Bij Panerai heb in een beetje een ambivalent gevoel. Aan de ene kant trekt het unieke design en de rijke (duik) historie mij wel, maar aan de andere kant weet ik niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Daarnaast wordt ik niet echt heel veel wijzer van hun huidige catalogus. In grote lijnen heb je de Radiomir en Luminor en Submersible. Oh en ook nog de Luminor Due, maar die zou voor mij een absolute no go zijn met z’n 30 meter water resistance en wel een crown protector van heb ik jou daar. Eigenlijk spreekt de Luminor mij het meeste aan. Een erg iconisch en uniek design. Binnen de Luminor heb je een tal van modellen waarbij het voor mij niet helemaal duidelijk is wanneer een model nou 100 meter of 300 meter water resistant is. Dit lijkt mij een beetje random. Mocht ik ooit voor een Panerai Luminor gaan dan zou ik de 300 meter water resistance wel prefereren omdat het van origine een duikhorloge is. Maar zover ik kan zien is dat alleen de 8 Giorni. De Luminor Marina is (hoewel z’n naam anders zou vermoeden) niet altijd 300 meter waterdicht. Ook is het mij niet duidelijk wanneer een Panerai horloge met een extra rubberen band komt en wanneer niet. Zou deze rubberen band toch wel prettig vinden bij een duikhorloge.
Voor zover ik begrepen heb voorziet Panerai tegenwoordig zijn horloges met een inhouse uurwerk (ook de (instap)Base Logo modellen).
Ik vind de Base Logo modellen wel een erg cleane en puur uiterlijk hebben. Dit spreekt mij wel erg aan. Ze hebben alleen applied lume en niet de typische iconische sandwich dial (met extra diepte). De 8 Giorni modellen hebben wel de Sandwich dial.
Dit zijn in ieder geval de Luminor modellen die mij aanspreken.
Een Panerai zonder seconden wijzer vind ik wel een cleane look hebben. Echter vind ik tegelijkertijd een gliding secondewijzer op een automatisch horloge wel erg prettig. Er gebeurd wat meer. Horloge komt meer tot leven. Zonder secondewijzer is het eigenlijk vrij ‘dood’ en saai.
Om een lang verhaal kort te maken. Iemand ervaring met Panerai en eventueel ook met bovenstaande afgebeelde modellen? Hoe verhoudt de bouwkwaliteit en afwerking van Panerai zich t.o.v. andere merken zoals Rolex, Omega, IWC, Tudor, Breitling, etc.
Voor de Panerai eigenaren onder ons welke features vind je belangrijk in een Panerai horloge (waterdichtheid, secondewijzer wel of niet, applied lume of sandwich dial, inhouse uurwerk of juist niet, etc.) En hoe is de draagbaarheid van de 44mm modellen? Ik ben benieuwd naar jullie input. Alvast heel erg bedankt.
MvG Ralph
P.S. Als we toch bezig zijn dan ook maar meteen even een polletje
Ja dat kan echt niet. Zeker niet met zo’n dik crownlock systeem. Dat is in dat geval dan ook echt voor de show als het horloge daarna nog steeds maar 30 meter water resistant is.
Hoi Ralph, ik vind ze erg gaaf maar eenmaal om de pols kun je pas echt beoordelen of het jouw stijl is en past. Zie mijn persoonlijke kennismaking met een 44mm Panerai. Dat was helaas geen succes
Hallo Ralp,
Ik heb een Pam111 gedragen en wat een super horloge was dat. Heel comfortabel en zeker niet te groot.
Afgaande op je verhaal lijkt de Pam915 de beste deal voor jou. 44mm met sandwich dial en seconde wijzer. Waterdicht en inhouse movement.
Gewoon doen. Panerai heeft mij zoveel rust gegeven. Het eerste horloge die ik nooit meer kwijt wil!
Ik heb destijds ook een flinke zoektocht gehad en kwam uit op de 320 en 312, omdat ik een 44mm luminor model met 300m en een sandwich dial het mooiste vond.
Enige wat ik zelf jammer vind aan dit model is dat de secondewijzer en de 9 zo dicht op elkaar zitten, dat maakt de gehele dial net wat uit balans. Maar aan de andere kant, heb ik me daar nog nooit aan geïrriteerd.
Heerlijk merk, geweldige horloges, fijne community, strapwalhalla. Als een clean dial je voorkeur heeft, niet een andere kopen. Heb ik wel gedaan, eerst de 590 en toen de 1312, en is me niet bevallen. Nu in de collectie de 183 en de 390. Hard aan het nadenken over de aanschaf van de Eilean. Oja, handwinder FTW