Dag forumgenoten,
Na een niet echt succesvolle, maar ook zeker niet onplezierige, horlogeliefhebberij ben ik toe aan een ultieme, definitieve keuze. Bijna tachtig, vandaar. Omdat ik een geschiedenis heb van verkeerde aankopen (niet altijd, maar toch) wil ik graag jullie advies.
Om praktische, en ook wel economische redenen doe ik daarvoor afstand van mijn Mark XII en/of Speedmaster en/of Rolex Precision en/of Cape Cod en enkele wel leuke maar niet imponerende exemplaren. Omdat ze allemaal ook nog een persoonlijke, anekdotische waarde hebben is die keuze niet eenvoudig.
Maar, waar het om gaat; Al lang verlustig ik mij aan Panerai. Een merk dat mij nogal intrigeert. Maar dan wordt het moeilijk. Eigenlijk vind ik 45 mm aan de forse kant, maar wil zeker niet minder dan 40 mm. Ik wil het liefst een sobere wijzerplaat, dus geen datum, en zeker geen luchtbelvormig loepje of decentrale secondewijzer.
Zo’n duplex wijzerplaat is een van de redenen waarom ik dit merk waardeer. En die beugeltjes vind ik weer aantrekkelijker dan een gewone bandaanzet. Een diamantvormige kroon lijkt me een beetje aantrekkelijker dan zo’n kroon-beschermingsbeugeltje.
Het wordt steeds ingewikkelder. Na eindelijk een Panerai-boetiek te hebben bezocht, waar ik best wat aandacht kreeg, is het er niet makkelijker op geworden. Zeker omdat ik vervolgens thuis informatie aan het verzamelen ben van de Panerai-site.
In de winkel dacht ik dat de Radiomir Tre Giorni, PAM01334, het misschien zou moeten worden. Hoewel 7,200 Euro voor mij eigenlijk geen verantwoorde uitgave is, maar dromen kosten wat.
Echter, op de site zie ik vervolgens de Radiomir Officine, Pam01382, met veel technische overeenkomsten. Voor 5.000 Euro.
Omdat ik het forse prijsverschil met mijn zeer beperkte horlogekennis niet begrijp, vraag ik jullie advies. Is er ergens verzamelde (gebruikers-)informatie die mij inzicht geeft in het bepalen van een passende keuze. Omdat ik zeker niet alleen voor nieuw ga, sta ik ook open voor min of meer historische informatie en gebruikerservaringen.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Voor nu, dank voor het lezen en vriendelijke groet,
Rob L.