Patek Philippe doet het weer eens .....

Ondertussen meer dan je denkt hoor :wink:

Wat een devaluatie van het merk eigenlijk, als ik er eens over nadenk :joy:

Dezelfde tekst met wat kleine, niet significante aanpassingen van vooringenomen punten.

1 like

God wat holt het forum achteruit.

2 likes

Word

4 likes

Beter dan denken dat je beter bent als een ander.
Of denken dat je altijd gelijk hebt.

1 like

Wat ik in het hele topic alleen nog niet gelezen heb is wat de reden is dat de subdials lager staan.
Dat heb ik dus maar even opgezocht en zoals ik al vermoedde is daar een technische reden voor. Deze chrono gebruikt een ander mechaniek voor het verzetten van de minute jumper dan de meeste chronografen.
Dit mechaniek zorgt ervoor dat de minutenteller zeer snel verspringt, terwijl dat bij een standaard chrono een aantal seconden duurt.

Ik kon van Patek zo gauw geen filmpje vinden, maar de Lange datograph (ook met laag hangende subdials) gebruikt een vergelijkbaar systeem:

Nadeel van het systeem is dus dat het door de extra onderdelen wat extra ruimte nodig heeft. De makkelijkste oplossing daarvoor is om de subdial te verplaatsen.

Daar zie ik een mooie nieuwe uitdaging voor Patek en Lange, gooi de layout van het uurwerk om zodat ook met gebruik van deze “precise jumping minute counter” de subdials weer op de middellijn kunnen staan :sunglasses:

4 likes

Kijk dit is dan leerzaam en interessant. :smiley:

1 like

Ik vind ook iets van Chet Baker. Speelt/speelde beter trompet dan ik. Wellicht speelde hij net zo loepzuiver als de afwerking van een Patek uurwerk.

Prachtig.

Maar er zijn ook echt wel nummers die IK niet om aan te horen vindt. Dat wordt in jouw ogen gevaarlijk terrein voor mij om dat te zeggen omdat ik natuurlijk geen jazztrompettist ben.

Goed, laatste reactie in deze trant want volgens mij wil je het punt niet snappen.

Fijne dag en heb je al foto’s van je Patek? :smiley:

2 likes

cq5dam.web.hebebed.1000.1000 (1) cq5dam.web.hebebed.1000.1000

Ik las her en der iets in dit topic over verfijnde smaak etc die alleen toebedeeld wordt tot een aantal gelukkigen die in staat zijn om dit te betalen. Toen dacht ik “Laat ik dan eens kijken in het topsegment voor wat betreft kleding, wat dat nou daadwerkelijk is … verfijning?”

Ik weet het, … Het gaat om een ander segment dan van waaruit dit forum is opgericht, maar ik zie best wel parallellen in de mode en horlogerie … Namelijk luxe … Niets meer/minder …

Naja … Bovenstaand heb ik even wat foto’s bijgevoegd van een topmodehuis die bekend staat haute couture te maken voor wat betreft kleding … Ik kan het moeizaam verfijnd noemen, maar wie ben ik?

Ik heb het idee dat wanneer Thierry Stern een drol in de porseleinen pot legt er leden zijn die denken dat zelfs daarachter een hoogbegaafd idee achter zit …

Mijn punt: technologisch gezien valt er volgens niets op hun horloges aan te merken … Evenmin qua afwerking! … Maar designtechnisch kan dat uiteraard wel zo zijn en daarvoor hoef je naar mijn idee niet per se Patek -geld te hebben om te constateren dat een bepaald model qua looks mediocre is…

Doe mij voor het geld maar een A Lange! Maar ja … Er moeten financieel gezien nog een aantal jaren passeren voordat mijn mening er echt toe doet!

Allemaal fijn weekend toegewenst!

3 likes

Ik mis alleen nog de volgende obligate meningen:

• Mijn Seiko is ook high end
  • Patek is geen waarde voor het geld, mijn Breitling is dat wel
  • Patek is stom want niet mijn smaak
  • GS heeft Shiratzu polishing
  • Patek is een hype en meer niet

Insert daar nog drie blaartrekkende verhalen van @Fate_Amenable_To_Change bij en dan hebben we weer rust in het topic…

2 likes

Een prijs van tegen de vier ton is absoluut niet te verantwoorden in termen van gebruikte materialen/ productiemiddelen of gemaakte uren.

Er worden hier ook geen technische records gebroken die excorbitante onderzoekskosten kunnen rechtvaardigen.

Die vier ton betaal je dus kennelijk voor iets anders.

Is dit niet gewoon een chique herenarmband voor ‘de man die alles al heeft’ :thinking: of dit pretendeert te zijn

2 likes

Dank voor de uitleg, ik zat ook al te zoeken. Dan is die Zenith een stuk duidelijker

Ik vind het juist de beste plek voor de datum! Met zo veel ‘going on’ op de dial, maar toch symmetrie erin houden, heerlijk!
Ik heb slechtere datums gezien. Ik haat het als het weggemoffeld wordt ergens in een hoekje of willekeurig op de plaat. Ik dacht dat Vacheron een nieuwe perpetual calendar presenteerde. Hier zat de leap year indicator ook op een willekeurige plek (vind ik)

1 like

Godsamme wat een spuiter van een horloge. Ervan uitgaande dat je meerdere horloges draagt, gebruik je een watchwinder voor je automaten, of wind je alle horloges handmatig op aan het begin van de dag? Lijkt me een drama om elke morgen een perpetual / annual calender op datum/tijd te zetten.
Of zet je ze gewoon niet op tijd?

1 like

Op 6 uur is inderdaad de mooiste plek voor een datum, dat ben ik met je eens. Maar half door de rand van de subdial en dan op een andere straal vanaf de wijzeras dan de urencijfers vind ik niet erg van oog voor detail spreken. :thinking:

1 like

Man, ik had wat inhaalwerk te doen. Bakkie koffie gedaan en de discussies gelezen. Bedankt voor de vermakelijke discussies en uitgesproken meningen. Ben ook een boel informatie rijker wat betreft (onnodige) geschiedenis!!

Overigens vind ik het voor die prijs geen mooi horloge, dan zou ik PP 5970P gaan.
En nee ik kan het niet betalen, en ja ik heb een mening

1 like

Lastig… Ik zou het moeten zien. Wellicht hadden ze het kleiner kunnen maken, zodat het inderdaad de cirkel niet afsneed. Vind beide ideeën wel wat hebben!

1 like

Datumvensters zijn vaak compromissen, weinig dingen waar ik zoveel commentaar over hoor hier op het forum als over datumvensters :grin: En bij Patek is het niet anders.

2 likes

Ik ben zelf geen mopperkont over datum vensters. Ik kan ze op zowel 3 als 6 uur positie waarderen, compleet afhankelijk van de situatie. Op een hele simpele, mono-kleur wijzerplaat zie ik 'm toch liever op 3 uur. Gebeurt er meer op de plaat, kan 6 uur goed uitpakken.
Knap weggewerkt in een subdial kan ook elegantie uitstralen

1 like

:rofl::rofl: dit past zo niet bij het beeld wat ik van u heb.