M’n eerste horloge, een Avia, kreeg ik in 1965 van mijn vader (hijzelf erfde toen een Enicar van zijn vader).
Een jaar of vijf later werd ik op de brommer aangereden door een busje; m’n helm deed z’n werk, mijn hand werd nooit meer als voordien, en de Avia ging verloren.
Enige tijd geleden toonde @basvg HIER een jubileumhorloge van Philips, waarvan hij het merk niet wist. Ik had die post toen gemist, maar onlangs stuitte ik op de afbeelding en herkende het onmiddellijk tot in de kleinste details: Avia ! De bronskleurige wijzers en cijfers, de grote subdial die de “6” vrijwel bedekt, het platte kroontje, de lugs met ribbel in de lengterichting; alles klopt. Hetzelfde type als mijn horloge destijds.
Ik bracht Bas op de hoogte; tot mijn ontzetting antwoordde hij dat hij het wel naar mij zou opsturen. Dát was niet de bedoeling van mijn reactie, maar…allez ![]()
Nu heb ik na ruim 55 jaar dus “mijn eerste horloge” weer om de pols. Het loopt prima en ziet er ook zo uit. Dank, dank, Bas!
M’n bescheiden collectie is hiermee afgesloten: “de eerste zullen de laatste zijn”, toch? ![]()