Wat is een nepper?
Ik kocht een aantal jaren geleden een Kiezle duiker,mede naar aanleiding van een artikel in een horlogeblad.
Wat meespeelde was dat het horloge leek op een Rolex.
Heb het horloge altijd met veel plezier gedragen tot ik de vraag kreeg of ik het niet zonde vond om tijdens het werk ( operator ) een echte Rolex te dragen.
Ik voor mij kreeg daardoor de indruk dat ik me moest verantwoorden voor de aanschaf van het betreffende horloge.
Nu naar aanleiding van het volgen van deze topic komt bij mij de vraag op, is een lookalike ook een nepper?
Even voor de duidelijkheid ik draag mijn Kienzle ondanks alles toch nog regelmatig.
Aad,
Eigenlijk raar . Als ik dus een volledige horloge copieer maar er een andere naam op zet , bijv. een Lorexs en hem dan via de legale kanalen verspreid is dus ok , terwijl eenzelfde copie met Rolex benaming wel heeeeeel erg immoreel is . Hmmmm , sorrymaar dat snap ik niet goed . Bij de ene is het diefstal , bij de andere is het gewoon copie . Toch een rare gedachtengang , imho .
Ik vind het wel een verschil of er Lorex op staat of Alpha. Met de eerste naam probeert men duidelijk te associeren en met Alpha toch niet denk ik. Maar het blijft wel het kopieren van de uiterlijke kenmerken van het echte merk, maar dan kun je geen muziek, boek, kleding, auto en ga zo maar door meer kopen. Die laten zich ook inspirereren door het werk van anderen. de mate waarin verschilt echter.
Ik vind het wel een verschil of er Lorex op staat
of Alpha. Met de eerste naam probeert men
duidelijk te associeren en met Alpha toch niet
denk ik. Maar het blijft wel het kopieren van de
uiterlijke kenmerken van het echte merk, maar dan
kun je geen muziek, boek, kleding, auto en ga zo
maar door meer kopen. Die laten zich ook
inspirereren door het werk van anderen. de mate
waarin verschilt echter.
De vraag is dan waar je de grens trekt he . Die zal we bij iedereen verschillend zijn maar dat is toch het punt waar het om gaat . Design kopieren kan kennelijk volledig door de beugel voor de meesten hier . Dat is het nog de naam . Lorexs was kennelijk een te grote verwijzing naar Rolex … maar wat dan te zeggen van Alpha wat toch ook een duidelijke link heeft met Omega ( en dat dan wel ok is ???) .
Trouwens dan een copie uitbrengen via de Koreaanse fabrikanten ( die maken de meeste neppers ) zonder het kleine logo/naam maar voor de rest wel hetzelfde , kan dit dan ???
Aangezien al hun horloges Alpha heten vind ik de relatie met Omega niet echt relevant. Ze immiteren duidelijk ook andere merken (Rolex. Panarai en inderdaad ook Omega). Als ze dezelfde horloges verkopen en er ‘echte’ namen op komen te staan wordt het al dubieuzer. Maar nog even terug naar de basis. Als je wat van hun plaatsjes bekijkt, dan ziet het er (met toch een redelijk Japans binen werkje) en gelet op de prijzen verekte goed uit. Nogmaals Neppers zijn Not done, maar dit vind ik een tikkie minder stout.
Het zou mij niet verbazen als dezelfde fabriek ook echte neppers maakt, dus met het juiste logo. Daar is niet veel extra werk voor nodig. Ik vind de Alpha net zo nep als een imitatie Rolex met Rolex op de plaat.
Toen ik Turkije was, ben ik vaak in die winkeltjes met neprommel geweest. Gewoon voor de lol: eens kijken hoe “goed” het nagemaakt was. Toegegeven: ik wilde ook wel een koffer vol meenemen omdat er gewoon hele mooie modellen lagen met ETA’s erin: ik kon daar al mijn favoriete Pateks, Breguets en Langes enz. kopen, normaal was ik dan een paar miljoen kwijt geweest, haha. Niet gedaan; ik zou me dan echt een clochard voelen.
Ik begrijp de argumenten vóór ook goed: status (voor sommigen dan, anderen kopen het gewoon omdat ze het een mooi klokje vinden voor weinig, zonder ermee te patsen). Ik denk dan: als je er bij wil lopen als een rijke jongen kun je beter die (enkele) honderden euro’s steken in een leuk pak van bijvoorbeeld Suit Supply, laat voor 200 euro nog een mooi overhemd op maat maken, koop een paar leren schoen, ben je helemaal het mannetje, heb je geen duur ogend klokje nodig…
Het domme is dat men dan een nepper draagt om aan anderen te laten zien “dat je het kunt betalen”, maar een ander zou dat pas denken als deze het horloge herkent, en dat is net het punt: meestal wordt dan ook gezien dat het nep is, en dan ben je de Sjaak…