Parnis x 2

Hallo allen,

Al een tijdje was ik het merk Parnis aan het volgen. Dit is een Chinees merk, die zich net als bijv. Alpha richt op ‘geïnspireerde’ horloges. Wat dit merk voor mij interessant maakt is de gebruikte uurwerken, de modellen en natuurlijk de prijs :slight_smile:

Het eerste model dat mijn interesse wekte was een klassiek ogende, met kleine seconde op 6. Pas later kwam ik er achter dat dit een hommage/copie van de IWC Portugieser Vintage collectie is. Hierdoor nam mijn interesse wat af, totdat ik een EBay veiling zag, waar deze voor wel erg weining te koop stond. Ik deed een mooi bod en won hem ook nog. Dit is hem:

Hij zit in een mooie slanke kast, deels geborsteld, geels gepolijst. (Let ook op de ‘limited’ nummering :))

Maar waar het me vooral om gaat, is het uurwerk. IWC gebruikt voor de handopwinders in zijn vintage collectie Unitas uurwerken met een aangepaste bovenplaat, en bij deze Parnissen hebben ze een SeaGull 3600 ook voorzien van een deze modificatie. Hiermee heeft het uurwerk een gelijksoortige uitstraling gekregen. Ze hebben zelfs een geschroefde balans toegpast.

Het andere model heeft ook overeenkomsten met een IWC, maar lijkt meer op de moderne Portugieser. In dit geval is het geen exacte copie van een bestaand model maar is vooral van de typische cijfers en layout uitgegaan. De wijzerplaat heeft een mooie atraciet kleur. Helaas was men weer niet in staat de 1 en 2 in de 12 precies op lijn te krijgen :frowning:

Dit model is iets dikker, en heeft een automaat als basis:

En samen zien ze er zo uit:

Al met al ben ik zeer tevreden met zowel het uiterlijk als het afwerkingsniveau van beide horloges.

Groeten,

Martin

leuke horloges, wat is de doorsnede?

leeuwentemmer Schreef:

leuke horloges, wat is de doorsnede?

44mm voor de witte, 43mm voor de grijze. Zonder kroon. lekkere forse jongens dus :slight_smile:

Ik vind ze leuk. Alleen die nummering is volgens mij niet uniek, ik heb namelijk al meer foto’s gezien met dit nummer. De bewerking van het uurwerk lijkt wel op dat van een oud Amerikaans zakhorloge, die hadden ook vaak dat patroon. Zelf heb ik ook een Parnis besteld, ik ben benieuwd wat de kwaliteit zal zijn.

De witte vind ik erg mooi, de zwarte wat minder.

Mijn beste,

Mijn compliment voor dit heldere mini review.
En natuurlijk proficiat met deze twee nieuwe verworvenheden. Alhoewel voor mij wat aan de grote kant vind ik ze beide mooi. Met een voorkeur voor Parnis met de witte wijzerplaat.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Hoi Jürgen,

Ik heb inderdaad ook eerder nr. 117 gezien, daarom had ik ook een :slight_smile: bij het ‘limited’ gezet. Ook het serienr, met enige moeite op de achterkant foto te zien, is “0123456”. Geen toeval, lijkt me :wink:

Doe mij maar de witte! Het horloge oogt strak, gedistingeerd en zonder veel poespas. Echt iets voor mij. :wink:

Mvg.
Okki

zien er beide heel goed uit

vindt de witte erg mooi. Hoe doen ze 't vergeleken met andere chinezen zoals Alpha, Herc en Seagull en dergelijke qua uurwerk en zo? Veel plezier ermee.

Hallo Martin,

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten.
Ik vindt de donkere wel wat hebben, alleen jammer van de ‘12’:frowning:

Veel plezier met nieuwe aanwinsten.

Met vriendelijke groet,

Herman

Twee mooie, nieuwe aanwinsten! De witte vind ik ronduit schitterend; de zwarte kan mij wat minder bekoren, maar vind ik toch wel bijzonder. (tu)

Heel erg fraaie Chinezen. Gefeliciteerd. Zag ze gisteren al op de woensdag staan.

Maar…gebruikt IWC gemodificeerde Unitas uurwerken??
Ze geven het dus gewoon hun 'eigen’calibernummer.

Groet,
Arno.

Arno Schreef:

Heel erg fraaie Chinezen. Gefeliciteerd. Zag ze
gisteren al op de woensdag staan.

Maar…gebruikt IWC gemodificeerde Unitas
uurwerken??
Ze geven het dus gewoon hun 'eigen’calibernummer.

Groet,
Arno.

Zover ik weet was tot voor kort het meeste (zwaar) gemodificeerd ETA, maar hebben ze nu ook volledig eigen ontwerpen. Maar dat doen/deden er een hoop meer hoor (TAG Heuer, Omega, Breitling, Panerai etc. etc.)

hharry Schreef:

vindt de witte erg mooi. Hoe doen ze 't vergeleken
met andere chinezen zoals Alpha, Herc en Seagull
en dergelijke qua uurwerk en zo? Veel plezier
ermee.

Je kunt ze denk ik het best vergelijken met Alpha. De meeste zijn prima, maar je kunt een keer pech hebben. Het afwerkings niveau is vergelijkbaar met de betere Alpha’s, maar iets minder dan de nieuwe Sea-Gulls. (M.n. banden, geen saffierglas etc.)

Ik zag je post al op WUS staan maar toch even hier reageren. Zelf heb ik deze nu enkele weken en ik moet zeggen dat ik er tevreden mee ben.

Toch neig ik ook stiekem een beetje naar deze versie:

Met dit aardige uurwerkje:

Ziet er goed uit hoor. Als ik wat aan te merken zou moeten vinden, zou ik liever de merknaam in iets bescheidener afmeting op de wijzerplaat zien.

Zijn deze fraaie modellen alleen op ebay te koop of ook nog op andere plaatsen?
Heb namelijk totaal geen kaas gegeten van ebay:(

Ik vind ze erg geslaagd! Is er ook een website net zoals bij Alpha, of gaat het alleen via eBay. Ik heb gegoogled op de naam maar niet echt iets gevonden.

@ Wilco en Diablo:
Je kunt ze ook wel op een paar websites vinden, maar dan ben je gauw $80 per stuk kwijt. Op zich vind ik ze dat wel waard, maar als het ook voor de helft kan :smiley:

Kijk bijvoorbeeld eens hier:
http://www.jacksontse.com/homagehome.html (mailtje sturen voor prijsopgave)
of
http://www.manbushijie.com/products.asp?catid=319 (gratis registreren levert fikse korting…)

Groeten,

Martin