Patek Philippe doet het weer eens .....

Die vind ik dan wel weer mooi. Alleen de plek van die datum :grimacing:

Ho ho, een forumlid riep dat je niks van Patek kunt weten als je zo’n pauper bent die er geen heeft. Wie ben ik dan om niet even te counteren?

Patek’s vernieuwingen op het gebied van silicium echappementen is fantastisch, niets dan lof en respect daarvoor. Dubbele chronograaf-uurwerken? Beetje overbodig, maar dat moeten ze zelf weten verder. :+1:

Voor 30 seconden tot een minuut is dat handig. Ik gebruik de chronograaf tijdens het trainen, al zou een secondewijzer volstaan. :+1: Maakt die rooie wijzer van die Patek wel overbodig, die zilveren was genoeg geweest. Hadden ze het horloge nog dunner kunnen houden ook.

Merk op dat het epicentrum van de horloge industrie tot 1850 in Engeland en Frankrijk lag. Die hadden een productie-model wat op hoog-kwalitatieve horloges in uiterst gelimiteerde uitgave voor de absolute elite was gericht. In 1830 begon meneer Leschot bij Vacheron met het pionieren van massa- en serie-productie, en uitwisselbare componenten. Dat zouden we tegenwoordig “disruptive” noemen.

Vacheron en Patek verhielden zich dus rond 1850 tot de Engelse en Franse horlogiers zoals een Chinese knock-off boer zich tegenwoordig tot Patek verhoudt. :slight_smile: De Zwitserse industrie is tenslotte groot geworden met massa-geproduceerde goedkope knock-offs van Franse en Engelse uitvindingen. Dat Chinezen dingen in no time kopiëren hebben ze dus eigenlijk van de Zwitsers geleerd.

Dat Patek 170 jaar later op de stoel van z’n voormalige Engelse en Franse concurrentie zit is prachtige ironie. Ik waardeer het erg.

1 like

Deze vind ik ook stúkken mooier!
Alleen dat ‘granollen’ van de wijzerplaat had van mij niet gehoeven :wink:

1 like

Dat zeg ik je net. Ik herhaal.

Omdat het totaal niet relevant is wie wat met het eerste was.

Eerder linkte iemand naar een blogpost over de time only versie van deze calatrava getiteld ‘Patek releases a Longines - not really but so close’ waar ik het eigenlijk wel mee eens ben:

Los daarvan heeft deze calatrava lugs die zijn geïntegreerd in de case back. Komt dit vaker voor? Ik las voor het eerst over deze oplossing in onderstaand artikel over Sartory Billard, waarin lijkt te worden gesuggereerd dat zij dit voor het eerst hebben toegepast:

Zo op het eerste gezicht lijkt deze toepassing mij ook meer geschikt voor (relatief) betaalbare horloges als Sartory Billard, en niet voor horloges in de prijsklasse van Patek Philippe. Daar verwacht je toch eerder lugs geïntegreerd in de case band of (nog mooier vind ik) gesoldeerd zoals bij Lange en Voutilainen. Ik begrijp dat de keuze bij Patek hier te maken heeft met de ‘clous de Paris’ op de case band, maar toch… Je ziet toch een soort kiertje op de foto’s, zowel van boven als van de zijkant.

Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

1 like

Leuk, maar gooi dat maar in een eigen topic s.v.p. want het is hier al best druk :grinning:

@Fate_Amenable_To_Change het opdreunen van jaartallen maakt je nog geen Prof Horlogerie, zeker niet met bovenstaande simpele verbandjes, of een merk als Hanhart betrekken bij een onderwerp over de schoonheid van een (1) Patek. Neem vrijaf vanmiddag en jezelf wat minder serieus s.v.p. :smiley:

Niet alles van PP is mooi, of van Ferrari of Apple, en daar mag van alles van gevonden worden, maar er is geen vergelijk te rechtvaardigen met Zenith ( heb ik zelf , en ik denk dat de Defy 21 beter is dan deze Patek ) of Breitling en dergelijke. PP staat nog altijd fier met world timers ( ja, en dat is van die Louis maar niemand maakt ze zo mooi en begeerlijk ) en eeuwige kalenders inclusief een chronograaf. Helaas wel pokke duur… En vergeet niet, zoals ook boven al genoemd, zakhorloges waren het eerste met vrijwel alles, van chronografen, waterwerende kasten, geschroefde kronen, eeuwige kalenders etc etc, tot zelfs een soort van automatisch opwindmechaniek. En de Tourbillion.

En vrijwel alles draait tegenwoordig met een ZWITSERS ankeruurwerk dus gun die kaaskoppen een beetje krediet :+1:

2 likes

Opnieuw een heel epistel om je ongelijk te verbloemen. Dit keer is het niet alleen compleet irrelevant, het is ook nog eens pertinent onjuist.

Precies op het moment dat jij hierboven beschrijft, liep Queen Victoria vol trots met meerdere PPs te pronken. Je weet wel, de Queen Victoria die toen de koningin van Engeland was…

1 like

On topic discussiëren over de technische of historische merites van een horloge lijkt mijn zinvoller dan meta-discussies over wie er wat mag zeggen en wanneer een stuk achtergrondinformatie relevant is.

Ik verwijs graag naar deze post:

Helder allemaal @Fate_Amenable_To_Change.

Maar inhoudelijk reageren dat het niet je horloge is en dan een vergelijk gaat maken met de uitvinder van de eerste automatisch chrono en een hanhart van €1800 ballen en een kikker Breitling, slaat kant nog wal.
Dat is mijn punt. Niet dat je geen mening mag hebben.

Ik vind het een prachtig horloge. Ga ik hem kopen. nee.

Schönes wochenende!

2 likes

Vandaag het kleine broertje maar weer eens om de pols.

Ik moet alleen nog de tijd en datum even goedzetten. Toch altijd even een ding met een annual calendar, wist ik nu maar of het horloge horloge op 8:53 of 20:53 stil staat…

Toch @El_penumbra & @SuperC?

:joy: :joy:

Kom op, grapje jongens!! :beers:

3 likes

Gelukkig ben je nog net zo’n zielig figuur als toen je een Rolex droeg.

Geniet van je (prachtige) Patek en succes met goedzetten.

1 like

Nou, de Zenith en Heuer haalde ik er bij omdat iemand riep dat het bijzonder was dat het een 1/10e chronograaf was, en de Hanhart haalde ik er bij omdat die wel in staat zijn om hun registers op de midden-as uit te lijnen. Verder vind ik de Patek overigens ook best wel mooi hoor, afgezien van de dikte en de afzakkende subdials: De kleur is OK en de zijkant van de kast is leuk.

Merk als laatste nog op dat ik niet in sneren, steken onder water of persoonlijke aanvallen ben vervallen in dit topic. Daar zouden sommigen nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Evengoed heb ik maar eens besloten om de lijst geblokkeerden uit te breiden van 1 naar 3 leden. Als ik dus niet meer op je reageer moet je het me niet kwalijk nemen, ik zie het gewoon niet. :slight_smile:

1 like

3 likes

Gonna leave this here.

Wie is wie?

2 likes

Thanks! Ik ben net begonnen aan de Postdoctorale studie die nodig is om het horloge op tijd te zetten :nerd_face:

:rofl:

1 like

Mwah… Dan wordt het wel een stuk stiller op HF, denk ik. :grimacing:
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Het onderscheid is overigens natuurlijk wel relevant. Maar er zullen niet veel zijn hier die ervaring hebben met horloges in dit segment, gok ik zo… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Geen probleem. We drinken vast nog wel eens samen een biertje.

En zolang ik jouw posts maar kan lezen. Want vermakelijk zijn ze wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als je vanwege je elitaire achtergrond een MBA hebt, betekent dat nog niet dat je intelligent bent. Dat blijkt maar eens.

3 likes

Volgens mij staat het ergens anders stil.