Pasvorm vs. Specificaties: Hoe horloges écht aan de pols voelen

Ik weet niet welke definitie van amenable je hier hanteert, maar nee, ik heb niet de behoefte om in een video rant van tien minuten te gaan zeggen dat iedereen alles fout doet. Er wordt sowieso al te veel domme shlock op Youtube gezet, ik draag daar heel graag niet aan bij.

Wil je je horloge lekker losjes rocken als een tweedehands autoverkoper? Prima. Maak je de faux pas om bij een jasje en overhemd of pak een bracelet te dragen? Ga je gang. Wil je een tegelsteen van een Panerai Submersible bij je pak dragen? Doe je best. Of ik het zou doen is een tweede, maar you do you, man.

2 likes
  1. Besef dat je het recht hebt je ongezouten mening te spuien in dit deel van de aardkloot. Doe dat naar hartelust. :white_check_mark:
  2. Besef dat jouw mening maar jouw mening is en iedereen op horlogebied lekker doet wat ie zelf wil in dit deel van de aardkloot. :white_check_mark:
3 likes

Welke zijn dit?

2 likes

De SBGH341 & SBGH343.

Destijds een aantal zaken gepast in Parijs:

De bovenstaande twee zijn fantastisch, maar ik heb de Shunbun zelf al, dus heb ik die toch maar gehouden, en er een Mt Iwate naast gekocht.

Grand Seiko mooi spul in de prijsrange van een OP, zowel iets er boven als iets er onder.

5 likes

Thanks. Zijn list wel redelijk aan de prijs zag ik.

1 like

Dat klopt zeker. Dit is natuurlijk wat duurder dan een standaard OP. Dat zit 'm in meer handmatige afwerking, het hi-beat uurwerk, en de premium titaan legering ten opzichte van gewoon staal en een standaard uurwerk in een horloge uit een volledig geautomatiseerd fabrieksproces.

Maar Chrono import uit Japan is goedkoper, dan heb je er eentje voor zo’n 5900 ballen op je deurmat liggen, terwijl je de OP niet gegund wordt door de dealer en juist voor méér dan list over de toonbank gaat.

Als ik moest kiezen tussen de OP, de AT, en deze GS zou ik het wel weten, dan is de GS een aardiger totaalpakket. Ook tegen listprijs. Maar als je 'm dan ook nog voor minder dan 6000 uit Japan kan importeren inclusief inklaren en BTW, ja, dan is het naar mijn smaak een gedoodverfde keuze.

Tenzij je hem door gaat willen schuiven. Dan is de Rolex de enig verstandige optie.

Koop sowieso niks om door te schuiven dan had ik die zwarte OP wel gekocht. Om door te schuiven en weer iets nieuws te kopen.

1 like

Moet wel zeggen dat ik amenable gegoogeld heb vanwege je forumnaam.
Vind je een interessant figuur met veel kennis en praktische ervaring op horlogegebied.

1 like

Kleur is ook belangrijk. Deze drie nomossen (foto van Fratello) zijn even groot, maar die linker lijkt door de kleurstelling veel kleiner (of ben ik de enige die dat zo ziet?)

3 likes

Ja inderdaad.
Ik heb wel vaker gehad dat bij eenzelfde model horloge, één met witte wijzerplaat en één met een donkere wijzerplaat het horloge met de donkere wijzerplaat optisch groter oogt.

Ja idd. Terwijl je zou denken dat donker juist kleiner maakt ipv groter.

Foto vertekent heel erg. Aan de pols oogt licht vaak groter dan donker. In mijn ervaring. Nu kan dat ook aan mijn kleur liggen.

Wit oogt juist altijd groter, dus werkelijkheid is precies andersom.

Mijn ervaring na het naast elkaar zien (en passen) van zowel de GS white Birch als de Lake Suwa is dat de donkere Lake Suwa echt optisch groter oogt, terwijl ze beiden 40mm zijn.
Zelfs op een foto vind ik het verschil zichtbaar:

2 likes

Ik vind de witte juist groter lijken. :blush: