Dames en heren, ik ben nieuw lid en heb nog niet zoveel “bagage” als menig van jullie.
Neemt niet weg dat ik al enige tijd terug te pakken ben genomen door het horloge-virus en de passie alleen maar groeit.
Regelmatig struin ik het web af om tot die ene match te komen.
Ik ga niet over één nacht ijs en schroom dan ook niet om jullie om advies te vragen.
Vrij vaak zie ik best leuke exemplaren voorbij komen op de bekende websites en twijfel dan of ik moet bijten of niet.
Is het een écht exemplaar en welke verborgen kosten kan ik verwachten, noem maar op…
Veelal reden om hem toch maar weer te laten schieten aan de (vaak verdacht veel) hogere bieders.
Wat is jullie advies en ervaring hiermee? Is het verstandiger om lokaal te bezichtigen en kopen of zijn de on-line veiling-reuzen best oké en is een horloge uit bijvoorbeeld Turkije of Japan de moeite van het bieden waard?
Wat ik zoek is niet specifiek 1 merk maar meer de algehele uitstraling van het horloge, liefst met Romeinse cijfers en niet te kolossaal (polsmaat 55mm), dus ga voor ronde kastmaat van max. 39mm
Dan hebben jullie een idee van mijn zoektocht, graag jullie mening! Dankjewel.
Bij deze topics krijg je altijd een Rolex voorgesteld, ongeacht je budget.
Laat ik dan maar de eerste zijn.
Prachtig exemplaar, kan je mijn andere vraag ook objectief beantwoorden? Bedankt voor je reactie!
Buiten Europa kopen is sowieso 21% btw aftikken en afhandelingskosten. Ga maar uit van bijna een kwart erbovenop.
Je kan in Japan wel leuke deals scoren, maar ik zou lekker binnen de EU blijven zoeken.
4,5% invoerrechten en 21% BTW, en dat is dan gerekend over het aankoopbedrag + verzendkosten + enventuele verzekering voor bij die verzendkosten geloof ik.
Dus het moet dan echt wel meer dan 25% goedkoper zijn dan hier in de regio wil het rendabel zijn, tenzij het hier gewoonweg niet te krijgen is.
Welkom Jan.
Ik zou niet beginnen aan veilingen tot je er echt veel verstand van hebt. Turkije bied vaak zogenaamde frankenwatches en Japan is ook even goed zoeken.
Waarom koop je niet iets nieuws of jonggebruiks? Dan is het zeker goed, loop je niet het risico op tegenvallen en kun je er jouw verhaal van maken.
Als ik zo luister naar wat je zoekt gok ik dat je iets sjiekers zoekt, maar wel iets wat bij elke gelegenheid kan. Klopt dat?
In dat geval kan ik je de Seiko Presage Cocktail Time aanraden. Een echt liefhebbershorloge, niet te duur en 39mm uit mijn hoofd.
Als dit een bezorgdheid is, wat ik ook wel bij mezelf herken, zou ik me zeker inhouden wat betreft online aankopen. Eventueel bij een betrouwbare bron, maar over het algemeen is dat voor mij toch altijd moeilijk geweest om de trekker over te halen. Hier op het forum heb ik er minder issues mee, maar chrono e.d. mijd ik toch liever.
En wat ik meestal doe: gewoon lekker nieuw kopen. De winkels bezoeken, rustig passen en blijven passen tot je iets vindt waarbij je het gevoel hebt dat het goed zit.
Bedankt voor je heldere info, Frankenwatch is dus een nieuwe definitie voor mij haha. Grappig om te lezen maar niet om zelf mee te maken dus… Mijn smaak zit dan toch meer in de hoek van de Rolex eerder in dit topic. Budget-technisch niet gelijk de verstandigste keuze maar deze types absoluut mijn voorkeur. Zo blijf ik ook vaak hangen bij Tudor en ja… ik heb al goed gespaard Suggesties altijd welkom. Dank
100% waar, prachtige Rolex!
Dan kan ik je bij deze aanraden om voor een Tudor of Rolex niet te kijken op Turkse veilinghuizen haha. Goedkoop is duurkoop, zeker als onervaren koper zou ik het dan bij de grijze handelaren houden.
Ik weet de B&O watches (@rudiculous) nu een aantal leuke Tudors (vergelijkbaar met datejusten) te koop heeft. Dan weet je zeker dat het goed is en de prijzen zijn fair.
Welkom op HF Jan
[quote=“Jan74, post:1,
topic:405041”]
Vrij vaak zie ik best leuke exemplaren voorbij komen op de bekende websites en twijfel dan of ik moet bijten of niet.
[/quote]
Welke websites bedoel je dan? Ik koop gerust op bv horloge.nl of bol.com als het nieuw betreft en chrono24 durf ik ook wel…maar ga ik 2ehands dan koop ik liever hier op HF of bv op UF …Op marktplaats zou ik dan weer erg op mijn hoede zijn
Veel plezier met je zoektocht
Bedankt, de alom bekende sites als Chrono24, Catawike maar ook BVA-auctions. Dat soort grote bulk-aanbieders bedoel ik. Wat bedoel jij met UF ? Het zoeken is, denk ik, dan nog wel het leukst, hopen op die éne…
Als je het niet weet ga bij een AD kijken of een gerenommeerde “grijze dealer” veiling sites ben ik niet zo’n voorstander van, en buiten EU kopen houd rekening met invoerrechten en extra belasting
Het ‘betasten van horloges’ hoort eigenlijk bij een jonge horloge enthousiast, dus die fase zou ik zeker niet overslaan.
Lokaal gaan shoppen dus…
Uhrforum… Vind ik vaak modellen die slecht te krijgen zijn en ook voor vaak een hele mooie prijs…Maar je moet eerst proberen lid te worden…WUS is bv het Amerikaanse forum( WatchUSeek)
Deze misschien leuk? Weliswaar geen Roman wijzerplaat, maar zgan 2022, bij Your New Chrono (= betrouwbaar) qua prijs is de kop er af, €1695 (retail €2340). Effe passen. Goodluck!
Die Rolex past helemaal bij mij strak en mooie dikke wijzers. Super !
En anders Cartier Tank!