Pasvorm vs. Specificaties: Hoe horloges écht aan de pols voelen

Die zijn dichtgenaaid om de vorm te behouden tijdens transport en het passen in een winkel. Na aankoop knip je ze open.

2 likes

Hee, het zal me echt wel jeuken dat mensen er niet netjes bij lopen. Maar dat het je niet kan schelen wat een ander doet betekent niet dat je geen ideeën hebt over wat wel goed of mooi is.

Daarom begrijp ik de aanname niet dat ik me druk zou maken.

Als het een onzichtbare naad is onder een zakklep klaar ik het zitten. Puur om nooit in de verleiding te komen om iets in de zak te doen.

Ja uuuhhhmm, mijn popcorn is nog niet op mannen!

Die joetoebert die meent advies te kunnen geven, krijg ik ook kortstondige jeuk van waarop meteen geswiped wordt.

Zelfs na 30 plus horloges is het obv stats en foto’s alleen lastig exact te voorspellen of een horloge een goede ‘fit’ zal zijn. Ik wordt nog steeds verrast in positieve en negatieve zin bij het passen.

Verder ben ik vaak “starstruck” de eerste keer dat ik een horloge om doe. Je kijkt dan net zoveel naar de merites van het horloge als de pasvorm. Terwijl pasvorm eigenlijk belangrijker is.

Daar aan kan je zien dat Cartier bovenal een sieradenhuis is.
En dat Richmont het naar een hoger nivea tilt.

Dit model met een citizen a060 calibre en zonder seconde wijzer en een screw down zou voor mij het ultieme horloge zijn.

1 like

Haha ja hoor daar heb je gelijk in. Het is een beetje sneu om je daarover op te winden (het is een beetje als je opwinden over Chinese “hommages” van horloges)

Nou is het natuurlijk geen wedstrijd, noch iets wat je objectief zou kunnen vaststellen, maar de hertog van Windsor is toch wel algemeen geaccepteerd als een van de best geklede en wbt mode de meest invloedrijke mannen ooit. En ook Charles ziet er meestal zeer goed en smaakvol gekleed uit. Daar kan onze WA een puntje aan zuigen.

Hence the side note.

1 like

Ja, als iedereen maar eens smaak zou hebben, en zich als een gentleman zou gedragen.

Ik heb het Google gevraagd. En GPT. En Wikipedia doorgezocht. Er is nog nooit iemand in mijn hele internet geschiedenis geweest die riep dat de Duke of Windsor de best geklede man ooit was, en dat Charles er goed uitziet.

Gefeliciteerd. Je bent een unicum.

Chatgpt:

Absoluut, de hertog van Windsor—voorheen koning Edward VIII—is een legende in de wereld van mannenmode. Veel modekenners beschouwen hem als een van de best geklede mannen aller tijden, en niet zonder reden.

:necktie: Waarom hij zo invloedrijk was:

• Revolutie in herenkleding: Hij introduceerde casual elegantie in een tijd waarin aristocraten zich nog kleedden met militaire precisie. Denk aan zachte kragen, ritsen, en ongevoerde jasjes—allemaal toen baanbrekend A.
• De Windsor-knoop: Jawel, die iconische dasknoop is naar hém vernoemd.
• Mix van patronen en texturen: Hij durfde kleuren en prints te combineren op een manier die toen als gewaagd werd gezien, maar nu als stijlvol wordt bewonderd A.
• Invloed op ontwerpers: Ralph Lauren en Giorgio Armani hebben zich laten inspireren door zijn stijl A.
• Hollywood-effect: Sterren als Fred Astaire kopieerden zijn look, waardoor zijn invloed zich wereldwijd verspreidde A.

:camera_flash: Tijdens zijn bezoeken aan Amerika in de jaren 1920 stond hij op de voorpagina’s van kranten, puur vanwege zijn kledingstijl. Hij werd zelfs omschreven als “de beste verkoper van Britse mode” B.

Dus ja—als je het hebt over stijl met een hoofdletter S, dan hoort de hertog van Windsor absoluut thuis in dat rijtje. Wil je weten hoe je zijn stijl vandaag de dag kunt vertalen naar je eigen garderobe?

Kijk, ik vroeg gewoon “wie zijn de best geklede mannen ooit” en daar kwam hij niet in voor. Steve McQueen wel heel vaak. En Cary Grant.

Maar als je GPT platweg vraagt waarom die hertog cool was, ja, dan bulkt hij dat uit. Je doet me aan de mannen van Fratello denken die eerst een poll uitschrijven met de vraag welke DJ nou het mooist is, en omdat daar een DJ uit komt noemen ze hem het meest iconische horloge ooit.

:rofl::rofl::rofl:

Lekker man.

1 like

Ik heb diverse maten in mijn bezit. Van 40mm (mijn minimum) tot 46mm.
Ik neig de laatste tijd wel meer naar de kleinere (lees: 40/41mm) maten. Ik merk dat ik het comfort belangrijker ben gaan vinden, hoe ouder ik word.
Om die reden heb ik mijn Omega PO van 45.5mm verkocht. Wel met pijn in mijn hart. Maar ik liet m steeds meer liggen. Niet alleen vanwege de maat, maar vooral vanwege het gewicht.
Ik heb daar een Omega Railmaster 40mm voor in de plaats gekocht. En dat is nu 1 van mijn favorieten.

Het ligt verder ook aan het soort kleding wat ik draag, welk horloge ik daarbij omdoe.
Ik vind gewicht eigenlijk belangrijker dan grootte. Ik draag alles op leer/stof, geen staal (dat is voor de Rolexdrager), en ik haat het als een horloge strak om de pols zit. Dus een zwaar horloge blijft dan wel een dingetje.
Maar ach, m’n IWC BP van 46mm blijft mooi…. :heart::joy:

Passen is dus wel een belangrijk ding als je gevoelig bent voor de maat en het belangrijk vind als het comfie moet zitten.

1 like

Zo invloedrijk dat zelfs anno 2025 de halve wereld op gympies loopt en de andere helft op teenslippers.

1 like

Nogal schuine foto ook. Als je deze foto op z’n kop bekijkt, wordt het verschil al kleiner (al ben ik wel met je eens dat het nog steeds als de kleinste voelt, mogelijk door de blauwe rand?).

Ook hier liggen de horloges niet recht naast elkaar. Draai de foto maat eens om, dan wordt het verschil al kleiner. Bovendien speelt de witte achtergrond hier mee.

Ik weet niet of hier (ongeschreven) regels voor zijn, maar dit vind ik echt niet kunnen. Zonde van dat mooie pak…

1 like

Nog nooit van sprezzatura gehoord!

Je hebt veel kennis op horlogegebied en sprezzatura waarvoor dank :ok_hand:

Cartier Pasha op staal en deze maatpak, iets voor jou en @Hubertje?

1 like

Mooie vergelijking. Ik draag mijn horloge losjes, gaat zonder problemen over het polsgewricht heen maar kan niet kantelen zodat het uurwerk niet naast mijn pols terechtkomt. Strakker irriteert me waardoor ik het horloge afdoe ergens op de dag.

Ben ik nu een tweedehands autoverkoper?

1 like

Dit zou dan ook de tweedehands autoverkoper illustreren?

1 like