Patek Philippe Nautilus 5711!

Bedankt voor het schrijven van dit stukje. Zeer interessant :ok_hand:

1 like

Oh ok, dan mijn poging ze te beantwoorden:

1 wat is er zo goed

  • het ontwerp is goed gevallen (is een smaakkwestie), en het zijn topmerken, dus de binnenkant zal ook wel goed in elkaar zitten, maar blijkbaar maakt de rotor van een van de twee lawaai, dus zo goed zijn ze blijkbaar niet

2 waarom willen mensen ze hebben

  • omdat sommigen ze mooi vinden, en anderen ze kopen als statussymbool

3 waarom worden ze voor het dubbele van retail verkocht

  • omdat er teveel mensen zijn die dingen zien als statussymbool en teveel geld hebben, het zijn niet de horloges die het dubbele waard zijn, maar het geldwaardegevoel van sommige mensen heeft last van inflatie, en ze praten dat goed door te zeggen dat het een investering is

Anyone? :sunglasses:

3 likes

Ik vind een PP Nautilus juist het ultieme stealth-wealth horloge.

4 likes

Dank amigo, goed om te horen. Andere publiek; andere aanpak.

Anyhow, aangaande je vraag; moeilijk te zeggen. Erg afhankelijk van het huidige beleid van PP… :man_shrugging:t3: Wat ik wel weet is dat dit vaak onder de categorie “self-fullfilling prophecy” valt. Het stijgt in waarde, dus zeg mensen dat het in waarde stijgt en anticiperen ze daarop door de vraagprijs omhoog te krikken; waardoor het vervolgens daadwerkelijk nog meer in waarde stijgt. Waar het keerpunt ligt is voor mij weinig zinnigs over te zeggen,

6 likes

Misschien doet PP hetzelfde als Rolex? Steel stealth wealth (mooie term!) schaars houden om de rest van hun collectie bij de AD’s te slijten?

1 like

Mooi stuk man weer met plezier gelezen

1 like

Blijft een erg mooi horloge, door de prijzen haast een mytisch horloge geworden. Ergens wel jammer.

1 like

Enorm overpriced!

Maar ja, dat is slechts mijn mening. De markt is het niet met mij eens. Toch denk ik dat deze prijzen niet sustainable zijn. Deze zijn voor een te groot deel gebaseerd op speculatie en hype (bubbel?).

Je ziet dit nu ook al gebeuren met de keramische Daytona’s: iedereen die er per se een wil hebben, die heeft hem inmiddels. De prijzen beginnen al (of eindelijk?) te zakken. Het zal nog wel even duren voordat de grijze handelaren richting de retailprijzen gaan, maar de trend is er zeker.

Tegelijkertijd denk ik dat de vintage horlogemarkt momenteel underpriced is. Als je een volledig originele Sub of GMT kunt kopen van 30/40 jaar oud voor minder dan de waarde van het huidige model, dan loopt er in mijn ogen iets scheef. Ik verwacht dan ook een marktcorrectie voor de vintage klassiekers ergens het komende decennium.

Wat denken jullie?

2 likes

Bij Orientstars ook.

1 like

Jasper, dankje voor de leerzame info, erg leuk om te lezen.
(n.b. wanneer geef je er weer eens eentje gratis weg, dan neem ik snel een YouTube abonnement).

2 likes

Goed stuk wederom! Dank voor het delen van kennis!

1 like

Dat dit topic gaat over een pp 5711.

Maar zonder dollen, ik volg de prijs van de daytona op de voet en elke dag. Maar nieuw zie ik ze alleen nog maar stijgen of stabieliseren. Maar zakken?

En over vintage underpriced, dat valt toch wel mee? De meeste vintage is duurder of gelijk aan dan het huidige model.

Sub, sub date, GMT, daytona etc. Alleen de DJ en DD zijn duurder. Zo ongeveer dan he. :v:

:beers:

1 like

je hebt gelijk, sorry - idd off topic.

ik zag een parallel met de huidige Rolex markt.

2 likes

Hoeveel worden er eigenlijk per jaar gemaakt van de 5711?

1 like

Het aantal 5711s dat een AD per jaar krijgt zal vast op één hand te tellen zijn. Witte en blauwe.

1 like

Dank voor het leuke stuk Jasper.
Ik hou wel van goede achtergrond verhalen.
:+1:

1 like

Heb net pas even tijd gehad je verhaal te lezen, maar wellicht leuk om toch enkele details toe te voegen. Het kladje is inderdaad indrukwekkend te noemen, maar vind de andere details eigenlijk nog leuker.

Patek had hem niet direct ingehuurd, hij is er zelf mee aan de slag gegaan nadat hij ze hoorde discussiëren in het restaurant. Hij wilde een passend ontwerp voor Philippe Stern; het moest eleganter zijn voor deze goede zeiler, kortom veel minder robuust dan de RO.
Echter op dat moment is er nog geen contact geweest, hij heeft het voorstel thuis verder aangepast en enkele maanden later zelfs opgestuurd naar Piaget (Verzoek; ontwerp een sporthorloge). Uiteindelijk hebben die het voorstel een jaar later afgewezen.
Vervolgens kreeg hij de vraag van een medewerker van Patek en zodoende kwam zijn ontwerp weer boven. Daarvan heeft hij, na contact met Philippe Stern, een witgouden exemplaar gemaakt en verkocht aan Stern.
Later zijn er nog veel twijfels geweest om het model daadwerkelijk in productie te nemen, vermoedelijk omdat de oren erg moeilijk te produceren waren. Uiteindelijk dus alsnog en er zijn er niet veel van verkocht.

Nog een klein ding, in 2006 was de Nautilus eerst voorzien van caliber 315 21.600b/h later met de opvolger de 324 (28.800b/h), een iets grotere rotor, Gyromax balanswiel en andere vorm van tanden. Tevens waren de eerst nog met Geneva Seal en later hun eigen Seal.

Hier nog een paar leuke foto’s;

:+1:

31 likes

Briljant toch, dat een merk zó sterk is (zoals PP & Rolex) dat ze schaarste kunnen creëren wat de prijzen opdrijft op de markt (en in de grijze handel). Waarna deze merken, veel sneller dan de inflatie stijgt, hun retailprijzen kunnen verhogen (en hiervan was al sprake in enige mate de afgelopen 20 jaar).
Ik zie het als een logisch gevolg in een wereld van alsmaar toenemende kloof tussen rijk en arm. Om met de rijken der aarde mee te groeien zul je een dergelijke prijsstijging móeten hanteren als luxe goed / status symbool. Doe je dat niet dan zullen de rijken jouw product niet meer kopen. We staan pas aan het begin van deze curve vrees ik.
Ik denk dat horloge merken vooral floreren bij statusgevoeligheid van hun afnemers en de Nautilus (en AP RO) is hier het perfecte voorbeeld van: een staal horloge dat duurder is dan gouden equivalenten van andere merken. Zéker in de huidige tijd waarin we horloges vooral dragen als accesoire of sieraad, de tijd lezen we ergens anders wel op af.

(Btw, Nautilus is ook mijn grail, prachtig!)

Grtz. Erik

5 likes

Ceramische daytona’s die zakken?? Ze stijgen alleen maar hoor.

1 like

Ik heb vorig jaar iemand geholpen om aan een 5711 te komen, destijds nieuw gekocht voor 36.000 en hij was bang dat dat veel te veel was. Ondertussen is de vraagprijs al zo’n stuk hoger voor een nieuwe.

6 likes