Patek Philippe only (Deel 1)

Ja. Ik vind dat dus inderdaad ook. Overigen is het een 24uurs indicator. Maar bij alle moderne modellen, Hoe mooi ze ook zijn vind ik dit tegenvallen.

Ongelooflijke design fail.

3 likes

Tjonge, ben het weer kwijt? Waarom wil je zo zijn?

2 likes

3 likes

Natuurlijk. Domdom

1 like

Fijn. Graag mij dan ook niet meer opzoeken in verschillende topics.

@ChetBaker je gaf in een ander draadje aan;

Geen probleem dat je dan dit soort draadjes opzoekt (ik zie dat je AP ook gevonden hebt en bovenstaande quote is bullshit als je 2 relatief “dure horloges” uit het middensegment te koop zet), maar ga dan niet zo negatief doen. Je maakt zo niet echt vrienden. Beetje alsof je naar de Ferrari-dealer gaat en elke auto gaat afzeiken want wat zijn ze nou meer als je VW Polo. Die dealer laat jou dan waarschijnlijk niet heel lang op de vloer rondlopen…

1 like

Your wish is my command :smiley:

Ik vind het wel interessant om sommige comments te lezen. Wat mensen er mooi aan vinden, wat niet, waar ze zich aan storen etc. Ik kijk altijd meer naar een horloge als geheel. Spreekt het geheel me aan, ja of nee?

Natuurlijk kijk ik ook wel meer in detail naar mijn horloge. Wat bijvoorbeeld in real life waanzinnig vet is, maar op plaatjes nauwelijks opvalt, is de glinstering van de indexen en de minuten markeringen. Dat speelt echt heel vet met het licht. De scooped lugs, die op het juist weer op plaatjes heel goed doet, zie je als je het horloge gewoon draagt eigenlijk niet. Grappig hoe dat soort dingen werken.

De wijzers die over elkaar vallen? Nog nooit echt opgevallen, maar waarschijnlijk heb je een punt. Er zijn meerdere gekke elementen aan deze Patek. Waarom heeft bijvoorbeeld alleen de datum een venster in witgoud en de dag en maand niet…?? Geen idee. De lume op de wijzers. Ik denk echt dat ik nog nooit een horloge ben tegen gekomen, met zo’n waardeloze lume. Waarom lijkt het alsof er eigenlijk niet genoeg ruimte binnen het venster is voor de dag en de maand?

Voor perfectie hoef je niet bij Patek te zijn. A. Lange & Sohne besteedt in mijn optiek meer zorg aan het finetunen van het design, heeft ook een meer mathematische benadering, staat in algemene zin op een hoger platform en komt in die zin dichter bij perfectie. Goed, dan hebben we dat vergelijk ook maar weer eens gemaakt.

Hoe complexer het horloge, hoe lastiger het is om de balans te vinden. Al zullen heel veel mensen beweren (terecht) dat het creëren van de perfecte dresser (clean dial, liefst zonder secondewijzer), waarschijnlijk net zo lastig is. De voor mij perfecte Patek is de 3448 perpetual calendar, dit moet toch wel mijn grail watch zijn. Maar als ik in de huidige collectie kijk, dan kan er wat mij betreft maar weinig tippen aan de 5205.

25 likes

Dank
Nu is het pas echt volle maan!
Het witgoud van het datumvenster is er voor de 12 positie.
Leuk gevonden oplossing.
Wat een geweldig horloge dit.

1 like

Wat een mooi en zinnig antwoord op de comments hierboven. Een feest van herkenning om te lezen. Ik bekijk mijn horloges op dezelfde wijze en stoor mij dus ook niet aan details zolang het geheel mij aanspreekt. Zie het als een goede vriend of je partner… er zijn vast wat imperfecties te vinden, maar dan kun je nog altijd houden van het geheel.

8 likes

Het enige wat me echt stoort aan dit design is de as van de wijzers die het zicht op de subdial gedeeltelijk ontneemt.

Verder is het natuurlijk een enorm gaaf horloge natuurlijk. Ik zou ermee kunnen leven, maar bij een ander model met dezelfde complicaties zonder die tekortkoming zou ik het toch die kiezen.

luxeproblemen in het kwadraat zullen we maar zeggen :wink:

1 like

JIj bent ook betoeterd he !! Blabla subdials…

@doublequickset, wat een schitterend horloge !!

2 likes

Zeker een heel gaaf horloge. Een van de mooiere maanfases van Patek vind ik. Daarom zeg ik ook dat ik er wel mee zou kunnen leven met dat design.

OO, als je het zo stel lijkt het helemaal niet of je nu blasé aan het doen bent over een stukje kunst on je pols :rofl:

Kijk daar kan ik mij helemaal in vinden. En juist daarom is het zo jammer (in detail) dat de huidige calendars dat dus niet hebben.

:v::beers:

Het was eigenlijk bedoeld als een compliment. Ik had overigens al eerder gezegd dat ik het een heel mooi model vond.

Dat snapt toch elke boerenlul? De dag en maand onthoudt iedereen, datum is iedere dag weer een dingetje :wink:

Hier is volgens mij wel een verklaring voor. Er wordt wel eens gegrapt dat Patek eigenlijk nog maar twee calibers heeft, namelijk 324 en 240.

Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Patek neemt een basis caliber en bouwt daar vervolgens één of meerdere modules op (b.v. moonphase, perpetual calender etc etc.). Dit werkt natuurlijk enorm beperkend op het design van het horloge. Neem bijvoorbeeld de 5396, wat duidelijk een afgeleide is van de eerder genoemde 3448. De concessie die er hierdoor onstaat, is de ontzettend lelijke datum puist op 6 uur.

Een tweede voorbeeld is de 5235. Op zich heel gaaf dat Patek het weer aandurft om een regulateur in de collectie op te nemen. Maar vervolgens schroeven ze annual calendar module erop die ze nog in de kast hebben liggen. Ik vind het op zich geen design fail, maar het was voor mij veel logischer als ze de regulateur gewoon een regulateur hadden gelaten.

Het is bijna flauw om weer het vergelijk te maken met A. Lange & Sohne, maar is een reden waarom zij de filosofie hanteren: one watch, one movement.

5 likes

Moeten maar eens een GTG doen :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Hoe noem je eigenlijk Patek Philippe liefhebbers?
Patekmigos? Philippisten? Philippeinen? Patekkers? :blush:

(Ik zie dat er geen correctie mogelijk is op dit forum. :flushed:)

2 likes