Passie VS Praalzucht

Passie is liefde
Praalzucht is ziekte

Hoe simpel kan het zijn

Grt.

PS

( Mag zo naar BLØF :joy: )

2 likes

Maakte ook een grapje want het is ook bizar veel geld.
Maar als je mij 5jr geleden had gevraagd E7500 voor een klok uit te geven had ik je voor gek verklaard. Nu heb ik er 2 :confused:.

1 like

Terwijl een Rolex minder afschrijft (en kost om draaiende te houden) dan een auto is het toch echt de betere investering.

3 likes

Een Rolex brengt mij niet van A naar B en naar C en terug… :laughing: Ik mag dan wel WIS zijn, ik zit liever met een betaalbare klok in mijn eigen auto, dan met een Rolex in een overvolle trein! :innocent:

3 likes

Moet je ook niet doen want dan ben je 'm zo kwijt! :smile:

1 like

Maar een auto van 500 euro brengt je óók van A naar B…

1 like

Met een Rolex kom je altijd thuis…
:wink:

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Daarnaast als je zo weinig uit te geven hebt, is een auto ook een overbodig luxe product. :smile:
Openbaar vervoer icm de fiets is goedkoper. En als 60 plusser krijg je ook nog korting :wink:

Dus …

Dat is het hè. Op een tv van 30 cm doorsnee kun je ook het nieuws zien en in Italië is het even warm als op Aruba en in een onderbroek van de Zeeman klinkt je scheet net zo hard als die in een Björn Borg en met Iphone bel je heus niet beter dan met een Nokia. En toch worden al die duurdere keuzes nooit (in ieder geval minder) geassocieerd met praalzucht en is dat bij horloges wel zo.
Blijf het toch apart vinden dat veel mensen (die vaak ook geen Rolex hebben) alle Rolexbezitters in het ‘praalzuchthoekje’ plaatsen en daarmee automatisch lijken te zeggen dat je door die keuze minder passie hebt voor je horloges en/of horloges in het algemeen. Alsof het het één of het ander is.

4 likes

Dan moet ik dus nog even wachten… :smiley:
Overigens woon ik niet alleen, er is ook nog zoiets als een werkende echtgenoot die voor haar werk regelmatig naar buitenposten moet in de avonduren…

Ow ? Vertel…
We (me) like to know…

1 like

Je bent knettergek! :joy: (kidding!)

Typische start-up probleem met cash flow ?
Anyways, doet voor mij niets af aan het horloge maar snap je positie/opmerking

1 like

Zeker mooi afgewerkt.
Maar de prijs-kwaliteit verhouding is helaas zoek geraakt :disappointed:

Allereerst “complimenten” aan de deelnemers van deze discussie, dergelijke stellingen lopen vaker wel dan niet binnen 10 posts uit de hand (jullie snappen de strekking) :raised_hands:

Dan mijn eigen positie: Bedragen worden inderdaad meer relatief met de jaren dat je met deze - en iedere andere - hobby bezig bent. Of dat goed is of niet weet ik zelf eigenlijk niet …
Mijn Omega Seamaster draag ik altijd met veel trots, omdat het mijn eerste dure Zwitser was en ik er tijdens mijn studie hard voor heb gespaard. Dat heeft me toch zeker omgerekend zo’n 1600 slappe-studenten-Bavaria gekost :wink: Ik draag hem met passie en show hem aan ieder die er eerlijk in geïnteresseerd is, maar het gros van de mensen zal het een worst wezen. Dus een stukje praalzucht naar mensen die er oog en interesse voor hebben. Wellicht is het zo goed te omschrijven?

2 likes

Ik vind dit ook een gewetensvraag want toon je praalzucht met 10 Seiko’s, 2 Rolexen of 1 Patek als je het er vaak over hebt? Is passie gelinkt aan kwaliteit of kwantiteit? Als iemand interesse toont is dat leuk ongeacht wat je bezit @Atemporal omschreef het perfect imo…Waar haal je je plezier uit? De waarde, techniek, materiaal, merkbeleving, fora, foto’s etc…Dan bepaalt een ander vaak vervolgens of hij/zij vindt dat het praalzucht is of passie…

Hoe makkelijker iemand high end horloges kan betalen hoe meer het richting praalzucht gaat. Omdat dan het al snel als praalzucht overkomt bij de sparende “liefhebber”. Dat kan ook zijn bij iemand bij wie het helemaal niet past. Omdat hij/zij verder geen nagel heeft om aan zijn kont te krabben of hij heeft hem cadeau gekregen. Ik denk dat omdat de “welvarende” mensen in de minderheid zijn, zijn wij menselijk geïndoctrineerd om passie aan “goedkoop” te linken en praalzucht aan “duur”. Praalzucht heeft imo te maken met ego, die hebben we allemaal…de een iets meer dan de ander…passie heeft te maken met waar je het liefst mee bezig houdt…als dat je eigen ego strelen ten behoeve van anderen is is het toch praalzucht…als het is ter behoeve van het delen, leren en ontdekken van andere horlogeliefhebbers is het passie dat je ego voedt…dus het 1 kan niet zonder het andere…ieder individu hanteert een eigen balans…klinkt dat logisch?

1 like

Het blijft een Unitas-basis, ik herken de palrad-veer en lay-out uit duizenden… :wink:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like