Patek Philippe Nautilus 5711!

“Steel watch at a gold watch price”

We kennen nu reeds de premiums op stalen sport Rolex en dit is uitvoerig besproken, zowel op dit forum als in een filmpje van ons. Er zijn maar weinig horloges die een lagere list-price hebben dan “tweede hands”. Enkele APRO’s en Limited bullshit Speedies, maar how about the 5711?! Onderstaand een grafiekje die de stand van zaken mooi weergeeft.

Wat is er zo goed aan dit horloge, waarom zijn zoveel mensen enthousiast over dit model en waarom gaat de 5711 voor meer dan double retail?

Laten we terug gaan in de geschiedenis om aan te duiden hoe de markt was in de tijd dat de Nautilus werd geïntroduceerd. De jaren '50 en '60 waren de 2 decennia voor de komst van de Nautilus en dit was een belangrijke periode voor de horlogemarkt. Veel iconen zijn in die tijd gecreërd; Submariner, Speedmaster, Daytona, Fifty Fathoms etc. Het was een tijd van innovatie in de horlogewereld. Horloges werden preciezer, betrouwbaarder en efficiënter. De horloges uit die periode kun je onderverdelen in twee soorten: luxury dresswatches, meestal gemaakt in goud (staal werd meestal als de poor-mans versie gezien) en relatief klein en dun met mogelijk een complicatie. En sporthorloges; horloges met een functie en met een speciaal doel geproduceerd. Zoals duikhorloges, chronografen, pilotenhorloges. Deze horloges werden niet als luxe horloges gezien. In 1969 komt Seiko met het eerste Quartz horloge op de markt: De Seiko Astron. Dit veroorzaakte de nodige opschudding in de industrie. Door de opkomst van Quartz horloges raakte de mechanische horlogemarkt in de jaren 70 in een crisis. De markt van mechanische horloges crashte omdat Quartz goedkoper, preciezer en trendier waren (het was de technologie van de toekomst, althans zo werd het geadverteerd).

Om te overleven moesten traditionele horlogemerken andere innovatieve horloges maken. Veel merken gingen ook Quartz horloges maken. Audemars Piguet bracht in 1972 de Royal Oak op de markt. Voor de eerste keer in de geschiedenis kwam een high-end horlogemerk, bekend van dunne en complexe dresswatches, met een stalen sporthorloge dat net zo hoog geprijsd was als de luxe gouden dresswatches.

De Royal Oak was gedesigned om zowel robuust te zijn als luxe uit te stralen. Een nieuwe categorie was geboren: de luxury sportswatch. De directe concurrent van Audemars Piguet, Patek Philippe kon niet achterblijven en moest reageren. Op de Basel Watch Fair van 1976 onthulde Patek Philippe hun versie van de luxury sportswatch: De Nautilus. De eerste Nautilus was de 3700 “Jumbo”. In 2006 lanceert Patek de 5711 (samen met de 5712, 5980 en 5800). Ter ere van de 30ste anniversary van de Nautilus. De 5711 is een re-design van de originele 3700.

“Watches, to me, are the opposite of freedom! I am an artist, a painter, I hate time because it is a constraint. It annoys me.” - Aldus Gerald Genta, één van de grootste horloge-ontwerpers en de designer van zowel de Royal Oak en de Nautilus. Gerald Genta is voornamelijk bekend van de Royal Oak en de Nautilus maar heeft nog veel meer horloges ontworpen. Een aantal zijn iconisch geworden. Bijvoorbeeld de Polerouter en de Omega Constellation.

In 1972 pitchte Gerald Genta aan Audemars Piguet een idee voor een revolutionair horloge met een gedurfd hoekig design en een prijskaartje dat hoger was dan van de gemiddelde gouden dresswatch van die tijd. Het design kenmerkte zich door de hoge mate van afwerking en de geïntegreerde bracelet. Later werd Gerald Genta ook ingeschakeld door Patek Philippe en ontwierp hij de Nautilus. De inspiratie voor de Nautilus haalde Genta van de portholes die hij zag op de transatlantische oceanliners. Het designproces van de Nautilus duurde niet heel lang. Volgens eigen zeggen tekende Genta in 5 minuten het design op een kladblaadje in een restaurant. De directie van Patek Philippe zat een paar tafeltjes verderop.

De productie van de Nautilus was compleet anders dan wat Patek ooit had gedaan. Patek produceerde voornamelijk dresswatches in precious metals zoals goud en platina. De Nautilus heeft een hele specifieke vorm en constructie. Ook al lijkt hij op de Royal Oak, als je aandachtiger kijkt zie je dat het een totaal ander horloge is.

Maat: 40mm / 8.3mm hoog. De kast heeft een achthoekige vorm, maar ronder als bij de Royal Oak. Daarnaast heeft de kast aan beide kanten oren die de scharnieren van een patrijspoort moeten voorstellen. De wijzerplaat kenmerkt zicht door de bekende lamellen en komt in twee kleuren: gradient blauw en zilver met zwarte markers. De blauwe is verreweg het meest gewild. De markers zijn van witgoud en zijn gevuld met Super-Luminova. De wijzers worden ook wel ‘hot-dog on a stick-hands’ genoemd en zijn iconisch voor de Nautilus. De 5711 heeft ook een centrale secondewijzer (de 3700 niet)

De enige complicatie is het datumvenster. Deze heeft een witte datumschijf met zwarte getallen. Het uurwerk van de Nautilus is de in-house 324 SC. Hand finished en een gouden rotor. Ultieme lifestyle sportswatch. Door het dunne profiel draagt het horloge veel kleiner/slanker dan 40mm en is het zoveel casual als formeel goed draagbaar.

Doordat Patek heel weinig 5711 uitlevert en er maar heel weinig op de markt zijn is de vraag naar dit horloge uitzonderlijk hoog. De vraag is of de prijzen die vandaag de dag worden gevraagd voor een 5711 gerechtvaardigd zijn, maar er is geen twijfel over mogelijk dat dit één van de meest gewilde horloges is onder verzamelaars en liefhebbers.

Jasper Lijfering

140 likes

Leuk stukje om te lezen Jasper, bedankt voor het delen! :smile: :+1:

1 like

Leuk en informatief stukje, ik vind dit soort topics een prima trend Jasper :thumbsup:

Vraag: wat belet de fabrikanten ervan om de list omhoog te gooien? Als hij toch al over de kop gaat dan merkt de consument daar niets van lijkt mij.

5 likes

Geweldig stukje :ok_hand:

Steiner kent deze grafiek ook zag ik.

5 likes

Patek heeft vorig jaar de prijs van de 5711 met 20% omhoog gegooid.

2 likes

En dat is eigenlijk te weinig.
Gewoon retail naar 44495,00.

Wordt gewoon betaald. Dus waarom niet? :see_no_evil::beers:

3 likes

Voor 50k een herrie-klok om de pols… jeej.

3 likes

Haha ja det wel. Je voelt en hoort altijd lekker die rotor te keer gaan :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Verschrikkelijk :slight_smile:
Was (en ben) er dan ook gelijk klaar mee…

Leuk als investering ( zo is gebleken )… Maar om de pols gewoon een Rolex

2 likes

Ja kab ik ook echt niet tegen. Rotor herrie. Daarbuiten en tof ding.

1 like

Benieuwd waar die extra vraag vandaan komt om hem vanaf 2017 van 25k naar 50k te laten exploderen.

2 likes

Leuk om te lezen, Jasper. Bedankt voor het delen.

1 like

Leuk stukje, maar voor mij heb je geen van deze vragen beantwoord…

7 likes

Mooi verhaal, geweldig horloge. Beetje duur, maar ik zou hem graag hebben.

2 likes

Leuk en informatief stuk weer Jasper!
Ik snap alleen niet dat men dat geld er voor over heeft, ik vind ze echt niet mooi. Ook niet heel lelijk maar zou een dergelijk model nooit willen. Ook als ik het geld ervoor zou hebben niet.

Dan zijn er betere keuzes te maken imho.

2 likes

Blijven komen met dit soort topics!

1 like

Ik was best wel wijs met m’n Aquanaut. Hetzelfde uurwerk ( meen ik )… Voor de rest een heerlijk mooi horloge.

Maar dat geluid… wist er niks van. ( wordt ook niet verteld van te voren… )
Via vage youtube-filmpjes en internationale forums kom je er dan achter dat het ‘normaal’ is.
Met allerlei uitleg waarom. Als goedprater.

Maar dat is gewoon zwaar irritant.
Beetje hetzelfde als je met een mooie vrouw uit eten gaat en ze zit heel te tijd met haar vinger over haar wijnglas heen te draaien waardoor er geluid af komt.

Op het begint denk je nog van ‘best leuk’… Maar na een paar uur heb je zin om d’r een flinke pets in het gezicht te geven.

Betreft de prijs… toen ik hem kocht rond de 17-20k… nu inmiddels 25k+ … Naw rekt dat nog wat.

14 likes

Thanks! Ik betoog ook niet dat het gerechtvaardigd is, waren oprecht vragen die ik mijzelf ook afvroeg en daarom zo leuk om hier ook de forum members erover te horen!

2 likes

Tof geschreven man. Je filmpjes zijn mij te hip, maar dit lees ik met plezier.

Waar denk jij dat de 5711 op blijft hangen, qua waarde?

6 likes

Had er gister nog eentje om. Best leuk, eerste keer dat ik hem in het echt heb gezien.

8 likes