te zetten.

Verder lijkt het er op dat iemand met secondelijm aan het prutsen is geweest. Aan de buitenkant van de kast zit een substantie wat er op lijkt. Helaas is dat ook onder de afdichting van het glas terecht gekomen en is de wijzerplaat iets aangetast. Zodra het uurwerk loopt zal ik de kast en het glaasje onderhanden nemen en ook daarvan wat foto’s plaatsen.

Tot zover, to be continued.

20 likes

De roest zit (zoals meestal)voornamelijk in de keyless works. Niet in de radertrein. Best kans dat deze nog te redden is! Sterkte!!:+1:

1 like

Laten we het hopen. Horlogeglas heb ik met polijsten weer zo goed als nieuw weten te krijgen. Leuk als dat dan ook lukt :sunglasses:

4 likes

Ziet er wel erg aangetast uit. Ik ga dit topic volgen. Veel succes met schoonmaken en herstellen.

Deze is nog wel te redden. Ik heb ze wel slechter gehad.
Succes met de schoonmaak en opbouw.

2 likes

Een pen met glasdraadjes of wat Cif doen wonderen.
Deze kan prima gered worden hoor… succes.

We zien graag het eindresultaat…

Vraag: wie kan mij eventueel helpen aan onderstaande.

  1. Veer van het steentje ligt in twee delen. Na het schoonmaken had ik zoiets van: wat hangt daar aan de platine. Nog een geluk dat ik het steentje niet kwijt was. Als je inzoomt lijkt er al een breuk in de veer te zitten. Het gaat om de veer welke onder de steen van het escapewheel/ankerrad zit.

Ik heb nog een Paketa met exact hetzelfde uurwerk. Deze moet ik nog een service geven. Nu kan ik deze tijdelijk als donor gebruiken, maar wilde deze ook aan de praat maken en niet strippen voor onderdelen.

  1. Voor deze tweede Paketa mis ik twee schroefjes waarmee het uurwerk omhoog komt. Heb helaas vergeten een foto van dat uurwerk te maken. Maar die ligt in de kast met een witte afstandsring er omheen. De schroeven zorgen ervoor dat hij niet naar beneden zakt en de wijzers tegen het glas komen (wat nu dus wel het geval is. In het huidige uurwerk waar ik nu mee bezig ben zitten ze niet omdat die via de voorkant eruit gaat.

Als voorbeeld de twee posities waar ze horen.

Wie kan mij hier aan helpen. Heeft er iemand een donor liggen of losse onderdelen? Uiteraard tegen een eventuele vergoeding.

Ben vanavond druk geweest om het uurwerk met 40% fosforzuur schoon te maken. Ik moet zeggen dat dat redelijk goed is gelukt. De diverse onderdelen zijn helaas wel wat aangedaan. De toplaag is eraf gevreten door de roest. Geen idee wat dat is. Is dat Nikkelzilver? Het roest is eraf, de onderdelen op de beschadigingen zwart uitgeslagen.

Zal kijken of ik daar nog een foto van kan maken.

Dat herken ik. Die roestverwijderaars maken metaal zwart. Kan geen kwaad voor zover ik weet. Je kunt het wel weer wegpoetsen (polijsten)… Maar daarom doe ik steeds meer alleen met het glasvezel borsteltje. Mooier resultaat. :blush:

En verwacht inderdaad nickelplating op de platine en bruggen.

Daar zit ik nog op te wachten. Hij is besteld en onderweg. Zal eerdaags in de bus vallen.

Overigens zit in deze platine een van de schroeven waarmee de wijzerplaat wordt vastgedraaid helemaal vast geroest. Er steekt een klein puntje uit, maar wat ik ook probeer …
De achterzijde steekt ook een stukje uit waardoor de wijzerplaat wel klemt. Ik laat het maar zo voordat ik meer schade toebreng. De andere schroef is wel gangbaar en uiteindelijk klemt het glas ook de wijzerplaat nog wat vast.

Ik hoop alleen nog dat ik een nieuw veertje voor het ankerad en de twee schroefjes waarmee ik het uurwerk kan vastzetten kan vinden.

1 like

Als het veertje in de brug hetzelfde is als het veertje in de platine, dan heb ik nog wel een brug voor je.

Dat zou tof zijn. Ik heb even was detail foto’s gemaakt.

Een foto van de tweede Paketa platine.

De gebroken veer op de tweede Paketa platine.

Een een foto van de brug van de eerste Paketa liggende op de platine van de tweede Paketa.

Conclusie is dus dat ze hetzelfde zijn. Zou je mij een PB kunnen doen? Dan wisselen we even wat gegeven uit. Alvast heel hartelijk dank.

Nu nog zoek naar twee schroefjes. En anders kijken of ik ergens anders iets heb liggen wat ik kan misbruiken :slight_smile:

1 like

Gisteravond liggen bubbelen in het fosforzuur. Mocht het nog eens voorkomen dan kijken wat ik met een glasvezelpen kan. Al doende leert men :slight_smile:

2 likes

Ik zou met zuren heeeel erg oppassen met veertjes. Groot risico op waterstofbrosheid en dan breken de veren onder spanning.

1 like

Wellicht dat dat mij dus is overkomen. Want na het zuurbadje is hij de schoonmaak in gegaan en kwam hij kapot eruit. Ik ben er niet aan geweest. Ik maak altijd alles eerst schoon en doe daarna de steentjes pas.

Bedankt voor de tip. Zal daar in de toekomst rekening mee houden.

2 likes

Je leert snel, is te merken! Knap hoor!
Volgens mij ( maar anderen weten het vast precies) zitten er heel vaak de gaten voor kastschroefjes in uurwerken waar een vulring in zit. De vulring is een wat modernere manier van werken( vanaf de jaren 50?)
In de jaren 40 gingen de meeste horloges er nog via de voorkant uit. Dan zijn die kastschroefjes onmisbaar.
Als het uurwerk er ’ gewoon ’ via de deksel kant uit gaat is er geen nut en dus geen schroefjes, maar nog wel de gaten ervoor…

Ah, helder. Die tweede Paketa gaat er via de achterkant in, maar de wijzers drukte tegen het glaasje. Als ik daar mee bezig ga, dan ga ik dat opnieuw bekijken :+1:

2 likes

Gisteravond begonnen met de opbouw van het uurwerk. Er zit zo links/rechts toch wel wat roest schade. Het uurwerk is wel enorm opgeknapt.

Na het opbouwen alles opnieuw geolied. Het horloge liep, maar loopt wat traag. Gemiddeld zo’n 3 minuten per dag, Vergeten een foto te maken van de Timegrapher.

Afgelopen nacht heeft het horloge 6 uur gelopen en daarna stond het stil. Geen idee wat. Ik heb wel een klein vermoeden waar ik het moet zoeken. De as van de veerton was ook aangedaan door roest. Daar zat door het schoonmaken ook wat oxidatie op. Ik heb alles zo goed als mogelijk schoongemaakt en verwijderd, maar misschien dat dat nu voor problemen zorgt? Wel een beetje teleurgesteld na mijn dolblije reactie van gisteravond. Maar goed … we gaan anders nog maar eens kijken. Het glaasje en de wijzerplaat met kast zijn in ieder geval enorm opgeknapt.

2 likes

7 likes

Tsja 3 minten per dag is best fors, kreeg je dit er niet uitgesteld met de regelsleutel?
Op de foto staat hij ook best langzaam afgesteld.