Ik draag mijn Pam nu al een aantal weken continu, Ik wilde altijd al een voor mij “dikke klok” en naar veel wikken en wegen heb ik (beinvloed door een echte Paneristi die ook zijn eigen banden merk voert) voor Panerai gekozen, ik wilde een soort review maken wat mijn ervaring is met het dragen van dit horloge.
Onopvallend uiterlijk: Jazeker de Pam is onopvallend! Vrijwel niemand kent het merk in mijn omgeving, en ik ben ook nooit aangesproken of raar aangekeken om mijn horloge, ik denk dat dit heel anders was geweest als ik een ander horloge uit deze prijsklasse had aangeschaft, een Rolex spot iedereen (kenner of leek) al op 500 meter afstand, met deze heb ik dat totaal niet, voor mij straalt hij dan ook geen super de luxe uit, het is gewoon een degelijk en stevig horloge, die mijn inziens totaal niet opvalt of storend patserig is(kan bij sommige beroepen nogal belangrijk zijn), je wil (of tenminste ik wil) niet poenerig overkomen( en dat ben ik dan ook niet hahaha) in mijn geval niet in verband met werk, maar puur omdat het echt een hobby van mij is, en ik geen horloges draag om op te vallen of indruk te maken, de pam past in ieder geval perfect bij me!
De kast: ja iedereen weet volgens mij wel dat een panerai kast gewoon 1 brok staal is, dus wat dat betreft onverslijtbaar (met 1 minpunt maar dat komt later aan bod) de waterdichtheid is 300 meter ook dat is ruimvoldoende om de afwas een keer mee te doen
Afleesbaarheid: De afleesbaarheid is echt goed, kan ook niet anders, hij is natuurlijk vrij groot met hele duidelijke markeringen uitgevoerd met Super Luminova, ik vind het echt perfect, ook als je ergens binnen bent(in een kroeg ofzo) dan kan je zelf als je half dronken bent prima de tijd aflezen ben je eenmaal helemaal ladderzat dan doet het er niet meer toe hoe laat het is, dus daar kan ik niets nuttig over zeggen! De Lume is gewoon goed, ik ben al jaren de lume van een Seiko Monster gewend, en deze springt er niet heel erg boven uit vind ik, dus de lume is gewoon prima maar niet zo sterk dat ie de halve kamer van licht voorziet.
Draagbaarheid: Misschien een raar punt maar hij is met zijn 44mm draagbaar, ik heb een pols van rond de 16 cm, en het horloge voelt helemaal niet zo groot, hij is wel wat zwaar, maar daar hou ik wel van, ik wil wel voelen dat ik hem om heb, zeker ook om schade te voorkomen! Ik heb andere horloges gehad van 44mm die ik echt niet kon dragen, zo had ik ooit 2 dagen een Magrette Bronze, nou ik liep echt voor aap het uur dat ik hem om had, het leek wel een vliegende schotel op mijn pols, daar heb ik bij de pam geen last van, de lugs zijn mooi naar de pols gevormd en de kastboden is plat waardoor hij mooi op de pols ligt.
Banden gekte: De banden gekte is bijna onlosmakelijk verbonden met Panerai, tja ik ben er niet zo heel druk mee eerlijk gezegt, ookal vind ik het wel leuk om af en toe eens te kijken wat er te koop is, maar ik hoef er geen 10 te hebben of iets dergelijks! ik heb nu 2 aftermarket banden en dan nog een OEM leren en rubber band, je maakt er met een andere band direct een totaal ander horloge van! Dit is echt het grootste voordeel van Panerai! Het banden wisselen is echt een fluitje van een cent, en je hebt binnen 2 tellen een compleet ander horloge om, alleen maar door het omwisselen van de band, wat ook leuk is dat de banden mooier worden naar maten je ze draagt, zo is mijn Visutto aftermarked band, van blauw naar bruin /blauw aan het verkleuren, mijn bandenmaker noemt dat patina, ikzelf moet er wel aan wennen maar het bevalt me wel, de band krijgt iets meer karakter op deze manier, vraag me ook af wat jullie van dat patina verhaal vinden!
De banden die ik nu heb bevallen me overigens prima, ze zijn erg netjes gestikt en hand gemaakt, ik wil iedereen dan ook atenderen iets langer te kijken naar een band voor dat je zegt die staat/is mooi, als we soms zien wat er langskomt kwa banden dan moeten we echt lachen, ik bedoel hiermee ik met mijn “banden leverancier” van veel banden makers zie je echt rommel zoals schuin gestikt, ongelijk gestikt, het ziet er soms echt niet uit, wat banden betreft is het soms echt het kaf van het koren scheiden.
De keuze voor Panerai had trouwens ook wel te maken met het banden cultuurtje, het is gewoon grappig en handig dat je je horloge snel een andere look kan geven, zo ga ik van heel casual met de blauw/bruine strap naar wat meer sjiek met de Aligator die ik ook in bezit heb(leuk voor met de kerst ofzo).
Buckle’s: dit is weer een verhaal apart, naast de banden heb je ook nog ruime keuze in Buckle’s , ik heb nu als ik het goed onthouden heb een Pre-v buckle, wat daar nou precies het verhaal achter is moet ik jullie echt schuldig blijven, maar wat ik er wel over kan zeggen is dat het gewoon een grote stoere buckle is die goed bij het horloge past, en of het nou iets is uit het verleden, dat maakt mij eerlijk gezegt niet zo heel veel uit.
Nog 1 ding wat ik kwijt wil over banden is dat ik echt moet lachen over de verhalen die ze een bandje meegeven, hoe ouder het leer hoe beter lijkt het motto, ik hoef geen bandje gemaakt van de leren tas van een admiraal met kiespijn uit de eerste wereld oorlog, wat mij betreft echt flauwekul allemaal. je zou op mijn Pam ook nooit een honkbalstrap of reetveterstrap oid zien. Ik vind het allemaal een beetje vergezocht, ik snap de insteek wel van die mensen die er wel voor gaan, maar ja dit is geen horloge uit de oorlogs tijd dit is een vers horloge dus zet er ook een knap vers bandje op, en niet van die ouwe meuk, maar ja thats just my 2 cents
Wat ze niet vertellen: Dit is een belangrijk stukje, wat verteld vrijwel niemand die een Panerai in bezit heeft? Nou het horloge is heel krasgevoelig, jazeker het horloge die zelfs door arnold schwarzenegger en Rambo word gedagen trekt een krassen aan als de wiedeweerga, nu ben ik vrij voorzichtig maar zelf ik merk het, je krijgt zelfs krasjes op de bezel van het handopwinden! een polijstdoekje doet vast wonderen, maar ik zelf begin nog niet aan polijsten, ik zie over een jaar of wat wel of ik hem een keer polijst, het is immers wel een beater kwa horloge stijl.
Handopwinder: Wat mij betreft is een handopwinder het ideale horloge, zo ook deze pam, elke dag even opwinden en vervolgens het horloge omdoen om de dag te beginnen heeft gewoon iets extra’s, Maar ik heb een tip: Was voor het opwinden van een gepolijste pam eerst goed je handen(voorkomt krasjes), het opwinden gaat overigens ook niet zo perfect, die prachtige kroonbeschermer zit echt in de weg om grote slagen te geven, op zich valt het wel mee aangezien ik elke ochtend het horloge “aanslinger” maar bij mijn andere handopwinder gaat het gewoon iets vlotter allemaal
Uurwerk: Zoals gezegd een handopwinder, voordat ik dit horloge kocht zei ik stellig: je gaat toch niet zoveel betalen voor een Unitas uurwerk! Ach hier kom ik nu natuurlijk op terug, het uurwerk heeft zijn sporen verdient, is echt een goed solide uurwerk, en die in dit horloge zit er ook nog eens met chronometer certivicaat, hij loopt echt perfect en ik vertrouw er op dat ie dat voorlopig nog jaren doet
Conclusie: De Pam is rubuust, heel erg veelzijdig door het banden wissel verhaal, maar draag hem met verstand om hem echt mooi te houden, ik raad dit horloge dan ook zeker aan, de minpunten wegen niet op tegen de plussen die het horloge heeft.
- Veelzijdig, rubuust, handopwinder, waterdichtheid, afleesbaarheid, uiterlijk, chronometer.
- Gevoelig voor krasjes, kroonbeschermer minder prettig bij het handopwinden.
Ik hoop hiermee een leuk stukje te hebben gemaakt voor de mensen die aan het sparen zijn of interesse hebben in Panerai, dit is mijn eerste Pam, een hele grote uitgave, maar ik heb er nog geen 5 minuten spijt van gehad!